Silicium, wondermiddel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Silicium, wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 08:49

Ik zag op Facebook al regelmatig een advertentie komen over silicium en hoe belangrijk het is om dit aan je paard te geven.
Volgens de websites die ik erover kan vinden is het een supplement wat ingezet kan worden ter ondersteuning van de pezen, gewrichten, hoeven etc. Het beschermt je paard tegen blessures.

Nu klinkt dit natuurlijk allemaal heel fijn. Maar het zijn wel websites van verkopers, dus in hoeverre is dit helemaal waarheidsgetrouwe informatie...

Ik heb zelf een paard wat ik al een poos biotine bijvoer om de hoefgroei te ondersteunen. Hij is zeer zwaar bevangen geweest en die hoef groeit erg slecht (we zijn inmiddels 2 jaar verder). De biotine geeft echter nog niet heel veel merkbaar verschil. Dus wellicht is de silicium een goed alternatief.

Daarnaast, is het echt zo dat het een "wondermiddel" is, kan het voor andere paarden wellicht ook interessant zijn om te geven ter ondersteuning.

Mijn vraag is, hebben jullie silicium bijgevoerd, wat zijn de ervaringen, hoe denken jullie over dit supplement?
In welke vorm hebben jullie het gegeven of zouden jullie het geven?

Ik ben de vloeibare variant tegen gekomen, maar kwam het ook tegen als diatomeenaarde.

Ik ben benieuwd wat jullie ideeën hierover zijn.

Even wat linkjes met meer informatie:
https://silicabrands.com/silicahorse-en ... werkt-nou/

http://www.heltieanimal.com/nl-nl/blog/ ... -silicium/

https://webwinkel.bio-ron.com/paarden-e ... o-ron.html

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:30

Ik heb er ook naar gekeken en bestudeerd wat het is en zou doen. Ben er nog niet uit, maar mocht ik het gaan proberen dan ga ik voor de meest pure vorm zonder de (chemische) toevoegingen > diatomeeënaarde.
Er is volgens mij nog geen wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat het helpt. Het lijkt ook een beetje een hype, net als de opmars van zogenaamde superfoods.
Laatst bijgewerkt door Danjel op 30-06-18 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Silicium, wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:33

Ik weet niet hoor, eens in de zoveel tijd is er wel een ‘wondermiddel’; voor dazen, voor spieropbouw, voor paarden met stress, innovatief hoefvet......maar uiteindelijk blijken al die produkten niet of nauwelijks iets te doen.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Silicium, wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:45

Ik voer de bovenste vloeibare. Ik had het gekregen van de hoefsmid op mijn werk. Alleen het paard op mijn werk at het niet. Nu gebruik ik het voor mijn eigen tweejarige paard en mijn eigen hoefsmid was helemaal enthousiast over haar hoeven. Dat ze sneller groeiden en in betere conditie waren. Dit was een andere hoefsmid en ik vertelde na afloop dat ik haar nu dat vloeibare soul gaf. Hij werd toen wel wat skeptisch, want hij kende het niet. Maar hij zei wel dat het een opvallend verschil was met 9 weken geleden. En ik zelf... ik koop geen nieuwe fles wilde deze gewoon opmaken. Vond het anders zonde :o

Ik geloof nooit zo in de poeders en flesjes... :n

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:46


Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Silicium, wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:56

Hoeveel biotine (mg) geef je (of product en aantal gram per dag) en geef je ook een mineralenbrok (zo ja, welke en hoeveel)? En wat weegt je paard ongeveer? Want bij biotine zie ik (dankzij de fabrikanten) ook veel een te lage dosis ingezet worden.

Met silicium heb ik nog geen ervaring, ik zal binnenkort het nrc-nrh (voedingsbijbel) open slaan om te zien wat zij erover zeggen.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:10

Silicium is geen wondermiddel. Silicium is wel nodig. Zeker als er band-pees-spier-bindweefsel is kan silicium suppleteren nuttig zijn voor mens en dier.

