Gluco balance en jong paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Gluco balance en jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 10:57

Goeiemorgen,

Het weide seizoen staat weer voor de deur en ik begin mij nu alweer zorgen te maken over hoefbevangenheid.
Ik heb nu een 2 jarige haflinger , niet te dik en niet te dun.
Mankeert niets.
Hiervoor heb ik 2 paarden verloren aan bevangenheid.
De 1 in de zomer de ander midden winter .

Nu mijn vraag .

Ik geef mijn 2 jarige nu vitalbix breed en grow .
En wilde haar gluco balance gaan bijgeven als ze straks de wei op gaat.
Kan dit met een jong paard?
Of is dit erg overdreven.

Gr marjolein
Afbeelding

Myrth97

Re: Gluco balance en jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:58

Ik heb mijn bijna 3 jarige ook sinds een week op de gluco balance op advies Vd dierenarts ivm gevoeligheid voor gras

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:59

Je kunt dat in principe bijvoeren.
Ik vraag me echter vooral af wat er aan 'basis' ingaat: voordroog of hooi? en hoeveel gras?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 11:03

Skippy01 schreef:
Je kunt dat in principe bijvoeren.
Ik vraag me echter vooral af wat er aan 'basis' ingaat: voordroog of hooi? en hoeveel gras?

Ze staat nu in een uitloopstal met totaal 7 paarden.
Van Hoeveel ze eet heb ik geen idee.
Er staan 5 bakken waar overal een flinke pluk in gaat.
Ze krijgen niet onbeperkt alle paarden in de uitloop zijn eerder te dik dan te dun.
Ze krijgen voordroog.

Verder krijgt ze 3x per week een 1/2 schep vitalbix breed en grow.
Verder krijgt ze niks bij.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 11:12

marjoleinft het kan goed zijn dat het fermentatieproces van het voordroog de darmwerking van de paarden ondermijnt. En dat ze daardoor dus vatbaar raken voor hoefbevangenheid. Idealiter zou je dus overstappen naar hooi - of tenminste hooi een deel van de dag / gemengd met voordroog. Helaas is voordroog wat de meeste stallen voeren, en helaas kunnen niet alle paarden er tegen. Het doet weinig voor de darmwerking. Vaak gaat het goed - als ze HB raken, gaat het vaak vanuit de darmen mis.

Vitalbix is een prima product, nette waarden, dus dat zou ik gewoon zo houden.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 11:24

Skippy01 schreef:
marjoleinft het kan goed zijn dat het fermentatieproces van het voordroog de darmwerking van de paarden ondermijnt. En dat ze daardoor dus vatbaar raken voor hoefbevangenheid. Idealiter zou je dus overstappen naar hooi - of tenminste hooi een deel van de dag / gemengd met voordroog. Helaas is voordroog wat de meeste stallen voeren, en helaas kunnen niet alle paarden er tegen. Het doet weinig voor de darmwerking. Vaak gaat het goed - als ze HB raken, gaat het vaak vanuit de darmen mis.

Vitalbix is een prima product, nette waarden, dus dat zou ik gewoon zo houden.

We hebben geen mogelijkheid tot voeren van hooi.
Het voordroog komt van biologische weide en word alleen bemest met eigen paardenmest.
De voordroog is bijna zo droog dat het hooi te noemen is.
Het zit alleen verpakt in plastic omdat er geen plek is om hooi op te slaan.
Ze mankeert nu nog niets maar ik ben zelf als de dood dat ze ook bevangen raakt.
En wil dit dus een stap op voor zijn.
Het liefst zet ik haar helemaal niet op de wei .
Het zit ook echt tussen mijn oren.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:04

Ik voerde mijn paard ook Glucobalance bij en op zich leek dat wel te werken. Alleen schijnt dat daar ook suikers in zitten en daarom twijfel ik nu heel erg om er mee door te gaan.

Ik voerde eers Hippo Ex laminitus wat heel goed werkte bij hoefbevangenheid. Echter is dat uit de handel gehaald. Nu hoorde ik van mijn dierenarts dat er waarschijnlijk vanaf mei weer een nieuw product zal gaan komen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:18

marjoleinft schreef:
Het voordroog komt van biologische weide en word alleen bemest met eigen paardenmest.
Ze mankeert nu nog niets maar ik ben zelf als de dood dat ze ook bevangen raakt.

Ik snap je. Het zit helaas (vaak) niet in de droogte van het voordroog (echt nat / zuur wil je niet natuurlijk), maar in de fermentatie die in het plastic plaatsvindt.
Mocht ze klachten krijgen, dan is dat écht stap één. Maar misschien kan dit paard er wel tegen natuurlijk, dat weet ik niet, dat weet je pas als ze er niét tegen blijken te kunnen :)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-19 12:34

Skippy01 schreef:
marjoleinft schreef:

Ik snap je. Het zit helaas (vaak) niet in de droogte van het voordroog (echt nat / zuur wil je niet natuurlijk), maar in de fermentatie die in het plastic plaatsvindt.
Mocht ze klachten krijgen, dan is dat écht stap één. Maar misschien kan dit paard er wel tegen natuurlijk, dat weet ik niet, dat weet je pas als ze er niét tegen blijken te kunnen :)

Ze heeft dit altijd gegeten ,
Ook bij de Fokker.
Ze kan hier goed tegen.
Het is juist dat ik tegen de weide perioden opkijk.
Ze komt ook niet op de wei als het snachts onder de 10 graden is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 12:42

marjoleinft schreef:
Ze heeft dit altijd gegeten ,
Ook bij de Fokker.
Ze kan hier goed tegen.
Het is juist dat ik tegen de weide perioden opkijk.
Ze komt ook niet op de wei als het snachts onder de 10 graden is.

Dan zal het wel meevallen. Goed in de gaten houden dat ze geen vetophopingen krijgt, lekker mee wandelen enzo :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:32

Glucobalance is niet de ultieme pil waarmee je patat kunt blijven eten en niet aankomt, zo werkt het helaas niet :+

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:06

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit hoefbevangenheid gehoord bij hele jonge paarden. Omdat ze vaak wat in gras zit gebruiken om te groeien. Maar ik kan t verkeerd hebben.

Indien mogelijk t voordroog halfveren of niet extra bijgeven want ze zouden dan genoeg moeten hebben aan t gras.

En indien mogelijk t gras opbouwen en daarna als ze van gras af gaan, gaan wandelen. Lekker tempo. Indien dit al kan met je 2jarige

Gluco balance kan je bij geven maar of dat zou helpen hij een 2jarige?

Ik heb ook 2/3 jaar gegeven maar omdar ik nu aangemeten kruiden voert ga ik t daarmee proberen

Bij mij staat mb haf uiteindelijk 3/4 uurtjes op t land. Maar ruwvoer gaat naar beneden. En zorg ik zeker de eerste weken dat hij zodra hij van land af is, ik minimaal half uit ga wandelen! Met een goed tempo. Want sjokken kan hij in de hitactief doen.