Gras gras gras, wie weet de oplossing!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kmariee

Gras gras gras, wie weet de oplossing!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 15:02

Hoi!
Ik kon even geen ander bericht hier over vinden. Dus even een nieuwe.

Ik zit dus met een probleem. Weet niet zo goed wat nou handig is. Misschien zijn er hier mensen met het zelfde probleem en hoe hebben jullie dit opgelost ? Is er een oplossing.

Mijn paardje, (gevoelig voor koliek). Op de wei blijft ze maar gras eten. Er is daarna niet meer op haar te rijden, ze wil dan liever gewoon niet bewegen. Als je naast haar loopt, hoor je de lucht omhoog komen (alsof ze boert). Ze heeft er dus duidelijk last van. Ook rond vorig jaar augustus/september kreeg ze last van vocht op hopingen in haar gezicht. Toen als oplossing voor het vocht was rond 13 uur wei en in de ochtend in de paddock.

Ze gaat dan in de zomer in de ochtend naar buiten en rond einde middag naar binnen. (Zolang dat goed gaat)

Wat ze dus doet is blijven eten eten eten, waardoor ze dus eerst max 3 uur op de wei kon. Als de weide zo goed als kaal is kan ze wel hele dagen.

Van de winter heeft ze verstoppings koliek gekregen van stro.

Ze is oud manege paard geweest en de paarden hadden een paar jaar geen weide. (Tegenwoordig wel).

Nu vraag ik me af. Zou dit komen omdat ze denk " snel alles eten wat ik kan voor ik weer naar binnen moet, of omdat ze dus een paar jaar geleden als manege paard geen wei heeft gezien " of kent ze gewoon geen rem?

Ze staat dus echt elke moment op de wei te eten en niet rustig maar inhalig.

Nu is er ook de mogelijkheid om haar 24/7 in de zomer op de wei te zetten. In kudde verband zonder halster. Dus uit de wei om te rijden en weer terug de wei op.

Zou ze dan leren dat ze niet constant hoeft te eten/inhalig zijn. Omdat ze toch wel weer naar de wei gaat?

Alleen dan komt het punt koliek. Voornamelijk door stro. Is de omslag dan niet te groot weer terug naar stal voor de winter? Aangezien ze ook graag stro eet.

Deze winter was ze bijna aan haar laatste dagen bezig. 7 dagen koliek niks hielp. Flinke verstopping. Uiteindelijk hielp gelukkig een flinke zout oplossing (die de da extra sterk had gemaakt). Na veel parafine, pijnstilling en darm ontspanner. Ik zit er toch niet op te wachten mijn paardje kwijt te raken door een verkeerde beslissing.

Ik wil natuurlijk niet dat ze straks een keer gras koliek heeft.

Help me out!!

Ik wil haar gewoon graag een heerlijk leven bieden met lekker weidegang. Lekker paard zijn. Ze is 16 we rijden voornamelijk buiten, na haar manege jaren van jongs af aan tot ze bij mij kwam heeft ze echt geen zin in bak werk (en ik niet in een gevecht, telkens overnieuw en houd ook niet zo van bak, dus bak is alleen hobbelen, neckrope etc). Dus we rijden niet elke dag en trainen niet. Gewoon lekker recreatief, lekker buiten, soms ritten van 5 uur. Waar we beide van genieten!!

Help help help !!

Ervaringen delen alles mag, ik lees graag hoe en wat, of jullie ideeën etc. !!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shavis91

Re: Eten zonder stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:13

Voor een paard wat zo gulzig eet, is een graasmasker geen idee? Ze kan dan alleen maar kleine beetjes tegelijk naar binnen werken en kan dus niet zo bunkeren als je omschrijft. Er zijn verschillende merken en soorten graasmaskers, wat voor het ene paard werkt werkt niet voor het andere.
Ik was zelf heel blij met de graasmaskers van Waldhausen, maar ben nu om naar Greenguard, niet goedkoop, wel goed en blijft fijn zitten bij mijn Fjord die hoefbevangen is geweest en nu 24/7 in de kudde met onbeperkt ruwvoer buiten staat. Zonder graasmasker eet hij simpelweg teveel, en met graasmasker wordt hij alleen daarin belemmerd, er verder in zijn gedragingen niet.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 15:21

Shavis91 schreef:
Voor een paard wat zo gulzig eet, is een graasmasker geen idee? Ze kan dan alleen maar kleine beetjes tegelijk naar binnen werken en kan dus niet zo bunkeren als je omschrijft. Er zijn verschillende merken en soorten graasmaskers, wat voor het ene paard werkt werkt niet voor het andere.
Ik was zelf heel blij met de graasmaskers van Waldhausen, maar ben nu om naar Greenguard, niet goedkoop, wel goed en blijft fijn zitten bij mijn Fjord die hoefbevangen is geweest en nu 24/7 in de kudde met onbeperkt ruwvoer buiten staat. Zonder graasmasker eet hij simpelweg teveel, en met graasmasker wordt hij alleen daarin belemmerd, er verder in zijn gedragingen niet.

