sportMerrie met darmproblemen.?en hoest soms

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lde

sportMerrie met darmproblemen.?en hoest soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 22:34

Hoii hopelijk komt iemand dit bekend voor en weet iemand raad?.

Mijn merrie heeft een tijd op een stal gestaan heeft daar 2 jaar soort van koeienkuil gekregen is daar helaas totaal verzuurd door geworden wat achteraf logisch is.

ze staat vanaf juli op eigen hooi dat ging echt super kon al mijn supplementen weg doen maarja ze werd ook dunner bijgevoerd met bietenpulp.

Nu verhuist naar een stal waar ze vogeltjeslandhooi krijgt daar doet ze het ook goed op maar daar wordt ze niet dik van.Toen een week bemest hooi gevoerd mooi spul.. daar moet ze toch wel dikker van worden.
maar helaas krijgt ze daar slappe mest van en wordt ze weer lastig (of lastig ze heeft last van haar buik en geeft dat aan)

Kort samen gevat heb evt ook heel verhaal over wat ze allemaal gehad heeft kwa ruwvoer en wat er was in die 2 jaar op kuil kwa gedrag..

Kan een paard zo last hebben van besmet ruwvoer?
Of kunnen haar darmen nu zo beschadigd zijn door die 2 jaar kuil dat er maar iets hoeft te gebeuren?
Herkent iemand dit en hoe krijgt die zijn paard wat dikker?
vanaf augstus is ze ook gaan hoesten en heeft ze mok kan dit allemaal nog met de afvalstoffen te maken hebben uit haar lijf?

Chesss

Re: sportMerrie met darmproblemen.?en hoest soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:59

Klinkt bekend, ik zou kijken naar aanvullen van e ruwvoer met hartog luzerne digest en moeder aarde, dat laatste neutraliseert de ph in maag en darmen.

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet

stick too the dam plan!

Jids43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:44

Mijn paad een bijna hetzelfde beeld. Slecht op de mest. te mager. Overal bevattelijk voor.
Op de vorige stal kreeg hij te zuur hooi.
Op advies van een holistisch genezer, heeft hij All Sept druppels gekregen om zijn immuunsysteem te versterken. Probiotica om zijn darmproblemen te verbeteren. Verder zo min mogelijk suikers geven.
Ik heb nu een jaar later een prachtig paard. Mooi op gewicht, glanzende vacht. Kortom een gezond paard

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:01

Omdat ze hoest en dunner wordt zou ik in ieder geval mestonderzoek doen om zeker te weten dat ze geen wormen heeft.
Het lijkt wel alsof er een algemeen weerstandsprobleem is. Ik begin altijd met een pot opkikker, helpt vaak enorm.

M.b.t. ruwvoer: sommige paarden zijn overgevoelig voor voordroog/kuil en mogen alleen hooi.
Dus die week dat ze hooi van bemest land kreeg, was dat echt hooi of kuil (in plastic)?
Ik zou dat hooi waar ze geen last van had blijven voeren en aanvullen met bv lucerne.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:55

Inderdaad zorgen voor voldoende vitamines en goed hoogwaardig ruwvoer naast je hooi, zoals lucerne en bietenpulp.
Omega 369 mix toevoegen kan ook wat helpen.
Hier ook goede ervaring met moeder aarde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:01

Ja dat kan, veel paarden doen het niet goed op kuil. Hooi van goede kwaliteit is zeer belangrijk! voor de rest worden er al goede tips gegeven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:07

Hier een jong paard wat bij de fokker op slecht kuil gestaan heeft en met chronisch diarree bij mij kwam. Het heeft best even geduurd voordat het nu met normaal, onverpakt hooi goed gaat. Zodra ik ook maar iets geks geef dan is het weer mis en zitten zijn benen vol met diarree. Hij was ook erg schraal (logisch als je altijd aan de diarree bent) en ik voer hem bij met (o.a.) een berg luzerne, hier doet hij het ook goed op. Ik heb de luzerne wel rustig opgebouwd. Hij begint nu ook mooi wat dikker te worden.