Aan paarden (en honden, mensen etc) kun je heermoes en brandnetel voeren, of iets als silidex of silydin of van vitakruid silsolutions.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Silicium, wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:25

Ik heb siicahorse aan mijn volbloed merrie gegeven. Zonder het aan mijn hoefsmid te vertellen zei hij 'dat is vreemd..haar wanden lijken wel dikker...en de zolen lijken wat harder...dat kan haast niet'. Er was verder niets in haar dieet en huisvesting veranderd.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:31

Woogy schreef:
Ik heb siicahorse aan mijn volbloed merrie gegeven. Zonder het aan mijn hoefsmid te vertellen zei hij 'dat is vreemd..haar wanden lijken wel dikker...en de zolen lijken wat harder...dat kan haast niet'. Er was verder niets in haar dieet en huisvesting veranderd.


Bij mij dus ook, maar vind 38 euro voor een fles wel mega duur...

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:54

Lily_Fee schreef:
Woogy schreef:
Ik heb siicahorse aan mijn volbloed merrie gegeven. Zonder het aan mijn hoefsmid te vertellen zei hij 'dat is vreemd..haar wanden lijken wel dikker...en de zolen lijken wat harder...dat kan haast niet'. Er was verder niets in haar dieet en huisvesting veranderd.


Bij mij dus ook, maar vind 38 euro voor een fles wel mega duur...


Mee eens, ik kocht het destijds nog voor 54 euro :\ Ze deed er wel 6 weken maar maar kon het op dat moment niet missen. Geen idee waarom ik het niet weer heb opgepakt nu ik er 1 heb staan met diverse vage probleempjes en vooral prut voeten...Misschien toch maar weer doen

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:19

ik geef mijn paard al een paar jaar diatomeeën aarde. Eerst samen met een balancer, nu zonder de balancer (want die lust hij niet meer/zal wel niet meer nodig zijn). Zijn hoeven waren altijd al sterk, gezond en hard en toch ook wel elastisch.
Ik had verwacht na het stoppen met de balancer een verandering/verslechtering te zien bij zijn hoeven (want o.a. minder zink/koper in zijn voer). Maar dat gebeurt dus niet. Het zou dus kunnen zijn dat de diatomeeën verantwoordelijk is voor zijn gezonde hoeven.
(Voor wie wat wetenschappelijker orthomoleculaire informatie zoekt: https://www.sohf.nl/nutrient/silicium).
Silicium is tot nog toe redelijk onderbelicht geweest in wetenschappelijk onderzoek op medisch gebied.
Silicium zit o.a. in haver.
Ook in heermoes, maar daar ben ik zeer voorzichtig mee aangezien er in de wei al zoveel staat dat je gemakkelijk in de gevarenzone komt v.w.b. vitamine B vernietiging.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:25

Wondermiddelen bestaan niet :D En zoals je zelf al aangaf, principe van wij van wc-eend.... :+

Wat betreft het paardje die hb was en biotine. Biotine gewoon bijvoeren helpt niks. Heeft een samenwerking met andere stoffen en een balans hierin is nodig om enig effect te krijgen.
Kijk eens naar Formula4Feet van Equilife. Daar gaat ie wat aan hebben voor zijn voetjes :j
Super ervaring mee hier !

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:27

voor paarden weet ik het niet
ik gebruik hetl jaren zelf voor ernstige artrose.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 15:56

Best al veel reacties, dank jullie wel!!

Ik zie toch wel wat positieve ervaringen, dat is fijn.
De linkjes ga ik later nog even nalezen, bedankt daarvoor. Ook de f4f ga ik even opzoeken.

Voor degene die de diatomeenaarde voeren, hoe geven jullie dit? Lost het bv op in water, zodat je het door de slobber kan geven? Ik vind het een beetje een gek idee om "aarde" te voeren maar ik heb er ook geen beeld bij hoe het er uit ziet.

