Ik kon even geen ander bericht hier over vinden. Dus even een nieuwe.
Ik zit dus met een probleem. Weet niet zo goed wat nou handig is. Misschien zijn er hier mensen met het zelfde probleem en hoe hebben jullie dit opgelost ? Is er een oplossing.
Mijn paardje, (gevoelig voor koliek). Op de wei blijft ze maar gras eten. Er is daarna niet meer op haar te rijden, ze wil dan liever gewoon niet bewegen. Als je naast haar loopt, hoor je de lucht omhoog komen (alsof ze boert). Ze heeft er dus duidelijk last van. Ook rond vorig jaar augustus/september kreeg ze last van vocht op hopingen in haar gezicht. Toen als oplossing voor het vocht was rond 13 uur wei en in de ochtend in de paddock.
Ze gaat dan in de zomer in de ochtend naar buiten en rond einde middag naar binnen. (Zolang dat goed gaat)
Wat ze dus doet is blijven eten eten eten, waardoor ze dus eerst max 3 uur op de wei kon. Als de weide zo goed als kaal is kan ze wel hele dagen.
Van de winter heeft ze verstoppings koliek gekregen van stro.
Ze is oud manege paard geweest en de paarden hadden een paar jaar geen weide. (Tegenwoordig wel).
Nu vraag ik me af. Zou dit komen omdat ze denk " snel alles eten wat ik kan voor ik weer naar binnen moet, of omdat ze dus een paar jaar geleden als manege paard geen wei heeft gezien " of kent ze gewoon geen rem?
Ze staat dus echt elke moment op de wei te eten en niet rustig maar inhalig.
Nu is er ook de mogelijkheid om haar 24/7 in de zomer op de wei te zetten. In kudde verband zonder halster. Dus uit de wei om te rijden en weer terug de wei op.
Zou ze dan leren dat ze niet constant hoeft te eten/inhalig zijn. Omdat ze toch wel weer naar de wei gaat?
Alleen dan komt het punt koliek. Voornamelijk door stro. Is de omslag dan niet te groot weer terug naar stal voor de winter? Aangezien ze ook graag stro eet.
Deze winter was ze bijna aan haar laatste dagen bezig. 7 dagen koliek niks hielp. Flinke verstopping. Uiteindelijk hielp gelukkig een flinke zout oplossing (die de da extra sterk had gemaakt). Na veel parafine, pijnstilling en darm ontspanner. Ik zit er toch niet op te wachten mijn paardje kwijt te raken door een verkeerde beslissing.
Ik wil natuurlijk niet dat ze straks een keer gras koliek heeft.
Help me out!!
Ik wil haar gewoon graag een heerlijk leven bieden met lekker weidegang. Lekker paard zijn. Ze is 16 we rijden voornamelijk buiten, na haar manege jaren van jongs af aan tot ze bij mij kwam heeft ze echt geen zin in bak werk (en ik niet in een gevecht, telkens overnieuw en houd ook niet zo van bak, dus bak is alleen hobbelen, neckrope etc). Dus we rijden niet elke dag en trainen niet. Gewoon lekker recreatief, lekker buiten, soms ritten van 5 uur. Waar we beide van genieten!!
Help help help !!
Ervaringen delen alles mag, ik lees graag hoe en wat, of jullie ideeën etc. !!