Ik denk dat het echt zoeken is wat werkt voor je paard, maar zou sowieso echt hooi gaan voeren, onverpakt dus, geen gewikkelde balen kuil/voordroog.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:37

Hoe wordt ze voor de rest gehouden? Komt ze buiten? Hoe vaak geef je haar hooi en hoeveel? Wat krijgt ze nog bijgevoerd?

Ik zou toch eens een dierenarts laten komen en bloed laten trekken en misschien eventueel denken aan maagzweren. (maar dat kan de dierenarts ter plaatse beter inschatten uiteraard)

viewtopic.php?f=217&t=1588307
Whoever said money can't buy happiness never owned a horse

Lde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 22:00

Bedankt allemaal voor jullie ideeen!

Ze komt veel buiten van ongeveer 8uur tot 3uur elke dag staat ze samen met een ander paard buiten.
Ze krijgen 4x perdag ruwvoer en een hele berg.
ze krijgt nu hooi van "het vogeltjesland" zo noemen ze dat hier dat is van onbemest land en wordt maar 1x gemaaid in een speciale periode ofzo

we hebben haar vorige week nog wel geprobeerd op landhooi wat wel bemest is geweest er super uit zag en waar ze wel van zou moeten kunnen groeien maar helaas daar kwamen de vieze benen al weer.

stal eigenaar zelf denk dat ze niet tegen de bemesting kan.

Het vogeltjelandhooi komt wel uit plastic maar ziet en voelt droger dan het land hooi.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:24

Hoe lang heb je dat hooi aan haar gegeven? Wellicht moeten haar darmen gewoon wennen? Vogeltjesland hooi is nou niet het beste hooi voor een paard dat dun is. Lastig hoor! Heb je haar al eens een supplement gegeven? Algae vitalis lees ik veel goede dingen over!

Lde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 09:21

Geryon schreef:
Hoe lang heb je dat hooi aan haar gegeven? Wellicht moeten haar darmen gewoon wennen? Vogeltjesland hooi is nou niet het beste hooi voor een paard dat dun is. Lastig hoor! Heb je haar al eens een supplement gegeven? Algae vitalis lees ik veel goede dingen over!

Nee dat ze de stal eigenaar ook al daarom dat bemeste hooi.
Maar daar scheet ze zich weer helemaal leegvan en elke keer naar haar buik kijken. En erg onrustig en harde manen kam ook meteen.
Ze kreeg dat kleine week.
Eerste paar dagen dacht ik dit is het... maar helaas.

Nee ik ga even zoeken naar dat supplement Dankje wel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:24

Geen idee wat mijn pony in het verleden aan ruwvoer gekregen heeft maar ook zij is gevoelig voor het verkeerde ruwvoer. Soms heb ik echt heel puik hooi maar weigert ze het te eten. En dan gaat ze het ook niet eten. Het is echt een gedoe soms om geschikt hooi voor haar te vinden, gelukkig heb ik nu een fijne leverancier maar van de week zat er toch weer een baaltje tussen wat ze niet bliefde. Ik ga er maar vanuit dat ze zich echt niet aanstelt. Homeopaat heeft een paar jaar gelden de spijsvertering een heel stuk beter gekregen. Van voordroog krijgt mijn merrie wel diarree maar met hooi kan ze nu goed overweg.

Misschien vind je het handig om te weten dat in de Chinese geneeskunde de dikke darm en de longen zusterenergieën zijn met beide het element Metaal. Metaal is ook verbonden aan de late zomer en de herfst. Mijn pony krijgt meestal zo rond oktober/november dit soort klachten, dus gevoeliger op de darmen (gelukkig nu geen koliek meer, in de eerste jaren dat ze bij mij was had ze dat wel), wat last van de longen, mok en plekjes hoger op de benen. Ze is zelf geen Metaaltype maar is wel in de Metaalfase van haar leven (jaja, niet alleen het jaar maar ook het leven kennen fases die aan de elementen gekoppeld zijn). Dus daar krijgt ze ondersteuning voor, in de vorm van homeopathie en acupressuur, zodat ze mooi op gewicht blijft en optimaal door de winter komt.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie