De situatie: ik heb 3 paarden en 2 pony's, die allemaal samen in één kudde lopen. I proudly present:
- Margriet, Belgisch Trekpaard van 23 (op af en toe een kleine stapwandeling na op pensioen)
- Willow, Hannoveraner van 20 (op pensioen)
- Glorious Bastard (Bas), Quarab van 6 (pas terug opgepakt met werken)
- Cadel, Welsh pony van 9 (komt uit revalidatie, ontstoken straalbeen, mag vanaf maandag terug aan de slag, menpony)
-Sagan, Welsh pony van 8 (mee rust gehad met zijn geblesseerde broer, menpony)
Het probleem: ze blijven allemaal moeilijk op gewicht - Willow is moeilijk dik te houden (is ook 1m83 en een lastige eter), de anderen zijn dan weer te dik. Afgelopen week heb ik wat problemen gehad met Margriet, zij zou wat kilo's kwijt moeten. Ook Bas en de pony's zijn aan de ronde kant, maar dat lost zichzelf allicht op eens ze terug meer in het werk zijn.
Voersituatie nu:
- 's Morgens krijgen ze allemaal een handje muesli, Willow krijgt een grote emmer pulp/luzerne bij. Daarmee is hij stilaan wat kilo's aan het winnen. Ik kreeg van de week van iemand de tip om rijstzemelen bij te voeren, dat ga ik straks halen om te testen.
- Als het eten op is gaan ze met z'n allen naar de wei. Daar staat nog wel redelijk gras in, maar veel voedingswaarde is er niet meer te rapen.
- Ze kunnen 24/7 in de stallen, waar stro ligt (eet Willow weleens van) en onbeperkt hooi.
- 's Avonds krijgen ze opnieuw hetzelfde voer van 's morgens
- Na het eten verhuizen ze van stuk, ze staan dan op een kaler stuk weiland (hooi blijft beschikbaar)
Zodra het kouder wordt gaan ze 's nachts op stal, zodat ik beter zicht heb op hun hooiconsumptie. Nu ze nog gras genoeg hebben gaat het goed, maar zodra er minder gras is durft Cadel weleens Willow van zijn hooi wegjagen, waardoor hij onvoldoende binnen krijgt. Een optie is ook om "de jonge garde" op stal te zetten met hun hooi en Willow met Margriet op het paddockje voor de stal, zodat ze hooi kunnen eten maar ook beweging hebben (ifv stalbenen Willow in de winter).
Het grote probleem: hoe kan ik er voor zorgen dat vooral Margriet kilo's kwijt kan, terwijl Willow net moet bijkomen. Ze uit elkaar halen is niet echt een optie: Margriet breekt door elke omheining (tenzij hardhout, maar dat geeft dan weer problemen met verweiden) en Willow gaat volledig in stress als hij niet bij "zijn merrie" kan, wat betekent dat hij over en weer loopt en niet eet, dus gewicht verliest ipv bijkomt.
Ik probeerde al enkele malen een graasmasker, maar dat sloopt ze binnen het kwartier. Tenzij iemand een super sterk masker kent?
Afin, ik weet het niet zo goed meer. Mss heeft iemand hier een inzicht?
Alvast bedankt voor het lezen...