Dat is wel een idee, alleen vind ik dat ook weer niet fair tegenover margie ( gevoelsmatig denk ik meer). Dan zet ik der liever voor zolang mogelijk op de wei zonder grasmasker, zodat ze gewoon volledig geniet. En daarna op een paddock. Ook wel lekker buiten en in het zonnetje. Maar wie weet vind ze zo'n grasmasker niet erg.

Konden ze maar praten heh!

Daihyo

Re: Gras gras gras, wie weet de oplossing!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:32

Als een paddock een optie is zou ik dat zeker overwegen. En dan beginnen op de paddock en juist later op de dag op de wei, zodat het fructaangehalte lager is. Lang stengelig gras lijkt me in het geval van jouw paard ook het beste, maar dat moet maar net voor handen zijn.

Graasmasker zou ik ook zeker eens proberen. Wie weet heeft ze er zelf niet zo'n moeite mee. Proberen kan altijd, dan weet je het snel genoeg :j

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:39

Probeer inderdaad een graasmasker! Ik vond het ook zielig maar mijn eerste shet was chronisch hoefbevangen en kon dankzij het masker toch 2uur per dag op de wei.
Mijn huidige shet krijgt hem 3/4e jaar op de hele dag als ze op de wei staat (08.00-17.00) en kan hier prima meer overweg.
Andere optie zou zijn max 4uurtjes op de wei en ze dan scheiden van mijn andere merrie. Met masker is ze dus gelukkiger.

Verder vraag ik mij inderdaad af of ze niet moet wennen aan het idee dat het nu voor handen is, dat ze moet leren minder gulzig te eten zeg maar.
Als voorbeeld: mijn paarden staan sinds half oktober aan huis en hebben sindsdien onbeperkt hooi. Waar ze eerst enorm gulzig aan het eten en schransen waren zie je nu dat ze gerust een poos staan te soezen omdat ze weten dat er nu altijd hooi is. Hier ging geloof ik een maand overheen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:47

Misschien leert ze inderdaad dat ze rustiger gaat eten als het altijd voorhanden is. Maar... Met een paard met zulk risico op koliek / klachten, durf ik het niet aan. Meestal duurt het nog wel een jaar voor ze zulke dingen leren, dat risico is gewoon te groot - en sommigen leren het niet, of niet voldoende.

Ik zou zeker een graasmasker proberen. Is niet zielig - het paard voelt zich echt niet gemuilkorfd. Ze kunnen nog gewoon eten, alleen minder snel. Zorg wel dat het masker goed past en niet gaat schuren. Ik vind zulke koliek, last van darmen/buik en minder op het gras kunnen veel zieliger.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:08

Soms hebben ze tijd nodig om om te schakelen. Onze fries is nu een jaar bij ons, was er slecht aan toe, erg mager en verwaarloosd. Was in elk geval niet gewend om continu eten tot zijn beschikking te hebben. Als hij eten kreeg was het ook schrokken tot het op was. Omdat hij weer op moest bouwen met zowel hooi als krachtvoer heeft het even geduurd. Na ruim 3/4 jaar merkte ik dat hij niet meer zo erg op het eten gefixeerd was. Nu staat hij ook gerust een poosje voor zich uit te staren of te slapen en het hoeft ook niet allemaal meer op wat hooi betreft. Wie weet legt jouw paard ook de link als die eenmaal gewend is dat er wel altijd gras is.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:53

Ik snap je gevoel, maar ze heeft er heel veel last van zeg je al, maar ze heeft duidelijk niet door dat ze dat zelf veroorzaakt. Misschien vind ze het masker vervelend, misschien vind ze het wel prima. Daar kom je alleen achter door het te proberen. Die van mij vind het vooral stom als hij wel even op de wei staat en hij trekt een volledige graspol uit de grond. Maar dan is dat bakje ook wel weer handig, want daarmee kan hij de pol afscheuren. Hij heeft er tot nu toe alleen last van gehad met spelen, maar na een week had hij al door dat als hij met spelen niet meer kon happen, dat hij dan maar met zn hoofd kon beuken. En zo gaan ze gewoon als kudde nog steeds spelen.

