toch maar eens hier na meningen vragen, ik verzamel namelijk zo veel mogelijk informatie en ben me graag bewust van eventuele alternatieve.
Even in het kort, ik heb een merrie die vanaf het begin dat ik haar kocht extreem dun was. (3 jaar geleden) In 1-2 jaar tijd heb ik haar op een redelijk mooi gewicht gekregen in combinatie met spieropbouwen, ze was naar mijn ideaal beeld nog iets te dun (hou wel van een beetje body). Helaas heeft ze sinds september 2018 een peesblesurre gediagnostiseerd gekregen en heb ik haar lekker de rust gegeven, nu bijna een jaar later wil ik haar recreatief gaan oppakken. Ze is echter weer heel erg mager en wil voordat ik actief begin haar weer op iets meer gewicht krijgen (natuurlijk komt het ook deels door spierverlies)
Wat krijgt ze nu:
- 1,5 kg basis sport master
- 1 hooiblok Louis fourage
- 1x per dag hooi (helaas op onze huidige staling, ben bang dat het ook te weinig voedingsstoffen heeft, winter vaker)
- 10-12 uur weidegang (schraal en wss ook niet heel rijk aan voedingsstoffen)
- handje muesli en 600 gram fibrebeet extra als ik er in de middag ben
- Biotine
waar ik eventueel aan zit te denken
- merrie brok (was hier nooit zo'n fan van omdat ik niet voor snel wou gaan maar een blijvend resultaat)
- luzerne
- gemicroniseerd lijnzaad
- eventuele vitamineboost ?
- supplementen? kleefkruid?
- helaas kan ik niks veranderen aan het hooi of gras.
Extra informatie:
- is twee weken geleden bij de tandarts geweest
- blessure is behandeld en word constant in de gaten gehouden (arbeid is nu minimaal (stap en korte stukjes draf))
- slecht in der vacht
- geen wormen
Ook merk ik dat ze heel snel een wintervacht aanmaakt, ondanks dat ik haar onder 300 gram in de winter heb staan. (wil niet dat ze het te heet krijg) Het valt me op dat ze toch nogsteeds een wintervacht aanmaakt, heeft ze dan toch een dikkere deken nodig?
Ze zat nu in haar zomervacht, maar na het wat koudere weer (15 graden ongeveer) en de regen begint ze toch al weer een vachtje te maken. Misschien dan toch een zomerdeken op doen van bijvoorbeeld Bucas (twill sheet) en zodra het begint te regenen een regendeken?
Ik ben benieuwd naar de mening van andere mensen op mijn situatie en wat hun zouden aanraden. Iemand ervaring ook met een eventueel bloedonderzoek of is dat geldverspilling?

bovenste is 3 jaar geleden onderste is ander half jaar geleden. Ze is nu weer tussen 1 en 2, ik had er ook eentje niet onder het zadel maar kan hem niet zo snel vinden. Met de laatste foto stond ze op 2 kg Condition van PAVO en SUBLI Atleet