Gezonde slobber

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 09:26

Ik ben opzoek naar een gezonde slobber. Met vitamines/miniralen en zo min mogelijk suikers en zetmeel.

De Vitalbix nutri-mash vind ik weinig vitamine/miniralen in zitten en ook nog best duur.. 14kg kost 24€.,

Hij heeft niet veel nodig, wil de slobber geven voor z’n suplimenten

Hij krijgt altijd vitamine/minralen korrel erbij van Pavo vital. Ik zou dit kunnen verhogen maar daarbij blijft ik de Vitalbix duur vinden..

Nu meng ik het met z’n gewone voer en doe er beetje water bij.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:33

Ik voer de nutrimash en mijn pony eet dat prima. Daarnaast krijgt ze vitaminekorrel, dus dat er geen extra vitamine/mineralen in de slobber zitten is dan niet zo erg. Waarom wil je dubbel vitamines/mineralen voeren? Vanuit de Vital krijgt je paard genoeg binnen toch?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 09:41

Mijne lust de Vitalbix complete niet dus vandaar de Pavo vital. Maar omdat hij wat ouder is mag van mij wel wat vitamine/minralen in puur omdat ik ook maar weinig van zou geven ongv 200 gram. Dus overdoseren ben ik niet bang voor.

Stel ik zou 1kg krachtvoer geven en aanvullend Pavo vital dan krijgt die zonder over te doseren ook meer binnen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 09:43

En al op www.voervergelijk.nl gekeken? Kan je gewoon zoeken op slobber en dan laag in zetmeel/suiker.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:37

Agrobs Grün Mash voldoet aan je wensen en heeft een mooie samenstelling, maar is niet goedkoper...

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:41

Wiesencobs, coolstance, fetura kijk eens naar de agrobs lijn. Anders Vito van marstall is mooi. Ik ben wel fan van de nutrimash van Vitalbix.

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:43

Doodsimpel, seniores priores van subli.
12% suiker/zetmeel, en kost €11 voor 20 kg.
Ik had hetzelfde, daarbij vitalbix vind ik gewoon te duur en kan ik geen slobber noemen, tis een kruidenmix wat je aanlengt met water.
Enig, maar dat voer je rap weg.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:17

Inderdaad,Senior Priores.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 13:42

Maar senior priores is toch om paard dik te maken en moet toch lang weken?

Mijn haf hoeft niet persee aan te komen. Eerder eraf,

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:50

Mijne krijgt vital bix daily complete gemixt met pavo natures best. Dit krijgt ie dagelijks en bevat dus veel vitaminen en mineralen. Aangevuld met handje lucerne. En 3/4x per week als hij gewerkt heeft maak ik warme slobber van pavo. Slobbermash. Hij kloddert alles onder en vind het heerlijk.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:52

Ik vind de bergwiesenmash een mooie slobber, maar is ook prijzig.
Ik voer nu wiesencobs geweekt met wat lijnzaadmeel erdoor. Maar dat moet wel even weken.

Ik lees even mee voor tips :o

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:56

plutolover schreef:
Maar senior priores is toch om paard dik te maken en moet toch lang weken?

Mijn haf hoeft niet persee aan te komen. Eerder eraf,


Simpel rekensommetje.
Seniores priores zet uit circa maal drie.
Mijn pony was te dik, maar kreeg een koffiebekertje seniores, aangelengd met water voor zijn supplementen.
Pony leek een hele hap te krijgen, vond het een feest, om ondertussen maar hooguit 100 gram seniores priores binnen te krijgen, met 12% s/z.
Ga dat maar evenaren met vitalbix slobber met 8%? S/z.
Ik zeg je vast dat lukt je niet, want je zal er minimaal 3x zoveel van moeten geven.
Gevolg is dat je denk ik meer suiker en zetmeel voert als met seniores priores.
Niet te moeilijk denken dus, ook denken over hoeveel het uitzet.
Mijn tip bij elk voer: hoeveel (gewogen) heb ik nodig per keer zodat ik mijn supplementen kan voeren en mijn paard blijft eten?
Op de zak staat gewoon het percentage suiker en zetmeel, en reken uit hoeveel je dan daadwerkelijk aan s/z voert.
Dan zal je zien dan soms onlogische voersoorten ineens zo gek nog niet zijn.

