Stel ik te hoge eisen?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, A_nouk, SayaJones, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LENTI

Stel ik te hoge eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 21:37

Het huidige voerschema van mijn paard is als volgt:
Sochtends berg hooi en daarna brokken, naar buiten en daar krijgen ze hooi in slowfeeders. Die worden twee of drie keer bijgevuld. Tegen zonsondergang naar binnen, weer hooi. In de avond brokken en savonds voor het naar bed gaan nog een berg hooi.

Nu ben ik dus gewend dat mn paard altijd bij hooi moet kunnen. Is dit schema genoeg? Is dit voldoende om geen maagzweren te ontwikkelen?
Ik merk wel dat er paarden staan met stalgebreken. Denk aan kauwen aan houten balken, stalranden, tanden schrapen aan de tralies en tegen stal of slowfeeder schoppen.

Second star to the right, straight on till morning.

SBravour

Re: Stel ik te hoge eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:40

Hoeveel is een berg hooi? Hoe lang doen ze er mee? Ligt er nog wat bij volgende beurt?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:44

Het klinkt als heel erg vaak, en als ze dan ook echt kunnen eten is het mi wel genoeg.
Zeker als ze ook 2x per dag brokken krijgen.

Hoe oogt je paard?
Heb je het idee dat ze allemaal kunnen eten?

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 21:47

Er zijn 4 voerplekken in de paddock en dat is meer dan genoeg. Dus ze kunnen zeker eten. En ze doen ongeveer een uur/anderhalf uur met een berg. Het brokkenvoer lever ik zelf aan en bepaal de hoeveelheid ook zelf. Dat voeren ze dus tweemaal daags.
Ik kom vaak rond 3/4 uur op stal en dan is het hooi in de slowfeeders in de paddock wel op. Als ik later op stal kom, ligt er meestal niks of het is bijna op.

Paard oogt goed, training gaat ook erg goed. Echter kan hij in de paddock irritant zijn (als het hooi op is).
Zodra hooi op is gaat hij (net als de andere paarden) kattenkwaad uithalen of wordt de kudde druk en onrustig.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:54

Ik zou me dan vooral 'zorgen' maken om 's nachts. Als het hooi in een uurtje op is staan ze snachts dus wel uren zonder

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:55

Hoe laat is de laatste beurt? Als die ook maar 1,5u mee doet staat ze wslk wel te lang zonder tot de ochtend?

Francieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:56

Is zat. Onbeperkt zou ik niet aanraden. Onze paarden krijgen 2x op een dag 2a3 plakken hebben nooit iets

Roze schoentje

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:56

Je zou het hooi voor de nacht ook in een fijnmazig hooinet kunnen geven, dan doen ze er langer mee.
En als ‘ie niet op stro staat zou je ook nog een net stro kunnen geven om wat te knabbelen te hebben.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 22:02

Hij staat op stro maar volgens mij doet hij hier niet veel mee. Avondmaaltijd zou rond elf uur zijn. Ik weet niet goed hoeveel ze dan krijgen. Rond zeven uur in de ochtend krijgen ze weer hooi.

Ik zou het idee van een slowfeeder inderdaad nog eens in de groep kunnen gooien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:17

Ik denk dat je paard het dan niet zo slecht heeft hoor!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:19

Maar als ze zo vaak de slowfeeders moeten bijvullen dan werken de slowfeeders toch niet?Ik heb zelf een pensionstal en vul 2x per dag de slowfeeders en altijd zit daar nog in,bij mij staan de paarden 24/7 buiten dus kunnen altijd eten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:27

Wij geven één keer per dag hooi, maar dan wel gelijk genoeg tot de volgende voerbeurt. Ze staan dus nooit zonder. Maar dan moet je dus wel voldoende hooi geven, anders werkt het niet.

Paarden die gaan klooien omdat het hooi op is, krijgen te weinig. Bij ons staan ze tussendoor te snurken of zijn ze wat aan het spelen en rennen, maar dat doen ze niet pas als het hooi op is.

Ik zou eens wegen wat “een berg” is. Het kan er heel enthousiast veel uitzien, maar als ik één plakje hooi heel goed opschud, lijkt het ook heel wat. Ga je het wegen, is het maar 2 kg.

Oy with the poodles, already

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:43

Meer dan genoeg inderdaad. Zeker als ze de hele dag al aan een stuk door eten doen ze wel even met hun avondhooi.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:48

Hilary schreef:
Wij geven één keer per dag hooi, maar dan wel gelijk genoeg tot de volgende voerbeurt. Ze staan dus nooit zonder. Maar dan moet je dus wel voldoende hooi geven, anders werkt het niet.

