Hellup, vuurwerkellende begint weer!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

finalytrue

Hellup, vuurwerkellende begint weer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 13:13

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Het zit namelijk zo; vorig jaar stond mijn paard Bo net een maand op zijn, toen nieuwe stal , en het oud & nieuw werd. In de jaren hiervoor stond hij altijd binnen met zijn kuddegenoten en ging het prima, dusook toen hem op stal gezet. Bij de buren een paar huizen verder van deze stal werd er carbid afgeschoten en waarschijnlijk is de combinatie van én een nieuwe stal en de herrie toen teveel voor hem geweest. Het heeft echt wel een paar maanden geduurd eer hij weer geland was. Inmiddels staat hij nu op een andere prachtige plek waar hij 24/7 buiten staat met zijn vriendin. Hij was hier direct op zijn plek en het gaat super met hem, dus happy horse, happy owner!
Alleen wordt het natuurlijk ook weer oud&nieuw :( Ik heb hier wat navraag gedaan en het is hier de afgelopen jaren vrij rustig geweest wat dat betreft maar een paar kilometer verderop schieten ze ook carbid........ Ze staan buiten op 1 hectare en hebben beschikking over 2 grote weilanden en hun schuilstal vlakbij het huis. We denken er aan om de bak verlichting aan te zetten en ook die boven de schuilstal. Nu is mijn vraag aan jullie, ik wil hem graag ondersteunen met een supplement maar welke kan ik dan het beste nemen? Waarmee hebben jullie goede ervaringen? Zodat ik hem zo stressvrij-mogelijk door de jaarwisseling kan loodsen! :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:20

Eén tip: geen verlichting aan doen. Paarden kunnen goed in het donker zien, maar als je licht aandoet kunnen ze juist níets zien. En ze willen wel graag zien of er gevaar dreigt.
Gewoon bij de schuilstal met ruimte om even te rennen (niet die hele hectare, dat is niet nodig) en de mogelijkheid om rondom te kijken. Als ze eenmaal door hebben (en hebben kunnen zien!) dat er niets aan de hand is, is er meestal geen vuiltje aan de lucht. Ze kijken bij de eerste paar knallen, rennen misschien even, en daarna weten ze dat er geen gevaar is.

(Ik heb dit overigens proefondervinderlijk gemerkt toen ik een jaar de buitenbak verlichting aan had gedaan om zélf te kunnen zien waar de paarden waren en wat ze deden. De hele kudde stond ver buiten de lichtkring rustig in de wei om zich heen te kijken. Die waren dus bewust in het donker gaan staan. En ik kon alsnog naar buiten lopen om ze te controleren, want ik zag geen barst :)) )

BigOne

Re: Hellup, vuurwerkellende begint weer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:27

Bij ons word op korte afstand al jaren met carbid geschoten , ze staan gewoon buiten, kijken even op bij de eerste dreunen en verder niet. Juist wanneer ze op stal staan worden ze vaak onrustig dus zou me nu niet zoveel zorgen maken. Gewoon even aankijken en adem in , adem uit.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:30

Bij ons wordt náást de wei carbid geschoten... als ze op hun gemak zijn op hun locatie, valt de carbid altijd mee. Alleen de nieuwe paarden zijn soms even van slag.
Het vuurwerk (knetterend spul dus) vinden ze véél vervelender dan de harde doffe klappen van het carbid.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:40

Ik ben benieuwd voor volgend vuurwerkfestijn....
Vroeger bracht ik ze naar een vuurwerkvrije stal, ik had er graag wat centjes voor over. Vorig jaar kon dit niet in verband met een paardenziekte in de buurt...
Ik heb ze toen samen in één stal gezet (ze zijn gewend aan een inloopstal).
Dit jaar heb ik 3 boxen gemaakt, goed afsluitbaar, ik ga ze dus terug thuis houden. Probleem is dat rondom overal, echt overal, vuurwerk wordt afgeschoten, ook in de weide zelf (buur)
Dat wordt dus terug een nachtje "in de stal vieren", radio aan, hooi à volonté, en aftellen naar 1 januari. Het afschieten begint bij ons al rond 16 uur en duurde vorig jaar tot 03 uur....

Ben altijd blij dat deze periode achter de rug is. Ooit had ik zo twee paarden extra in de weide, hadden kilometers gelopen in blinde paniek. Eigenaar was enorm blij dat hij ze bij mij kon ophalen.... Zelf hoop ik zoiets nooit mee te maken...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:42

Carbid reageren ze hier nauwelijks op maar het vuurwerk wat zo knispert en knettert daar worden er twee helemaal panisch van. Ik heb er 2 dag en nacht buiten staan. 's Nachts in de rijbak en roundpen. Het vuurwerk van buren waait vaak onze richting uit en knalt boven de rijbak uiteen. De jongste is inmiddels zo panisch voor vuurwerk dat ik overweeg om hem komende oudjaars avond te sederen. De laatste keer had ik hem bij de 2 ouderen op stal gezet tijdens de jaarwisseling maar hij stond van ellende tegen de muren te slaan. Laat ik hem in de rijbak dan rent hij een uur lang rond en staat nadien bijna de hele nacht drijfnat van het zweet.

