Mineralen buffet voor je paard, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mineralen buffet voor je paard, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:26

Hoi, ik ben benieuwd of hier meer mensen zijn die een mineralenbuffet aanbieden of er meer over willen weten of ervaringen delen oid.
Voor wie er nog nooit van heeft gehoord, het komt er op neer dat je verschillende bakjes in de stal/paddock/wei hangt met verschillende ingrediënten zodat je paard zelf kan bepalen aan welke vitaminen en mineralen hij behoefte heeft. Kant en klare mixen zijn leuk, maar niet ieder paard heeft dezelfde behoeften.
Een basis opzetje ziet er als volgt uit: een Himalaya liksteen, een bak met Keltisch zeezout los of in water, en een bak met een paar schepjes veendrnk. Het Keltische zeezout bevat veel mineralen en zout, de Himalaya liksteen bevat veel South maar verder geen mineralen, en de veendrenk bevat veel mineralen en weinig zout. Je zou dit nog aan kunnen vullen met producten als moederaarde, zeewier en verschillende likstenen omdat verschillende likstenen verschillende samenstellingen hebben.
Hier hangt een bak met Keltisch zeezout, een Himalaya liksteen, zeewier en de veendrenk moet ik nog bestellen. Ik wil dit ook nog aanvullen met een natuursteen van paard natuurlijk die oa magnesium bevat en meer mineralen. Ik geef er nu nog een vitaminebrokje bij van Vitalbix, ik ben bang dat mijn paarden anders tekorten krijgen, maar ik ben benieuwd naar advies of ik daar eventueel ook minder van zou kunnen geven omdat ze hun mineralen zelf kunnen aanvullen, maar heb nog geen onafhankelijk persoon gevonden die mij hier goed advies in kan geven. Dus zo lang ik het nog niet zeker weet blijf ik gewoon de aanbevolen hoeveelheid brokken geven.
Wel belangrijk om veel ruwvoer te geven, want als ze honger krijgen beginnen ze wel eens aan dingen te eten waar ze eigenlijk geen behoefte aan hebben. Ook moet er geen suiker door de producten zitten omdat paarden van suiker door eten ook al hebben ze er geen behoefte aan. En het is handig om dingen in bakjes te doen met water, maar zorg dat er ook altijd een waterpunt Is waar ze schoon water kunnen drinken.

troi

Re: Mineralen buffet voor je paard, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:45

Tja dat heeft dan wel als aanname dat een paard instinctief goed weet wat hij of zij nodig heeft. Ik vraag me dat altijd erg af, anders zouden paarden toch nooit vergiftigd kunnen worden? Of altijd eten wat gezond voor ze is? Ik ken genoeg lastige eters die echt het gezonde spul weigeren te eten maar een moord doen voor een suikerklontje..

Maw, ik zou dit niet doen omdat ik bang ben dat het dier zichzelf uit balans eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:47

Snap ik. Ik doe ook nooit meer in het buffet dan de dagelijkse hoeveelheid. En zoals ik zei, van suiker eten paarden door ook al is het niet goed voor ze.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:49

Elvirawortel schreef:
Snap ik. Ik doe ook nooit meer in het buffet dan de dagelijkse hoeveelheid. En zoals ik zei, van suiker eten paarden door ook al is het niet goed voor ze.

Klopt, maar wie zegt dat het niet ook zo is met zouten? En hoe weet je wat de dagelijkse hoeveelheid is? Ook icm ander voer, en hoe doe je dit in de kudde?

Overigens oprechte vragen hoor, ik ben heel benieuwd naar de reacties en volg je graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:07

Zout lijkt me niet zo’n groot probleem, aangezien heel veel mensen al een liksteen in de stal hebben hangen en we daar ook niet bang zijn dat de paarden te veel zout binnen krijgen. Uitzonderingen daar gelaten want er lopen vast een paar knollen rond die zo een hele liksteen opkanen. Op de zeewier en de veendrenk staat een aanbevolen hoeveelheid. Van het zout krijgen ze hier een klein handje in een emmer water, daar zie ik ze alleen van drinken wanneer ze een zware training hebben gehad. Het is dus ook een beetje een kwestie van je paard observeren en kijken wat hij ermee doet. In de kudde wordt het inderdaad ingewikkelder, wanneer de paarden soms apart van elkaar staan bijvoorbeeld op stal, zou je eens kunnen kijken hoe ze individueel reageren wanneer je ze verschillende producten aanbiedt. Wanneer ze er dan netjes mee omgaan, zou je eens kunnen proberen hoe het in de groep gaat. Hier gaat het altijd wel goed, de bakken gaan maar heel langzaam leeg dus ik ben niet bang dat een paard te veel krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:51

Zijn er ook mensen die dit doen door bv dagelijks hun paard zelf eea aan te bieden?
Ipv op weide/ paddock?
Hier geen eigen beheer maar vind het idee wel heel mooi..
Zou dan zout en zeewier dagelijks aanbieden..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:59

Er bestaan gewone puur zout likstenen, himalaya stenen lossen slecht op in regen (verkoopargument), maar dus ook in speeksel, wat ze zeer frustrerend maakt voor paarden. Er wordt dan snel of te weinig of teveel (stalondeugd) aan gelikt.