Paarden die gaan klooien omdat het hooi op is, krijgen te weinig. Bij ons staan ze tussendoor te snurken of zijn ze wat aan het spelen en rennen, maar dat doen ze niet pas als het hooi op is.

Ik zou eens wegen wat “een berg” is. Het kan er heel enthousiast veel uitzien, maar als ik één plakje hooi heel goed opschud, lijkt het ook heel wat. Ga je het wegen, is het maar 2 kg.

Wat Hilary zegt.

Wij geven hooi in netten verdeeld over 3 voerbeurten, maar ze krijgen meer dan genoeg.
Ze staan bij ons dan weer wel enkele uurtjes zonder hooi, maar ook dan wordt er gespeeld en/ of geslapen.

Als je de slowfeeder zo vaak moet bijvullen werkt hij niet voldoende.

Ze noemen mij tante omdat medeplichtige klinkt als een slechte invloed.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:58

Het klinkt mij in de oren alsof je paard zich een beetje verveeld.
Een paard moet niet zodra zijn hooi op is andere paarden gaan etteren en vervelen.

Of even kijken naar een goede slowfeeder, want daarmee zouden ze toch wel de hele dag zoet moeten zijn, als ik hoor hoe vaak jij hooi voert.

JM :#

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:05

Ik ben echt verbaasd dat hier meerdere mensen zeggen dat het zat is.

Ben het eerder eens met de rest dat als er zo vaak bij gevuld moet worden de stalhouder eens kritisch moet kijken naar de slowfeerders moet gaan kijken en of hij er meer in kan doen.

Mijn paard ( IJslander) staat op onbeperkt hooi en doet het daar heel goed op. Zij staat in een paddock paradise in een groep.

De paarden in de boxen hebben allemaal ook een groot slowfeeder net wat 2x per dag gevuld word en zo eigenlijk nooit leeg is.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:09

Meten is weten.. het is waarschijnlijk wat lastig bij zo’n systeem, maar vraag bv eens of ze willen laten zien wat er ‘s avonds gevoerd wordt aan hooi. Als je dit weegt heb je in ieder geval een beetje een idee.

Ik lees in dit topic heel veel mensen die zeggen: dat is zat. Maar ik ben van mening dat je dat absoluut niet kunt zeggen op basis van de info die je hebt.

Er zijn een paar belangrijke regels waar je je aan vast moet houden:
- een paard mag nooit langer dan 6 uur zonder ruwvoer staan, velen zeggen zelfs 4 uur;
- geef dagelijks 2% van het lichaamsgewicht van je paard aan hooi. Dus 10kg voor een paard van 500kg. (Is uiteraard een gemiddelde, afhankelijk van hoe ‘nat’ je ruwvoer is, conditie van paard etc.)

Als er hooi wordt gevoerd met weinig suikers/voedingsstoffen kunnen de meeste paarden prima onbeperkt ruwvoer gevoerd krijgen. De kwaliteit is dan wel heel belangrijk.

Ik lees dat veel paarden last hebben van stalgebreken. Dit kan heel goed aan het voedingsmanagement liggen (te weinig ruwvoer, te veel krachtvoer, lange tussenpozen), maar is ook afhankelijk van heel veel andere factoren: vrije beweging, ruimte in de stal, sociaal contact, stress/pijn, verveling..

Als meer paarden op 1 stal problemen hebben dan is mijn ervaring dat er vaak iets mis is met het management, en geen ‘toeval’.

Stip, Youri :)

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 00:04

Het rotte is, ik ben niet degene die voert. Ik ben maar een pensionklant en ik heb diverse ervaringen met het voeren van ruwvoer op pensionstallen. Eerst kreeg hij twee bergjes per dag, op stal twee kreeg hij onbeperkt inderdaad uit echt slowfeeder netten.
Echter in de paddock worden nu geen netten gebruikt maar harde container met gaten erin.

Ik ben gewend dat paarden altijd iets hebben, vandaar dat ik ze graag een portie extra gaf. Dit ook voordat ik verhuisde besproken en dat kon. Echter of niet duidelijk genoeg geweest of toch niet volgens wens van pensionhouder.
Ik mag niet meer voeren als ik zie dat de paarden niks hebben.

