Voer: weinig suiker, wel genoeg energie en vetten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Voer: weinig suiker, wel genoeg energie en vetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:54

Keuze voer voor mijn merrie is altijd lastig geweest.. Ze wisselt altijd wat in gewicht en het is altijd zoekende geweest.

Wat info:
Bijna 11 jarige merrie, heeft vorige jaar haar eerste veulen gehad. Aan het eind van de zomer en na afspenen was ze afgevallen. Sindsdien druk bezig met haar weer op gewicht te krijgen en te houden. Ze zit nu eindelijk weer op een net gewicht, mist nog wel bespiering:

Ter vergelijking, zo was ze afgelopen zomer:

* zomers altijd goed op gewicht, krijgt weinig of niks bij.
* 's winters met onbeperkt hooi en bijvoeren krachtvoer ene winter goed op gewicht te houden en soms niet.
* staat in de winter hele dagen buiten in de paddock met slowfeeders samen met een Welsh pony. Is de baas.
* zomers dag en nacht op het land.
* is in goede gezondheid, alles gecontroleerd en bijgehouden.
* maakt weinig vacht aan, lijkt het daardoor snel kouder te hebben. Kost weer meer energie.
* sta op een pensionstal en hooi heb ik niet getest. Heb zelf het idee dat de voedingswaarde erg wisselt en ze dus de ene keer wel genoeg eraan heeft en andere keren niet.

Krijgt nu verdeeld over 5 voerbeurten, naast onbeperkt hooi:
* 1,5 schep lucernebrok
* 2,5 schep Cavalor strucomix senior
* 5 kleine schepjes lijnzaad

Ze begint nu eindelijk weer wat vetjes op de ribben te krijgen.

In de toekomst zou ik graag voer willen geven waar minder suiker in zit en waar ik ook minder van hoef te geven. En dan bedoel ik vooral de Cavalor. Lucernebrok ben ik erg tevreden over.

Wat zijn goede alternatieven? Alleen een vitaminebrok is denk ik niet genoeg. Het moet wel genoeg energie en vetten geven.

Aantal dingen:
- alles wat geweekt moet worden vindt ze niet lekker (bietenpulp, seniores priores, etc.). Gewone slobber, met dus weer veel suiker, wel. Zoals die van Pavo
- lucerne eet ze alleen in brokvorm.
- olie vindt ze ook niet lekker.

Hebben jullie nog ideeën?

Berdien

Re: Voer: weinig suiker, wel genoeg energie en vetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:17

Heb je wel eens gekeken naar FiberForce van Cavalor? Dat heb ik lang gegeven aan mijn ruin. Die mocht ook niet teveel suiker, maar had zeker in de winter moeite om op gewicht te blijven. Ik vond het erg fijn voer, hij deed het er ook goed op. Enige nadeel is dat de luzerne die erin zit soms wat hard is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:19

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:23

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:26

Je kan de lijnzaadolie iig rustig opvoeren, ik gaf mijn b pony rustig tot 200 ml per dag.

Verder geef ik zelf altijd chevivit bij voor de spieren. Verkrijgbaar bij oa agradi. Dit werkt echt super.

Edit... oh ze vind olie niet lekker... ook echte lijnzaadolie niet?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:56

Mijn ruintje doet het ook beter in de zomer op gras, nu hij weidebrok in de winter krijgt blijft hij iets beter op gewicht.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:09

Weet niet of je dit voer in Nederland kan krijgen maar ik ben heel tevreden van de AVEVE Sport Mix Zero, weinig suiker en zetmeel, hoog in vetten.
Ze hebben nu ook de Light Mix Zero, de verschillen zou ik online moeten opzoeken. De eerste versie is zogezegd meer voor paarden die wedstrijden doen omwille van het hoge vetgehalte maar ik geef het hier al jaren aan mijn weideornamenten lees mijn paarden die niks doen :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:13

Voer van Dengie? Of gemicroniseerd lijnzaad?

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:19

Ik ben heel tevreden van Herbs4horses!

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:36

Wat is de reden dat je haar van de suikers af wil hebben? Krijgt ze er bultjes van of?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 21:58

Veel voer merken die ik eigenlijk nog niet ken, ik ga mij zeker even verdiepen in het voer dat jullie opnoemen. Dan kan ik even de waardes van het voer naast elkaar leggen.

We zijn overigens al van plan om over te stappen op gemicroniseerde lijnzaad, dan kunnen we die ook veilig gaan ophogen. Dat kan al helpen aan de extra vetten.

Eiwitten krijgt ze al genoeg van de lucerne brok.

Stiekem zou ik haar toch graag naast deze 2 dingen alleen een vitaminebrok geven, maar op dit moment niet haalbaar. Dus ben benieuwd naar jullie opgenoemde mogelijkheden.

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:59

Wij hebben dit ook helemaal uitgezocht. Uiteindelijk kwamen we op equifirst healthy Fibre mix uit. Ben nog steeds super tevreden!!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:59

Een vitaminekorrel aangevuld met Coolstance Copra (kokos)? Moet wel aangelengd worden met water, dus of ze het lust...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 02:31

Ponybrok zou ook een optie kunnen zijn. Wel veel vitamines maar is bedoeld voor sobere rassen dus laag in suiker. Ik deed daar dan handje luzerne bij en olie maar dat lust die van jou dus niet zei je. Das wel jammer. Dan kijken of je het uit zaden kan halen. Lijnzaad ligt het meest voor de hand natuurlijk. Anders wellicht chiazaad of nog ander zaad

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 09:14

Ik heb alvast het makkelijkste verkrijgbare voer vergeleken:

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... care4life/

Met wat ik nu geef:

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... rsele-laga

Het rare is alleen.. De Care 4 life hebben we gegeven nadat het veulen was afgespeend (toen nog geen lucernebrok) en toen is ze erg afgevallen.

Kan iemand een idee geven hoe dat komt? Qua waarden lijken zowel Cavalor en C4L goed te passen en beter te zijn dan de strucomix.

Nadeel alleen is dat ik qua hoeveelheden niet echt omlaag zal gaan ben ik bang en zou liever minder willen voeren.

Edit:

Ik zat zelf nog eraan te denken om naast de lucernebrok, 450 gram gemicroniseerde lijnzaad te geven en toch i.c.m. een vitamine brok.

Hoe denken jullie hierover?
Laatst bijgewerkt door Cardy op 06-02-19 09:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:43

Met herbs4horses moet je minder geven. ze hebben ook carly wafer en dit kan je bij het krachtvoer doen zodat ze langer kauwen en minder "schrokken". hier een linkje http://herbs4horses.be/home
Op facebook heb je een pagina, ik denk dat als je ze een berichtje stuurt dat ze wel snel al je vragen beantwoorden. ;)