Maar dat mijn paard er goed op reageert, zegt niets over de jouwe, ik zou het gewoon uitproberen, en niet na een half uur alweer opgeven als ze loopt te emmeren ermee. Gewoon een week uitproberen(niet steeds om/af/om/af/om/enz.), en daarna een besluit nemen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:18

Je kunt bij een graasmasker ook het graasgat iets groter maken, dan kan ze net wat meer eten dan dat kleine gaatje en is misschien minder frustrerend(voor jou?). Of een greenguard graasmasker(wel slijtage tanden in de gaten houden)?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:21

pluisbeer schreef:
Je kunt bij een graasmasker ook het graasgat iets groter maken, dan kan ze net wat meer eten dan dat kleine gaatje en is misschien minder frustrerend(voor jou?). Of een greenguard graasmasker(wel slijtage tanden in de gaten houden)?

Hier ook gedaan, gat groter maken. Heb een full masker, maar het gat was zo klein dat het net leek alsof een paard zou moeten uithongeren. Hij kreeg er ook echt niks doorheen.. Hij gaf het op den duur zelfs op met proberen te eten. Dus gauw gat groter gemaakt en na enkele pogingen kon hij eten. Kleine hapjes, maar kon eten. :=

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:27

Ik zou haar niet continu op de wei zetten in de hoop dat ze dan minder graast.

Waarom niet op de paddock en op het gras in de middag als het vocht ook weg is.

Loopt ze evengoed buiten en kan ze op het gras gewoon eten zonder masker.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:30

Belangrijk is ook om in de gaten te houden dat het gras niet te lang is. Als het langer is dan 6 cm drukken ze met het masker het gras plat en komt er dus niets door het masker heen. Eigenlijk met een graasmasker, hoe korter hoe beter, ze kunnen ook geen happen zand naar binnen nemen, want dat lukt simpelweg met een korfje voor de mond niet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:47

Ik ga met de anderen mee: een graasmasker is wat ik noem "mensen-zielig". Wij mensen vinden het zielig. Paarden hebben niet zo snel zelfmedelijden. Het tweede ding is dat apart zetten wél zielig is. Een paard voelt zich echt beter (met graasmasker) tussen zijn vrienden dan vanaf een afstand kijken naar wat je vrienden aan het doen zijn. :+

Een paard dat weinig weiland heeft gezien of gewend is aan zeer beperkte weidegang (in vergelijking met de 16 uur eten wat ze nodig hebben) kunnen wel leren om rustiger aan te doen maar het kan wel een jaar duren voor ze daarop vertrouwen. In de tussentijd (zonder masker) loop je wel een risico. Niet alleen op koliek maar ook op overgewicht, hoefbevangen enz.

En zoals al gezegd is: sommige paarden blijven schrokken, ongeacht de hoeveelheid voer.

Je zal dus afwegingen moeten maken. De sociale factor weegt voor mij als dierkundige altijd enorm zwaar, daarom draagt mijn paard een graasmasker en heb ik haar in een groep. Dat ze haar natuurlijke gedrag (paarden leven in groepen) zoveel mogelijk kan uitoefenen draagt bij aan haar welzijn en gezondheid. Mijn paard heeft nu ondanks EMS wel 12 uur ruwvoer tot haar beschikking (16 uur eten is wat hun maag nodig heeft) en 24 uur beweging en sociaal contact.

Een graasmasker is wel iets wat je langzaam moet introduceren en liefst met een gevulde maag. Elke dag een half uurtje tot ze uitvogelen dat ze er alles mee kunnen doen. Het geven van een snoepje met het aandoen en afdoen (in het begin) helpt ook in het acceptatieproces. Mijn paard laat zich door iedereen het masker omdoen. Heel makkelijk. Ze heeft er geen hekel aan.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:44

Ik had helaas geen tijd voor een wenperiode vanwege acute hoefbevangenheid en geen mogelijkheid om hem op stal te zetten aangezien meneer dat nog nooit had gedaan en zeker niet in zn eentje (3 jaar oude fjord die vanaf veulen af aan buiten in een kudde staat). Dus graasmasker om en de eerste week in een mini paddock met nat zand in de grote paddock en daarna in een iets grotere paddock samen met een maatje. Maar vanaf moment 1 met graasmasker omdat ze bij ons grote bakken met kuilgras hebben die 24-7 kuil bevatten. Hij heeft de eerste maand dat hij apart stond wel hooi gehad, maar kan hem helaas hier niet op houden door de samenstelling van onze kuddes. Dus dan maar met masker op.

