De enorme lange weg die mijn pony heeft afgelegd de voorbije 2 jaar, ga ik een andere keer neerschrijven. Voor nu probeer ik het zo kort mogelijk te houden

Cointreau is ondertussen 25 jaar geworden. In juni 2017 is hij geopereerd aan koliek. Er is 2 meter dunne darm weggenomen en hij heeft er een buikhernia aan overgehouden door complicaties op zijn wond. Naast dit revalideerde hij wel erg goed. Hij reageerde goed op hooi, slobber en gras, dus hij mocht ook snel weer naar huis.
Binnen de maand is hij helaas hervallen en hij had maar 5% overlevingskans. Maar, zoals je al kon lezen, hij heeft die 5% gegrepen en hij is erdoor gekomen

Oké, even herhalen dus, hij kreeg onbeperkt hooi, 2x per dag slobber met paraffineolie en 1x bietenpulp. Vanaf september 2017 heb ik hem verhuisd naar een pensionstal dichter bij mij thuis. Hier kreeg hij nog steeds 2x slobber met olie, 1x bietenpulp en 2x per dag een grote berg hooi. De weidegang was toen nog in opbouw omdat hij met zijn buikwonde nog niet los mocht.
Vanaf november 2017 mocht hij weer op de wei en vanaf december 2017 zijn we het werken weer beginnen opbouwen. Eind januari 2018 zijn we gestart met overschakelen van slobber op de onderhoudsbrok van Horsefood The Best, eind februari was hij overgeschakeld. Hij kreeg dagelijks nog steeds 1x bietenpulp gemengd met slobber, want bietenpulp enkel lust hij niet.
Op 19 juli 2018 ben ik overgestapt van slobber naar seniormix van Cavalor omdat hij dit lekkerder vindt en is hij overgeschakeld van krullen naar stro. (almost there...

Op 17 oktober 2018 ben ik gestopt met bietenpulp/seniormix (vooral door stockageproblemen thuis) en overgeschakeld naar Optiform van Mijten. En dat brengt me direct bij de huidige situatie:
- 2x per dag een berg hooi
- Elke dag weidegang van 3 à 4 uur (in de zomer langer)
- 2x per dag onderhoudsbrok van Horsefood The Best, gemengd met een kleine halve schep Optiform van Mijten en een scheut paraffineolie
Cointreau zou natuurlijk Cointreau niet zijn moest hij van dit eten geen probleem maken.

Dus, nu vraag ik me af wat ik moet doen. Optiform heeft een laag suiker-zetmeelgehalte (6,2%), wat goed is voor het feit dat hij niet te hard mag verdikken. Ik weet niet dat het aan de Optiform ligt, of aan de combinatie met de olie. Van de dierenarts mocht ik wel afwisselen, dus 's morgens lijnzaadolie bijvoorbeeld en 's avonds paraffine. Opnieuw bietenpulp geven is geen optie, hij vond dit echt niet lekker en ik kan dit thuis niet meer stockeren. Op stal is ook geen optie.
Zou ik een ander soort luzerne aanschaffen? Dailyplus van Pavo of Fiberforce van Cavalor bijvoorbeeld? Het is maar 2x per dag een kleine hoeveelheid, vooral voor het kauwen en de spijsvertering te bevorderen.
Hij is op zich nooit koliekgevoelig geweest, maar sinds de operatie durf ik bijna niets meer geven... Daarom wou ik eens horen of jullie misschien suggesties hebben of hetzelfde al hebben meegemaakt.

Ben benieuwd!