red cell,health boost pavo ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

red cell,health boost pavo ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 08:56

Mijn 20 jarige haflinger is altijd wat flegmatiek geweest. Maar de afgelopen weken was hij wel erg flegmatiek. Sinds vorig jaar doe ik een bloedonderzoek. En dit jaar dus ook.

Veel is al verbeterd in opzichten van vorig jaar. Zo zijn zn leverwaarders beter dan vorig jaar (vorig jaar waren ze iets verhoogd maar volgens de da niet alamerend)

Wat mijn opvalt is dat zijn aanmaak van rode bloedcellen iets lager is. Dit was vorig jaar ook zo. Maar bij koudbloeden komt dat wat vaker voor. Maar bloedarmoede heeft hij zeker niet.

zijn hemoglobine is dit jaar 10. (en moet tussen de 11-17 zitten) (vorig jaar 10.6)
de hematocriet is 29 (en moet tussen de 30 en 50% zitten) (vorig jaar 29)

zijn monycyten zijn niet veranderd. Monocyten duiden op ontsteking. Die moet tussen 0 en 5 zitten. En zit bij de mijne op 5. Hij heeft lichte vorm atrose (waar die gewoon goed op loopt) en kan verklaren waarom zijn monocyten iets hoger is. MAar volgens de dierenarts is het bloedbeeld goed. (vorig jaar stond die ook op 5)

Zijn LDH is ook lager dan vorig jaar maar nog wel iets verhoogd (heeft als ik me goed herinner te maken met verzuring in de spieren) dat is 425 (en moet tussen de 0 en 400 zitten)

rest is allemaal goed. Helaas kan ik ijzer niet in mijn lijstje vinden. Weet iemand toevallig hoe dat heet in het bloed? of wordt dat ook gewoon aangegeven als ijzer..


Maar goed nu wil ik hem een boost geven. Want hij begint nu zomervacht aan te maken, en waarschijnlijk komt het gewoon daar door. Want dat kost ook energie.

Nu dacht ik red cell te geven als een kuurtje maar tja daar zit weer veel ijzer in. Te veel ijzer is niet goed. of een kuur health boost van pavo. Ik las dat de health boost ook langer kon geven? Wie geeft dit nog meer aan wat oudere paarden.

Wat zijn jullie ervaringen ermee?

Verder is hij gewoon vorlijk en actief, alleen met rijden mis ik net even wat meer energie.

kwa krachtvoer krijgt hij 1x per dag. naast zijn suplimenten voor atrose.
halve schep lucerne, halve schep nature best en 30 ml lijnzaadolie. En wat kruiden.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: red cell,health boost pavo ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 08:58

Is het kopergehalte in het bloed gemeten? IJzer staat gewoon als ijzer benoemd op het bloedonderzoek als dat onderzocht is, maar wordt vaak niet gedaan.

Bij paarden is een kopergebrek veel gebruikelijker dan een ijzergebrek bij bloedarmoede (maar ook eiwittekort dan dit probleem geven).

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: red cell,health boost pavo ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:04

Hier goede ervaring met redplex bij een haf met bloedarmoede. Hij knapte in een paar dagen op.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 09:06

mizora:

zijn eiwit is 61 (en moet tussen de 55-75) vorig jaar was de eiwit 64
en koper is 74 (moet tussen 50-150 vorig jaar was deze 89
zink is pirma
selenium is 110 (moet tussen de 70-170) zijn. vorig jaar was deze 149
vitamine E is 2.3 (moet boven 1 zijn) vorig jaar was deze 3.5)

dit zit dus tussen de normaal waarders.

oja hij krijgt ook pavo vital 75 gram (hij weegt ongv 450 en krijgt voor 500)

Daarom neig ik wel meer naar een kuurtje pavo health boost. ipv redcell.

oja vitamine D3 heeft hij wel tekort. dat was vorig jaar ook zo. Dit jaar 3.5 en moet tussen de 5.2 en 18.2 zitten. dit kan natuurlijk ook komen omdat er minder zon schijn, en hij ook een deken om heeft.