Shari_Becker schreef:Gezien het feit dat er ondertussen zoveel middelen op de markt zijn kom ik er niet meer uit en hoop ik dat andere bokkers mij kunnen helpen.
Het gaat om het volgende paard
- Kwpn merrie, 1,68m
- Z1 dressuur, 5 dagen per week getraind
- 10 jaar oud
- staat van 7-16.30 buiten in de paddock in de zomer op de wei.
- krijgt 2x per dag 3/4de schep basisbrok en een handje muesli, en voldoende goede kwaliteit hooi per dag.
Ze is recent behandeld tegen maagzweren omdat ze o.a. Sopt met haar hooi, echter doet ze dit nu nogsteeds dus zal een gewoonte geworden zijn.
Omdat ze toch met aansingelen wat nijdig doet en dat soppen met het hooi wil ik graag iets bijvoeren wat haar maag/darmstelsel ondersteunt maar er is zoveel op de markt dat ik niet weet waar te beginnen.
henshem schreef:Shari_Becker schreef:Gezien het feit dat er ondertussen zoveel middelen op de markt zijn kom ik er niet meer uit en hoop ik dat andere bokkers mij kunnen helpen.
Het gaat om het volgende paard
- Kwpn merrie, 1,68m
- Z1 dressuur, 5 dagen per week getraind
- 10 jaar oud
- staat van 7-16.30 buiten in de paddock in de zomer op de wei.
- krijgt 2x per dag 3/4de schep basisbrok en een handje muesli, en voldoende goede kwaliteit hooi per dag.
Ze is recent behandeld tegen maagzweren omdat ze o.a. Sopt met haar hooi, echter doet ze dit nu nogsteeds dus zal een gewoonte geworden zijn.
Omdat ze toch met aansingelen wat nijdig doet en dat soppen met het hooi wil ik graag iets bijvoeren wat haar maag/darmstelsel ondersteunt maar er is zoveel op de markt dat ik niet weet waar te beginnen.
Zo te horen heeft je paard dus nog steeds last van haar maag. Hoe lang heeft de behandeling tegen maagzweren geduurd en is er (heel) langzaam afgebouwd met de omeprazol? Anders is de kans groot dat zij nog steeds maagzweren heeft en er nog meer behandeling nodig is.
Mijn paard met maagproblemen deed het verder goed op de Gastro + van Havens als krachtvoer. Van Hartog heb je nu ook een ruwvoer variant voor paarden met maagproblemen (Digest). Veel paarden hebben baat bij maagcompositum van groene os. Dit alles helpt echter pas als de maagzweren echt weg zijn. Succes!
hoogendroog schreef:Voor de brok kan ik je PAVO Energy Control aanraden. De paarden die hier in de sport lopen, staan daar allemaal op en tot grote tevredenheid van paarden en baas. Het is een sportbrok die niet heet maakt, energie komt gedeeltelijk uit de olie in de brok. Het wordt aangeraden voor de dressuursport, maar onze hete springpaarden doen het er heel fijn op.
Voor de maag zou ik behandelen met Ranitidine 300. Kost geen drol en het werkt als een tierelier. Een kuur van ca. 14 dagen kost euro 15. Ik heb hier maar een keer bij een heel zwaar geval 2 kuren achter elkaar gebruikt en paard is weer top in orde. Wel een heel verschil met de bedragen die ik hier wel hoor over maagmedicijnen. Je kunt het overigens alleen bestellen via je apotheek of DA.
Voor de hengstigheid heb ik geen suggesties. Als een bepaalde merrie hier last heeft van de hengstigheid (en dan met name de ovulatie) longeer ik gewoon. Eerste en laatste hengstigheid van het seizoen zijn meestal de zwaarste.
Koper schreef:Voor zowel de spijsvertering als de hengstigheid werkt kurkumapasta heel goed. Moet je wel zelf even maken maar dat is niet moeilijk. Voor mijn merrie, die zeer nadrukkelijk hengstig werd, gebruikte ik ook wel monnikspeper. Dat smaakt wel sterk dus je moet het heel langzaam opbouwen en het is ook handig als je het kunt vermommen in iets wat ook sterk smaakt (ik gebruikte daar de kurkumapasta voor, die vond ze lekker). Nu heeft ze het niet meer nodig maar het werkte altijd heel goed.
Heeft je veearts ook de boel al nagekeken, zitten er geen cystes bij voorbeeld?
Gebruikers op dit forum: Britta31, Dees, Equipro, Josien_, nnicolex, vilheide en 10 bezoekers