Mijn pony wil ik zo min mogelijk voeren in volume, ook prijstechnisch gezien hij vitaminekorrel krijgt, van cavalor sensitive (21%) moest ik 500 gram voeren.
Toen over op havens natural balance, (36%) en daar had ik maar 150 gram van nodig om hem fijn aan het lopen te houden bleek.
Ik wist op een gegeven moment dat mijn pony ca 90 gram aan s/z uit krachtvoer kon hebben per dag voordat hij jeuk kreeg.
Dus simpel, ik rekende het uit en woog het af.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 15:10

Ik snap wat je bedoelt. Enige nadeel vind ik dat het minimaal 4 uur moet weken.. en ik ga maar 1x naar stal. En hij krijgt alleen van mij krachtvoer. Daarnaasr heb ik op maandag en dinsdag een verzorger.

Maar in iedere geval heel erg bedankt voor het mee denken

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:16

Dat is niet waar hoor, hoeft niet.
Ik doe het met warm water uit de kraan, niet eens kokend water dan is het met een uurtje klaar om gevoerd te worden.
Ruimschoots ervaring mee, ik voer meerdere pony’s dagelijks seniores.
Als je het haalt, neem maar eens twee bakjes.
Een bak met 1 koffiebekertje slobber, met aanbevolen water maar koud water.
En een bak hetzelfde recept, maar met warm water, hooguit 35-40 graden.
Dat is een wereld van verschil, met warm water is het zo klaar.
Iedereen die beweert van niet moet deze testopstelling maar eens proberen, dan zal je zien dat al het water dan veel sneller opgenomen wordt.
Ik zou echt een paardenmoordenaar zijn als dat niet kon, dan hadden er al zeker 5 paarden dood moeten zijn.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 15:39

We hebben gelukkig op stal wel een warm water spang speciaal voor de slobber. Dus ik kan Ind zodra ik op stal ben, de slobber klaar maken en na het rijden enz. het geven. Ik ga over nadenken

Tara_13

Berichten: 750
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:06

Ik voer de metazoa esparcette sinds kort. Ze zijn er dol op.
Ik vul aan met wat marstall force maar ik ga over stappen op pavo vital. En ik mix er wat agrobs muesli door maar dat is niet perse nodig.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:10

En speedibeet? Bietenpulp die met 5 min klaar is.
Als je kleine beetje voert komen ze er ook niet van aan. Eventueel beetje lijnzaadolie erdoor.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:19


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 16:44

Ik gebruik voor mijn paard de blokken van vitamunch voor slobber :) Kan je ook in een emmertje met warm water doen en dan voeren. Kan ook gewoon droog maar dan is het een heel hard blok. Ik snijd het dus in stukken en dan het warm water erbij! Ook makkelijk als er supplementen gevoerd moeten worden waar ze niet zo dol op zijn. Maar 8% suiker en 9% eiwit dus voor mij ideaal om gewoon de vitaminen aan mijn paard te geven zonder brok te moeten bijvoeren. Ze krijgt cavalor fiber force als standaard voer, 1 schep per dag. Dus vind ik de Vitamunch ideaal om extra te geven zonder dat ze weer dikker wordt. Je hebt er ook verschillende smaken in maar ik kies altijd de Meadow. Ik maak meerdere porties met 1 blok overigens, anders is het nogal veel.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Gezonde slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:30

Marstall Bergwiesen Mash kun je weken met zowel koud als warm water en hoeft niet zo lang te staan.
Is graanvrij, melassevrij, suikerarm en heeft een prebiotische werking.
Mijn haflinger vindt het smakelijker dan de Alpengrün mash, maar die is ook absoluut heel fijn.
Beiden zijn in een emmer van 4-5kg te bestellen. Dat scheelt weer een hele zak, voor als je het een keer wilt proberen.
Qua prijs zijn ze verder wel te vergelijken met de nutrimash.