Heel zielig, maar de keerzijde van de medaille vind ik zieliger, dat betekende namelijk einde voor hem of de rest van zn leven bij mij alleen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:56

Hier eeen pony gehad die ook gulzig at.
Twee jaar op rij graasmasker en daarna nooit meer nodig gehad
Ze leren er wel echt rustiger door te eten. Zielig? Neee helemaal niet

Tanden nagekeken? (Of heb ik daar overheen gekeken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:12

De vochtophoppingen in haar kaak komt juist door het korte gras, die van mij heeft precies hetzelfde gehad, ook met een paar keer koliek aan toe, waarvan de laatste keer iik dacht dat ze het niet zou overleven.

Lang gras is sowieso beter en denk dus 24/7 buiten ook een stuk beter zou zijn, zodat ze weet dat het altijd voor handen is.

Hoe zit het met het ruwvoer? Hoeveel en hoe vaak krijgt ze dat?

Door het korte gras te eten komt er veel zand/grond mee naar binnen waardoor ze dus koliek kunnen krijgen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:30

Wat mij opvalt met paarden die hier in de zomer op de wei staan van anderen die gewend zijn om maar een paar uurtjes per dag uit de stal te zijn is dat ze inderdaad ook maar blijven eten. Na een maand (of twee) word dat normaler hier.
Ik bedoel niet dat het altijd zo is , maar dat valt mij op.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:36

Krijg van de foto's niet de indruk dat je paard vet te veel heeft. Het lijkt zelfs of de ruggegraat er nog een beetje bovenop ligt maar dat kan vertekenen. Hoeveel kilo hooi krijgt je paard nu per 24 uur?

Star_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:45

Met een goed passend graasmasker heeft je pony geen last.
Ik zie antwoorden voor een paddock, dit zou ook een optie kunnen zijn. Alleen als ze zo koliek gevoelig is kijk dan uit als ze op een zand-paddock komt te staan dat ze geen zand gaat eten doordat ze geen rem heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:00

Krijgt het paard verder wel onbeperkte toegang tot ruwvoer wanneer ze op stal of in een paddock staat?
Veel paarden die te weinig ruwvoer krijgen eten te gulzig wanneer ze wel hooi of gras tot de beschikking hebben namelijk.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:17

Ik denk ook dat de gulzigheid veel minder zal worden als ze onbeperkt kan grazen..( evt overgang met graasmasker)
Je geeft aan dat je bang bent voor stro koliek...maar als je onbeperkt hooi geeft eet ze dan nog steeds stro??

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:20

Het helpt niet om een paard korter in de wei te zetten. Daardoor gaan ze nog meer snel naar binnen werken. In twintig minuten kunnen ze dan net zoveel eten als in 24 uur. Kans op koliek is dan juist groter. Een graasmasker is de beste oplossing.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 15:50

Ik zal even proberen om op veel vragen antwoord te geven.

Nu in de winter is het overdag paddock waar ze een slowfeed net met kuil tot haar beschikbaar heeft, die eet ze ook heel snel op. +/- 4 uur. Staan van ongeveer 9 uur tot 15 uur op de paddock.

In de nacht op stal op stro, met een groot slowfeed net met kuil. En ook dan eet ze nog stro.

In de ochtend en avond krijgt ze wat biks.

Tanden worden regelmatig na gekeken.
(nadat ik haar gekocht heb 2014, flinke behandelingen gehad, tanden als snavel vorm, week zonder bit rijden. Tandarts was geschrokken)

Toen ik 2 jaar terug op deze stal kwam na een stal waar ze 1 x een hoop kuil kreeg in de middag en ochtend en avond wat biks. Heeft ze ook erg moeten wennen, dikke benen, snel eten. Ook goed op moeten bouwen voor haar eigen gezondheid.

Ze heeft gelukkig echt wel een goed leventje nu! En er is veel mogelijk op deze stal om te kijken wat voor haar werkt.

De meeste van jullie zeggen graasmasker, misschien idd met goed introduceren. Margie (het blijft een paard, zoals jullie zeggen met sociaal gedrag, kudde dier) is een paardje dat alleen zijn voor hoe ze laat blijken niet erg vind. Alles lijkt de draaien om eten in de wei. Ook als de paarden naar stal gaan en ze blijft achter, blijft gewoon rustig eten en trekt zich nergens iets van aan.

Ik ben erg dankbaar voor alle reacties, veel opties. Veel om over na te denken en idd misschien gewoon dingen is een kans geven!

Owja, margie is niet te dik nee dat klopt, gewoon goed denk ik zo !

De foto met 2 foto's: de bovenste is net na de koliek, erg afgevallen voor haar, die je daar onder ziet is hoe ze altijd was.

De andere foto is een recente foto van nu. Gelukkig minder ingevallen weer, spieren er weer bij :D (Geen recente foto zonder zadel op dit moment)

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nog steeds heel nieuwsgierig naar meer ervaringen en oplossingen etc !

T houd je wel bezig haha