Op de website van de vloeibare variant wordt weer gezegd dat deze het beste opneembaar is.... inderdaad wij van WC eend adviseren.... juist WC eend :+

Hoe is jullie ervaring daar mee?

Qua prijs is de aarde wel interessanter.

Ik begrijp dat het ook veel voorkomt in brandnetels en bamboe? Hoeveel zou je daar dan van moeten geven?

Lukka, welke gebruik je voor jezelf? En merk je verschil? Mijn moeder heeft artrose met vaak ontstekingen dus wellicht is het daar ook wat voor.

Mizora, ik zal even zijn voerschema opschrijven:
Het is een KWPN ruin van 1.78m, ik hou zelf altijd 600kg aan want hij is groot. Wij voeren onbeperkt hooi (niet uit plastic) van uitgebloeid land.
Hij liep in de sport dressuurmatig en werd getraind op lichte tour niveau, hij kreeg altijd sportsfit met soulmate 2G.

Hij is met name aan 1 been ernstig bevangen geraakt na een week kreupel op de kliniek aan zijn andere been. Toen heb ik zijn voer uiteraard ook aangepast.
Hij kreeg na de acute periode vitalbix daily complete, 480 gram per dag, Pavo daily plus een hand, nutrimash 300 gram, lijnzaadolie 120 ml en extra vitamine E, biotine en magnesium van Pharmahorse.
Ik gaf hem 30 gram biotine bij, ruim anderhalf jaar gegeven.

Dit heb ik een maand of twee, drie geleden aangepast maar marstall faser light, 1200 gram en als slobber marstall wiesencobs met een koffiemok lijnzaadmeel. Ook krijgt hij nog vitamine E en magnesium bij en 120ml lijnzaadolie. Hij was eeg jeukerig en opgeblazen dus wilde eens minderen in lucerne, vandaar de overstap. Heeft echter niet geholpen, dus twijfel nu om weer terug te gaan naar vitalbix.

Voor de biotine ben ik nu dus nog in twijfel...

Qua vacht en spieren ziet hij er trouwens super uit, de mooiste van stal :D
Ik rij hem nu weer zoals het komt, niet meer zoals vroeger uiteraard.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Silicium, wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:24

Ik gaf mijn merrie(wat sowieso een enorme zeur was met voer) de silica in een spuitje, dan was er niets aan de hand.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Silicium, wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 19:36

Woogy, gaf jij het ook voor de hoeven? En werkte het?

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:14

[quote="meiske1577"]
Voor degene die de diatomeenaarde voeren, hoe geven jullie dit? Lost het bv op in water, zodat je het door de slobber kan geven? Ik vind het een beetje een gek idee om "aarde" te voeren maar ik heb er ook geen beeld bij hoe het er uit ziet.

Ik geef nu maar 1 mespuntje diatomeeën over met water natgemaakte groene haver (=soort van gras, zitten geen haverzaden in) met daarbij een beetje FIR humic clay (=ook poedervormig). Gaat er prima in, en door het natmaken verstuift de aarde en de humic clay niet.

De diatomeeën ben ik gaan geven vanwege een heersende wormbesmetting in de wei/kudde toen ik er net kwam. En het heeft goed werk gedaan. Maar nu geef ik gewoon een beetje voor je kan niet weten waar hij het nog voor nodig heeft in zijn lijf.
PS: haver is ook heel erg goed voor vacht en voeten (ik spreek uit eigen ervaring), misschien ook wel mede dankzij het aandeel silicium dat er in zit)

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:59

meiske1577 schreef:
Woogy, gaf jij het ook voor de hoeven? En werkte het?