Hier krijgen de pony's een handje mineralenkorrel en ligt er een pn liksteen (zonder ijzer). Verder komt er regelmatig andere dingen langs als takken, etc. Hele serie aan bakjes doe ik niet aan, teveel gerotzooi mee, er zijn mooie speciale bakken voor (met rubber deksel waar ze neus onder steken, eigenlijk voor koeien), maar die zijn gruwelijk duur.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:10

Volgens mij bevatten Keltisch Zeezout en de Himalaya liksteen in verhouding zo ontzettend weinig mineralen naast zout, dat een paard eigenlijk niet het onderscheid kan maken tussen die twee en een pure zoutliksteen. En ook al kunnen ze dat wel, dan likken ze toch nog steeds voornamelijk zout. Je moet voor de gein maar eens op de verpakking kijken om welke hoeveelheden het gaat.

Je zou dan moeten gaan werken met pure losse mineralen, maar dat zijn zulke kleine hoeveelheden dat je ze niet in een bakje kunt doen, want ze worden zo weggeblazen. Bovendien hebben ze vaak geen specifieke geur of smaak.

Overigens geloof ik wel heel erg in het concept van een buffet, maar dan eerder met kruiden ofzo.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 21:30

Ik volg even, zou het erg interessant vinden, maar weet even niet hoe dit praktisch in te vullen met twee Haflingers waarvan ook nog eens eentje met voernijd die altijd samen lopen...
Ik heb wel verschillende likstenen in een voerbak, daarin hebben ze wel steeds voorkeuren.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:34

Ik heb hier zelf wel over nagedacht, alleen kom ik dan tot de conclusie dat als je het goed wilt doen je zoveel verschillende dingen zult moeten aanbieden dat het niet te doen is. Mijn weide is een prachtige verrijking op hun eten. Ik heb van veel onkruiden opgezocht hoe en wat en schok er in positieve zin van hoeveel keuze mijn paarden daarin kunnen maken. (erg leuk om te doen) Daarnaast voer ik ze onbeperkt hooi bij. Ik heb hiervan een prachtige analyse en de conclusie was dat alleen de koper onvoldoende voorzien was. Er zijn maar weinig likstenen die voorzien in voldoende koper. Veendrenk en zeewier voorzien hier beide ook niet in. Voor mij blijft de vitaminebrok er dus gewoon in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:32

Vitamine brok blijft er voor mij eerst ook in. Ik heb Keltisch zeezout en een liksteen en weet nog niet hoe ik het verder in ga vullen. Veendrenk schijnt wel te helpen voor zomereczeem, waar mijn ene paard last van heeft

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:04

Je idee is leuk.
Je zou ook eens kunnen gaan kijken naar welke planten/(on)kruiden hiermee kunnen helpen. Voordeel van planten is dat daar al de juiste organische (lees: goed opneembare) vorm van mineralen in zitten en niet onbelangrijk: ook hulpstoffen die weer helpen om de mineralen goed op te kunnen nemen. Precies zo als de natuur het bedoeld heeft.
Wat ik een nadeel vind van balancers e.d. dat er anorganische mineralen of mineralen-varianten in een andere scheikundige verbinding in kunnen zitten, die niet overeenkomen met zoals de mineralen in planten voorkomen (dus minder goed opneembaar). Daarnaast geef je met een balancer het hele spectrum aan mineralen. Het zal zelden nodig zijn om alles aan te vullen. En in hoeverre breng je dan de boel met een balancer weer uit balans?
Zelfde probleem heb ik met likstenen waar ze het e.e.a. aan mineralen hebben toegevoegd. Met nog een ander probleem: ze moeten er wel heel erg veel aan willen likken om er genoeg van binnen te krijgen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:33

troi schreef:
Tja dat heeft dan wel als aanname dat een paard instinctief goed weet wat hij of zij nodig heeft. Ik vraag me dat altijd erg af, anders zouden paarden toch nooit vergiftigd kunnen worden? Of altijd eten wat gezond voor ze is? Ik ken genoeg lastige eters die echt het gezonde spul weigeren te eten maar een moord doen voor een suikerklontje..

Maw, ik zou dit niet doen omdat ik bang ben dat het dier zichzelf uit balans eet.

Precies. Is het ooit onderzocht; dat paarden instinctief weten wat ze moeten hebben.

Want, waar komt over-eten dan vandaan. En koliek, het eten van giftige planten, waarom doet iedereen dan zo spastisch over Jacobs Kruiskruid en muesli met suiker? Hoe komt het dan dat paarden hoefbevangen raken? Als het paard het van nature goed doet, eet hij dat toch allemaal niet?

Uit mijn vragen kan je al merken dat ik er geen voorstander van ben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:17

Anoniem schreef:
Zou dan zout en zeewier dagelijks aanbieden..

Zout kan geen kwaad, en hebben ze in het grasseizoen ook hard nodig.

