Korte samenvatting voor de duidelijkheid.
Heb drie paarden, 1 van hen moet wat gewicht kwijt. Ben nu dus netjes het hooi aan t afwegen, afgaand op die 1,5 kg ruwvoer per 100 kg paard.
Dat komt dus op 9 kg, 9 kg en 5kg. Komt op 23 kg hooi per dag voor mijn paardjes.
Maar nu vraag ik mij dus af of die 1,5 kg gebaseerd is op wat ze maximum zouden mogen aan ruwvoer of wat ze minimaal moeten hebben aan ruwvoer. ( even heel strikt genomen he, want weet dat je uiteraard niet elk paard over dezelfde kam kunt scheren)
Waarom vraag ik dat, heb de indruk dat het niet genoeg is voor mijn paardjes. Ze worden steeds lastiger tijdens het voeren, ik verdeel het over 5 voerbeurten, in slowfeednetten, en toch zijn ze er in mijn ogen heel snel door.
Nu stond laatst 1 van mijn paarden ook vaker te geeuwen, had ongeveer een uur lichte koliek verschijnselen en vandaag begon hij ineens tijdens het eten plots heel hoog te schapen met een voorbeen om even later zichzelf te strekken ( voorbenen vooruit en poep ver naar achter en daarna de andere kant op) nog tussen haakjes zelfde paardje als in het topic wat zit er in mijn hooi.
Ik vind het allemaal zo raar ineens, heb me nog nooit zo n zorgen gemaakt om mijn paardjes sinds ik strenger/gecontroleerder voer. Ik zie plots allerlei gedragingen die ze nooit gemaakt hebben

En doordat er de laatste tijd wat aanpassingen zijn geweest ben ik ook totaal de weg kwijt waaraan het nu kan liggen...
Weet zelfs niet goed wat nu eigenlijk mijn vraag is

Mogen ze meer? Of moet ik toch bij die 1,5 kg blijven? Heeft het paardje wat nu in mijn ogen plots raar doet mss een maagzweer of zie ik spoken door de veranderingen en door hetgeen ik in het hooi had gevonden ( wat leek op bonen)
Is het gewoon normaal gedrag omdat hij het niet eens is met mijn voerbeleid...soort paardenprotest zal ik zeggen.
Vind het echt vervelend, begin plots aan alles te twijfelen, heb ik normaal nooit...