Ja het werkte echt. Als test gaf ik mijn merrie al 6 weken langs silicahorse en had de smid niets verteld toen hij haar aan het bekappen was zei hij ineens helemaal verbaasd 'snap er niets van, de wanden lijken wel dikker, en de zool is harder. Dat kan bijna niet'. Eindelijk ging hij van heel voorzichtjes vijlen naar volwaardig bekappen van haar voeten.
De vorm van haar voeten verbeterde. Uiteindelijk vond ik de flessen te duur(destijds nog 54 euro voor 6-8 weken) en kon het toen even niet meer missen. Haar voeten verslechterden niet toen we stopten maar het verbeter proces stopte wel.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 00:12

Woogy schreef:
meiske1577 schreef:
Woogy, gaf jij het ook voor de hoeven? En werkte het?


Ja het werkte echt. Als test gaf ik mijn merrie al 6 weken langs silicahorse en had de smid niets verteld toen hij haar aan het bekappen was zei hij ineens helemaal verbaasd 'snap er niets van, de wanden lijken wel dikker, en de zool is harder. Dat kan bijna niet'. Eindelijk ging hij van heel voorzichtjes vijlen naar volwaardig bekappen van haar voeten.
De vorm van haar voeten verbeterde. Uiteindelijk vond ik de flessen te duur(destijds nog 54 euro voor 6-8 weken) en kon het toen even niet meer missen. Haar voeten verslechterden niet toen we stopten maar het verbeter proces stopte wel.


Dat klinkt wel heel positief. Ik denk dat ik maar gewoon een fles ga proberen, ik dacht dat 1 fles voldoende moest zijn voor 2 maanden, dus dan is het een mooie periode om te testen....
De kosten zijn niet te vergelijken met de kosten die er al gemaakt zijn voor hem dus dit kan er ook nog wel bij :$

Wat ik wel opvallend vind is dat 7 kilo aarde bij bioron 37,- kost en daar moeten ze dan 30 gram per dag van. Daar doe je dus wel even mee...
een fles van een liter bij heltiehorse kost hetzelfde....

Ik lees op de site van bioron wel dat de aarde veel vocht onttrekt aan zijn omgeving, kan dit geen problemen geven in de darmen?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 00:24

Diatomeenaarde werd mij afgeraden.
Bij inhaleren zou het de longen kunnen beschadigen.
En Aangezien die van mij al copd heeft neem ik liever geen risico.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:17

meiske1577 schreef:
Dat klinkt wel heel positief. Ik denk dat ik maar gewoon een fles ga proberen, ik dacht dat 1 fles voldoende moest zijn voor 2 maanden, dus dan is het een mooie periode om te testen....
De kosten zijn niet te vergelijken met de kosten die er al gemaakt zijn voor hem dus dit kan er ook nog wel bij :$

Wat ik wel opvallend vind is dat 7 kilo aarde bij bioron 37,- kost en daar moeten ze dan 30 gram per dag van. Daar doe je dus wel even mee...
een fles van een liter bij heltiehorse kost hetzelfde....

Ik lees op de site van bioron wel dat de aarde veel vocht onttrekt aan zijn omgeving, kan dit geen problemen geven in de darmen?


Om de prijs die het nu kost hoef je het niet te laten. 2 tientjes per maand is(naar mijn mening) heel goed te doen.
De aarde heb ik geen ervaring mee, sterker nog ik ken het helemaal niet.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Silicium, wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:22


Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:23

ellepel schreef:
Diatomeenaarde werd mij afgeraden.
Bij inhaleren zou het de longen kunnen beschadigen.
En Aangezien die van mij al copd heeft neem ik liever geen risico.


Zou je het dan niet wat nat maken als het gevoerd moet worden? Of is dat weer niet goed voor de aarde? Ik heb er in elk geval twee staan met wat darm problemen bij wie ik het eigenlijk zou willen proberen B-)

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:53

Zou het gewoon proberen als ik jou was,dan maak je het nat :j

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Silicium, wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:28

kg is ook nog betaalbaar, als ze er niet goed op gaan is het ook nog acceptabel.