natuur707

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:45

NAF instant magic geweldig spul. Werkt snel en goed bij mijn ponys in ieder geval. Ze worden er goed rustig van maar verliezen niet de veilige alertheid. Echt de rauwe randen dus ideaal toen ik het echt een keer nodig had *\o/*

en ik heb ook jaren met vuurwerk moeten worstelen maar toen ik een stalmogelijkheid had en deze goed lichtdicht maakte en het ergste gepiep buiten bleef waren ze eigenlijk altijd heel relaxt ondank hoe extreem dichtbij het was. (ook rondom de wei en de stal).

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:58

Ik vind het nog steeds absurd dat een klein groepje mensen voor zoveel lawaai, overlast en gevaar zorgt. Vuurwerk is voor niemand goed, en voor veel dieren een ramp.

Heb geen tips, want heb geen paarden. Voor de hond heb ik kalmerende tabletjes op natuurlijke basis. Hopelijk helpt dat genoeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:04

Sederen moet je mee uitkijken , de rauwe randjes eraf prima maar niet zo erg dat ze alles meemaken maar niet kunnen reageren .

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:24

bigone schreef:
Sederen moet je mee uitkijken , de rauwe randjes eraf prima maar niet zo erg dat ze alles meemaken maar niet kunnen reageren .

Ik heb laatst advies gevraagd bij onze dierenkliniek en die gaven aan dat ze aan diverse paarden eigenaren sedatie meegeven voor de jaarwisseling om dezelfde problemen als die ik heb met 1 van de paarden.

Ik heb ook wel overwogen om hem naar een rustige stal elders te brengen maar dat moet dan met de trailer. Een paar jaar terug dacht ik nog lekker een bosrit te gaan maken een week voor de jaarwisseling. Onderweg werd vuurwerk onder de trailer gegooid wat gelukkig net achter de trailer pas knalde maar dat is de ellende hier. Er wordt al zo vroeg begonnen met vuurwerk. En nog dagenlang na de jaarwisseling doorgeknald :(
Dus tsja wanneer moet je zo'n paard dan veilig wegbrengen en weer ophalen >;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:01

finalytrue schreef:
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Het zit namelijk zo; vorig jaar stond mijn paard Bo net een maand op zijn, toen nieuwe stal , en het oud & nieuw werd. In de jaren hiervoor stond hij altijd binnen met zijn kuddegenoten en ging het prima, dusook toen hem op stal gezet. Bij de buren een paar huizen verder van deze stal werd er carbid afgeschoten en waarschijnlijk is de combinatie van én een nieuwe stal en de herrie toen teveel voor hem geweest. Het heeft echt wel een paar maanden geduurd eer hij weer geland was. Inmiddels staat hij nu op een andere prachtige plek waar hij 24/7 buiten staat met zijn vriendin. Hij was hier direct op zijn plek en het gaat super met hem, dus happy horse, happy owner!
Alleen wordt het natuurlijk ook weer oud&nieuw :( Ik heb hier wat navraag gedaan en het is hier de afgelopen jaren vrij rustig geweest wat dat betreft maar een paar kilometer verderop schieten ze ook carbid........ Ze staan buiten op 1 hectare en hebben beschikking over 2 grote weilanden en hun schuilstal vlakbij het huis. We denken er aan om de bak verlichting aan te zetten en ook die boven de schuilstal. Nu is mijn vraag aan jullie, ik wil hem graag ondersteunen met een supplement maar welke kan ik dan het beste nemen? Waarmee hebben jullie goede ervaringen? Zodat ik hem zo stressvrij-mogelijk door de jaarwisseling kan loodsen! :j

Verlichting uit laten inderdaad en geef ze wel wat ruimte, maar niet teveel. Als ze gaan rennen en tempo kunnen maken blijven ze veel makkelijker in die vluchtmodus hangen en knallen ze sneller door de draden heen. Doe je aanpassingen al vanaf kerst, je wil ze aan de nieuwe situatie gewend hebben voordat het echt oud & nieuw is.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:12

Het scheelt ook wel hoe de andere paarden zijn rond oud en nieuw. Mijn paard kan ik gewoon rijden in de buitenbak terwijl ernaast vuurwerk wordt afgestoken. Ze kijkt wel maar verder niets.

Klinkt misschien gek maar we doen met nieuwe paarden in de kudde wel eens testen door de kinderen van dat goedkope vuurwerk af te steken langs de bak waar ze dan instaan. Dit heeft voor een aantal echt enorm geholpen en hebben wij geen paniek meer rond oud en nieuw.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:29

Prop watten in de oren, of echte oordoppen voor paarden ( vanuit de draverij) kunnen ook helpen tegen de knallen