vitalbix voor werkende shet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

vitalbix voor werkende shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 09:55

Hallo,

Omdat ik specifiek wat voor mijn shets zoek, even een nieuw onderwerp geopend, moest ik toch nog over eenzelfde gekeken hebben, mijn excuses.

Na recent bloedonderzoek bij onze shets bleek dat ze niet voldoende hebben met het voer wat ze nu krijgen, in hun bloed waren de waardes die slaan op spierpijn te laag volgens de da.

Ze krijgen nu: onbeperkt droog hooi in slowfeeders, een basic rode liksteen, wilgentak, 2x daags een klein handje basisbrok van havens. (de grote paarden krijgen dit als voer) Af en toe een wortel of appel, maar zeker niet alle dagen. In de lente/zomer/herfst gaan ze een paar uur per dag het gras op.
1 shet is een beetje gevoelig voor schuren in de zomer.

We zijn best actief met hun bezig, mennen (tot nu toe ritten tot max 14km), longeren, vrijspringen, wandelen/fietsen aan de hand tot 6 km. We stappen altijd goed in en uit en vaak zijn de wandelingen aan de hand ook enkel stap.

Ik heb al wat opgezocht om de havensbrok te vervangen en lees redelijk veel goede dingen over de Vitalbix dialy complete.

Zijn er hier nog mensen met actieve shetjes die dit geven? Hebben ze hier voldoende mee of moet er nog een brok bijgegeven worden? Omdat shetjes in het algemeen minder nodig hebben als grote paarden, stel ik de vraag zo specifiek.

Andere suggesties voor voer mogen ook, voorkeur gaat wel uit naar een complete brok/muesli en niet naar 5 verschillende supplementen ofzo.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: vitalbix voor werkende shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:11

Mijn niet-werkende shetjes krijgen naast onbeperkt hooi (vrij arm) ook vitalbix :) Ze doen het er prima op en blijven keurig op gewicht.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: vitalbix voor werkende shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:41

Hier al jaren Vitalbix en ben er erg tevreden over. Op het moment heb ik geen kar maar we fietsen wel veel (6 t/m 10 km) hij doet het goed op.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:43

Wat zijn die spierpijn waardes precies?

Lijkt me geen vitamine/ mineralen gebrek, als dat klopt (weet ik niet zeker, ben geen da) dan zou een multivit dus ook niks oplossen.

Als het gaat om een eiwitgebrek dan zou je bijv luzerne kunnen toevoegen.

Maar eerst even doorvragen wat de da precies bedoeld

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:46

Spierpijn zou ik gaan zoeken naar voer waar voldoende vitamine E in zit.

shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 10:50

Voer al een paar jaar Vitalbix voor mijn shet en die doet het er super goed op. Die loopt 4 keer per week voor de kar, 'szomers tussen de 15 en 25 km per rit en houd dat goed vol op de vitalbix.

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: vitalbix voor werkende shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 12:35

alvast bedankt voor de reacties :)
ik bel de da deze middag even terug om te vragen of het aan de vit E ligt of de eiwitten, aan de ponys zelf zie ik geen stijfheid of anders bewegen en ze zijn pittig genoeg :')

voor degenen die vitalbix voeren, geven jullie de daily complete of bvb de active +?
indien het de vitamine E zou zijn die te laag is, kan ik wel de vitalbix linseed oil + vit E nog bijgeven evt

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: vitalbix voor werkende shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:51

Mijn mini shet krijgt ook Vitalbix. Ze loopt op Z niveau dressuur/ vaardigheid voor de wagen.

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:52

Mijn mini pony's krijgen ook vitalbix dc. Naast onbeperkt hooi en/of gras. Ik meng het met twee handjes alphengrun muesli van Agrobs met wat gemic. lijnzaad. Een van de twee krijgt ook nog een mengsel van bietenpulp met een handje spelt en lijnzaad. (dat is nog al een druktemaker en kan nog wel eens invallen op de bovenlijn)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: vitalbix voor werkende shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:58

Mijn pony's (tm ZZ nivo) krijgen Pavo vital en doen het daar goed op.
Eerder metazoa, ook een vitamine korrel, daar deden ze het ook goed op maar over gestapt ivm verkrijgbaarheid.

Annie_23

Berichten: 61
Geregistreerd: 16-03-16
Woonplaats: Vlak bij de Drunense duinen

Re: vitalbix voor werkende shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 23:52

Vitalbix (daily complete, de brokjes!) is prima voer om als volledige aamvulling te geven voor vitamines en mineralen. In alleen hooi zit niet altijd genoeg. Voor meer energie kun je de muesli gaan geven (active plus). Kijk maar op de website voor de hoeveelheden. Ik zou gewoon alleen met de brokjes beginnen. Mochten de vit e echt te laag blijven zou ik op zoek gaan naar natuurlijke vit e. De lijnzaad met vit e van vitalbix is helaas geen natuurlijke versie en er zit heel weinig in, je moet dan heel veel olie geven om verschil te gaan merken voor vit e.
Als je op zoek gaat naar een natuurlijke vit e kun je me altijd een pb sturen.
Succes!

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: vitalbix voor werkende shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 09:41

vandaag ga ik de daily complete bestellen, het zijn de waardes van de vit E die aan de ondergrens zitten volgens de DA

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: vitalbix voor werkende shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 09:51

Is ook best logisch zo aan het einde vd winter. Die waardes dalen nogal hard in het hooi na een paar maand liggen. Het gras zit er wel vol mee dus in de zomer is het meestal geen probleem.