Nouvel schreef:Senioren priores doe je goed!
Mag je best aardig wat van geven.
Je kunt er omega 369 mix van subli doorheen mengen en nog extra lucerne erbij geven.
Van die combinatie komen ze meestal wel vlot aardig aan.
Verder warm houden met dit koude weer zodat hij niet alles verbrand om zich warm te houden.
De tips van Nouvel zijn super.
Wat je nog zou kunnen doen is een hooisample opsturen naar Pavo voor de Pavo ruwvoer check: https://www.pavo.nl/sport/producten/ruwvoer-quickscan
Je stuurt een broodzak met hooi die kant op en dan krijg je een overzichtje met hoeveel eiwit, energie en suiker er in je hooi zit. Het zou namelijk zomaar kunnen dat als een paard mager blijft bij onbeperkt hooi dat dat hooi gewoon erg eiwitarm en energiearm is. En simpel gezegd: energie hebben ze nodig voor de vetlaagjes en eiwit voor spiervorming. Stel dat je hooi inderdaad erg arm is, dan kun je beter bepalen wat je moet toevoegen; meer eiwit of meer energie? Voor meer energie voeg je bijvoorbeeld olie toe, voor meer eiwit kun je eiwitrijker voer/luzerne/esparcette/supplementen toevoegen.
Nog een brug verder: hoe zijn zijn hoeven? Als hij bijvoorbeeld erg scheef op zijn hoeven staat dan kan hij ook heel moeilijk de correcte rug/schouder/kontspieren aanmaken. Ik train nu bijvoorbeeld een paardje dat na een paar jaar niets doen geen enkele schoft/schouderspieren meer had, maar die stond ook extreem scheef op de voorhoeven omdat er al jaren geen hoefsmid meer bij was geweest. Nu worden de hoeven stapje voor stapje rechtgezet en er gaan wat meer eiwitten in omdat ik weet dat het hooi vrij eiwitarm is, en na 2 weken zie ik de spieren tussen schoft en schouderblad alweer terugkomen. Dus het herstel kan inderdaad snel zichtbaar zijn, maar dan moet je wel precies weten wat het probleem is (in dit geval hoeven plus eiwitarm hooi), want dan kun je dat gericht aanpakken.