Zeewier moet je niet stelselmatig aan je paard geven. Daar zit namelijk jodium in en dat is niet zo goed voor paarden.

Ik heb een mineralenbuffet-idee gebruikt voor mijn paarden. Sowieso altijd een zoutblok, een tijd ook een zoutblok met extra magnesium. En verder Moeder Aarde. Daar maakten ze gebruik van als maag/darmen van slag waren. Vond 't een fijn supplement om te gebruiken.

Daarnaast ook wel andere spullen aan ze aangeboden, distels, brandnetels, rozenbottels, heeellll veel paardenbloemen enz. Net wat er in het seizoen te vinden was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:19

Je hebt gelijk ik heb het wat slecht opgeschreven.
Af en toe wil ik zeewier aanbieden,
Maar dan gewoon als ik er ben.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:27

rien10 schreef:
troi schreef:

Precies. Is het ooit onderzocht; dat paarden instinctief weten wat ze moeten hebben.

Want, waar komt over-eten dan vandaan. En koliek, het eten van giftige planten, waarom doet iedereen dan zo spastisch over Jacobs Kruiskruid en muesli met suiker? Hoe komt het dan dat paarden hoefbevangen raken? Als het paard het van nature goed doet, eet hij dat toch allemaal niet?

Uit mijn vragen kan je al merken dat ik er geen voorstander van ben.

Wij mensen hebben soms zin in chipjes en soms in chocola, maar hoogst zelden spinazie of rabarber. Ergens in het systeem liggen er wel linkjes waardoor paarden bijvoorbeeld zand of mest gaan eten, maar ik vraag me ook af hoe geavanceerd dat is. Wat heel belangrijk is om te bedenken is dat veel supplementen een lekkere smaak mee krijgen zodat ze gegeten worden en daardoor verandert eigenlijk het motief om iets te eten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:29

Er is onderzocht dat paarden in ieder geval niet zelf instinctief aan hun zoutbehoefte voldoen. Een zoutlik aanbieden garandeert niet dat ze voldoende zout opnemen, en sommige nemen juist veel te veel zout op.

Of dergelijk onderzoek ook voor mineralen gedaan is, geen idee.

Ik zou er niet van uit gaan dat het werkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:33

Zout is bij mijn weten ook het enige bestanddeel wat ze zelf op tijd aanvullen.

De Moeder Aarde ben ik gaan gebruiken toen ze zand gingen likken. Niet dat ik met onbeperkt hooi bang ben voor zandkoliek maar een supplement wat ervoor bedoeld is om opgegeten te worden leek me toch wat gezonder. Soms was de bak binnen een paar minuten leeg en soms deden ze er dagen of weken niets mee.

Groenvoer bood ik vooral aan ter ondersteuning. Onder andere ivm leverproblemen in het verleden bij mijn ruin (maar ze aten het allebei graag), en mijn merrie bliefde ook graag meidoornblaadjes en frambozen. Mijn ruin was dol op brandnetels, helaas kwam ik er te laat achter waarom.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:38

Hoe voeren jullie moeder aarde? Op internet staat dat je 1 a 2 lepels over het voer moet doen maar kan je het niet ook in een bak doen en onbeperkt geven, zodat ze het kunnen pakken als ze het nodig hebben? Of eten ze dan te veel

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:54

Koper schreef:

Wat paarden NIET zelf aanvullen. Is vrij recent onderzocht. Ik zal eens kijken of ik de link naar het artikel kan vinden.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:07

Ibbel schreef:
Koper schreef:

Wat paarden NIET zelf aanvullen. Is vrij recent onderzocht. Ik zal eens kijken of ik de link naar het artikel kan vinden.

Is denk ik ook per paard verschillend. Mijn rijpaard doet niets met de liksteen, terwijl deze regelmatig werkt. Mijn mini shet die veel minder vaak moet werken, zit geregeld aan de liksteen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:11

Dat is dus het punt. Sommige paarden eten geen zout (ondanks training en zweten), andere paarden eten grammen en grammen van het spul (ondanks geen training en niet zweten). Er is geen peil te trekken op de vrijwillige/spontane consumptie van zout door paarden, terwijl de behoefte voor ieder paard (gecorrigeerd voor training, zweten en gewicht) min of meer gelijk en constant is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:13

Maarja, als je het dan aanbiedt en ze weigeren hun voer...?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:16

yarkayunda schreef:
Hoe voeren jullie moeder aarde? Op internet staat dat je 1 a 2 lepels over het voer moet doen maar kan je het niet ook in een bak doen en onbeperkt geven, zodat ze het kunnen pakken als ze het nodig hebben? Of eten ze dan te veel

Spul in een bak. Water er bij. Dan krijg je een soort Moeder Modder. En bak neerzetten.

Zout hebben ze in de zomer heel hard nodig, ten minste als paarden dan gras eten. In groeiend gras zit veel kalium. Paarden hebben zout (natriumchloride) nodig om de kalium-natrium-chloorbalans goed te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:41

Ik zet nooit bakken vol van iets neer, nooit meer dan de aanbevolen hoeveelheid zz
S