Ik stel vraagtekens bij de uitvoering van het voerschema maar vind het lastig dit aan te kaarten aangezien eigenaren verstand van paarden hebben en het lastig is om dingen die je graag anders ziet, voor te leggen als iemand al een bepaalde visie heeft is mijn ervaring met eerdere situaties.

Daarnaast heeft mijn paard geen stalgebreken, alleen wat druk op de paddock als alles op is. Hij gaat zich dan vervelen en de anderen ook. Dat geeft onrust. Zeker omdat de kudde nog niet stabiel is.

Heb ooit op een stal gestaan waar ik graag met slowfeeder wilde voeren maar was hier de enige die grote vraagtekens stelde bij het voermanagement.
De rest vond het wel prima terwijl er geen paard daar op stal was die niets mankeerde.
Ik wil niet weer de aparte zijn.

Moet ik mn eisen bijstellen en sneller genoegen nemen met iets?
Anders blijf ik bedrogen uitkomen elke keer vrees ik.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:12

Het is jouw paard, bij mij op stal wordt ook niet genoeg gevoerd voor de hele nacht, ik haal nu zelf 600 kg balen hooi erbij en hij heeft twee grote netten vol voor de nacht, dat is 20kg droog hooi (Shire van ruim 800 kg)
‘S morgens heeft hij vaak nog een paar plukjes in de netten zitten, dus het is net aan genoeg als ze ‘s morgens weer voeren. Overdag op een schale wei waar in de winter ook 2x hooi/kuil gevoerd wordt.

Die van mij heeft het echt nodig om de hele nacht te kunnen eten, pas sinds hij dat kan zijn de problemen met dunne ontlasting over.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 07:06

In mijn ogen stel je nóóit te hoge eisen als het om het welzijn van je paard gaat. Als jij denkt dat het beter kan: ga ervoor! Jouw paard heeft gelukkig wel een baas die zich verdiept in welzijn en geen genoegen neemt met ‘maar we doen het altijd al zo’ of andere smoesjes.

En zolang je je paard niet volledig in eigen beheer hebt zal je altijd tegen dingen aan blijven lopen. Echt overal is wel iets. Ga voor jezelf na wat je nog acceptabel vindt..

Stip, Youri :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:11

Ik zou simpelweg een staldagje inplannen en meten hoe lang ze zonder staan. Pas als je weet hoeveel uur ze zonder staan heb je echt goed grond voor overleg. Is het niet hoog tijd voor een lange training / poetsbeurt / leer poetsen /met stalgenoten beppen en stalkast uitsoppen? Daar is een mens knap lang mee zoet :D

Introduceren van slow feeders is vaak lastig als de pensionhouder er niet echt achter staat. Het is namelijk flink meer werk om alleen als gunst voor 1 klant te gaan doen. Misschien mag je zelf netten vullen voor in de stal? Dan is er geen extra werk maar heeft hij in de nacht in elk geval langer hooi

Bijrijder gezocht voor geweldig lief paard in oost-groningen!
https://www.bokt.nl/markt/ad/482035/bij ... er-gezocht

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:19

Ineke2 schreef:
Ik ben echt verbaasd dat hier meerdere mensen zeggen dat het zat is.

Ben het eerder eens met de rest dat als er zo vaak bij gevuld moet worden de stalhouder eens kritisch moet kijken naar de slowfeerders moet gaan kijken en of hij er meer in kan doen.

Mijn paard ( IJslander) staat op onbeperkt hooi en doet het daar heel goed op. Zij staat in een paddock paradise in een groep.

De paarden in de boxen hebben allemaal ook een groot slowfeeder net wat 2x per dag gevuld word en zo eigenlijk nooit leeg is.

Misschien heeft hij een rede waarom hij dat doet.
( Wat niet wil zeggen dat ik het zelf zo zou doen )

Ik vind het weer te kort door de bocht om te zeggen dat het niet genoeg is omdat hij zo vaak voert.
Waar baseer jij dat?

TS zegt dat het paard er goed uit ziet en het erg goed in de training doet, dat lijkt me de beste graadmeter.
En met zo vaak eten, als hij ook inderdaad eet, is de kans op maagzweren klein, dan is alleen de nacht, mogelijk een probleem.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:36

Kwa eten is het toch goed!? Vraag me alleen af wat er verder met de paarden gedaan word. Word er wel dagelijks mee gewerkt?
Ze vervelen zich, dat is wel duidelijk

Dag lieve Mini... 18-04-18

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie