Paard eet hout

Moderators: Apple, Coby, petraaken, A_nouk, SayaJones, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ingrid_92

Paard eet hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 15:11

Mijn fjord is enkele weken geleden verhuisd naar een ander plekje. Hij heeft de eerste 3 jaar van zijn leven in een natuurgebied gestaan (waar ze ook bijgevoerd werden). Daarna een jaar bij een vriendin en sinds enkele weken dus op een nieuwe plek. Nu heeft hij in de achterliggende week alles wat van hout is aangevreten. Een pallethekje waar voerbakken aan gehangen kunnen worden heeft hij letterlijk voor een kwart opgegeten. Ook andere delen van hekken en schuilstalletjes zijn aangevreten.
Ik weet dat toen hij nog bij mijn vriendin stond ook de bomen kaalvrat (schors er af).

Hij krijgt onbeperkt ruwvoer, er is altijd nog veel over als ik kom. Hooi wordt continu aangevuld zodat ze echt nóóit zonder zitten. Hij heeft altijd 24/7 buiten gestaan en nu ook nog steeds. Hij staat in een kudde van 5 andere pony's/paarden. Er zit wel één paard bij die heel dominant naar hem is en waar hij dus voor aan de kant gaat als hij hooi staat te eten. Er zijn echter meerdere voerplekken op de (grote) paddock.

Hij krijgt iedere dag Vitalbix Daily Complete (vitaminebrokjes) en luzerne bijgevoerd. Hierdoor krijgt hij altijd of Vitamine E of Magnesium (de ene dag het ene, de andere dag het andere). Verder is er ook een liksteen aanwezig.

Ik overweeg om een bloedonderzoek te doen om te kijken of er tekorten zijn. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Welke tekorten zouden er eventueel kunnen zijn? Het kan natuurlijk ook stress zijn vanwege het dominante paard in de kudde. Kan het ook gewoonte zijn? Of iets wat een overblijfsel is van de tijd dat hij nog in een natuurgebied stond en ook bomen kon eten?

Ervaringen en tips zijn welkom :)

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:40

Van nature eten paarden ook schors en takken. Ik zou hem lekker een boomstammetje en/of wilgentakken geven om op te knabbelen. Zou me zelf geen zorgen maken over tekorten bij het eten van hout.

Mijn twee kerels eten met vlagen ook veel schors of takken.
Afbeelding

www.fjordukie.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie