ik heb sinds ongeveer 2 jaar een haflinger merrie waarmee ik best serieus aan het trainen ben, voornamelijk dressuur maar ook springen doen we regelmatig. Maar nou merk ik sinds een aantal maanden dat ze soms wat laks is, ze is verder goed aan mijn been etc maar ik mis net dat kleine beetje extra.
Het is verder geen sloom paard, ze is relatief heet in karakter en kan best sensibel zijn maar ze wordt snel slomer met het rijden, conditie kan het haast niet zijn aangezien ze zeer regelmatig gereden wordt (4-5 keer per week), we wisselen ook veel af dus we doen regelmatig grondwerk, vrijspringen, een buitenritje etc etc.
Ik heb ook niet het idee dat ze zich verveelt of iets, gewoon alsof ze wat pit mist en dan met name met de dressuur.
Van mij mag ze dus wat feller, ik heb al een sport muesli geprobeerd maar zodra ik daar meer dan 100 gram per dag van voer gaat ze schuren aan haar manen en staart, dat is uiteraard niet de bedoeling.
Nu krijgt ze 300 gram vitalbix daily complete voor de vitamine en mineralen en nog zo'n 300 gram vitalbix active+ (sportmuesli maar laag in suikers en zetmeel), ze krijgt hierbij ook nog 3 schepjes magnesium per dag en 2 pompjes lijnzaadolie. Hierop schuurt ze niet.
Maar ik ben toch aan het kijken naar alternatieven, aangezien ik vind dat ze hierop dus nog steeds dat extra beetje mist. ze staat overigens 24/7 buiten en krijgt momenteel strookbegrazing en in de winter onbeperkt hooi uit een slowfeeder.
Nu is mijn vraag aan jullie dus of jullie iets weten waarmee ik dus toch een stukje extra energie kan voeren maar daarbij niet teveel suikers en zetmeel geef.
Ik zit momenteel zelf te denken aan eventueel haver bijvoeren, kijken hoe ze daarop reageert? Maar ik wacht jullie adviezen eventjes af!
En nog even voor een goede beeldvorming, het gaat dus om een haflinger merrie van 8 jaar, we rijden zo'n 4 keer in de week denk ik waarvan 2x dressuurles van 60 min en verder vaak vrij rijden van ongeveer 30-40 min, tussendoor doen we vaak vrijheidsdressuur/grondwerk/longeren/buitenritjes. Ze is mooi op gewicht verder.

Alvast bedankt!
Groetjes, Faith.