Hoe voeding samenstellen voor je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Hoe voeding samenstellen voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 17:07

Hoi bokkers.

Voor mijn pony zou ik graag willen uitzoeken welk voer en welke hoeveelheid ik haar het best kan voeren. Ik heb het nu samengesteld op ''gevoel'' maar ik ben benieuwd of dat ook wel klopt :) En wel op zo'n manier dat er ook rekening is gehouden met bijvoorbeeld eiwitten, calcium en fosfor etc.

Weet iemand hoe ik dit het best kan doen? Is daar een site voor? Ik ken de calculator van paard natuurlijk, maar ik word er zelf niet echt wijs uit.

Op dit moment krijgt zij:
0,5 kg bietenpulp Pavo
0,5 kg merriebrok subli
0,5 kg granenmix subli
Handje vitaminebrok Pavo
1 lepel vitamine E
2 handen Luzerne Hartog
+/- 10 kg hooi uit hooinetten(geen gras)
Liksteen
1x per week 3 bekers gekookte lijnzaad

Sinds 4 maanden staat zij op een track zonder gras, dus dat heeft gemaakt dat ik nu heel anders voer dan toen ze 24/7 op gras stond. Waar ze eerder te dik was, voer ik nu veel meer om haar niet verder te laten afvallen. Ik ben benieuwd of dit rantsoen voor haar qua waardes goed in balans is.

Ze is momenteel goed op gewicht. Qua energie wil ik haar minimaal op dit niveau houden. Arbeid is ongeveer 4x een uur per week.

Iemand tips? :)

Anoniem

Re: Hoe voeding samenstellen voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:55

Het paard bestaat niet. Dus het voedingsadvies ook niet.
Wel een voedingsadvies dat past bij jóuw paard.
Waarom zou wat je nu voert niet voldoen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:11

Het overgrote deel van het rantsoen is je ruwvoer. Daarvan moet je eerst de voedingswaarde te weten komen. Dat kan door een pluk hooi op te sturen naar pavo. Dan kan je verder de tekorten aanvullen met krachtvoer.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:12

Fwis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:29

Ruwvoeranalyse lijkt mij ook altijd interessant, maar ik vraag me af hoe nuttig dit is aangezien de kwaliteit en samenstelling van hooi per baal kan wisselen.

Om die reden voer ik de balancer van Je Paard Gezond en Fit. Dit is een supplement dat bedoeld is om tekorten in ‘regulier’ hooi aan te vullen.

Ik ben een voorstander van hoe minder supplementen, hoe beter. Veel supplementen bevatten weer componenten die je weer met andere supplementen moet rechttrekken, en dan is het einde zoek.

En daarnaast goed analyseren wat je paard binnen krijgt aan ruwvoer (wat voor gras? wat voor hooi?) en hoeveel hij beweegt (veel buiten? maakt hij buiten zelf veel meters? hoeveel werkt ie?).