Wat mag je paard nou niet eten?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lolatjuuh

Wat mag je paard nou niet eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 22:27

Hoi! Ik ben laura en en heb een vraagje, wat mogen paarden nou niet eten? En dan gaar het om groente/fruit. Ik ben gewoon nieuwsgierig *\o/*

Lady en Arko <3

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 09:59

Tja dat hangt ook heel erg af van het paard. Sommigen zijn bijvoorbeeld heel gevoelig voor suiker en die mogen alleen heel suikerarme dingen, zoals komkommer. Gemiddelde paarden mogen meer dingen, zoals ook een appel of wortel. In zijn algemeenheid wil je zeker dingen vermijden met veel koolhydraten / zetmeel/ suiker, zoals aardappel en brood (zeker vers brood is echt niet goed). En geef hoogstens een klein beetje. Dus een beetje appel /wortel / komkommer / witlof kan vaak wel maar een kilo appel bijvoorbeel is niet goed.

Sowieso, als het niet je eigen paard is altijd eerst aan de eigenaar vragen, die weet of er dingen zijn waar het dier niet goed tegen kan!
.

Lolatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 10:01

troi schreef:
Tja dat hangt ook heel erg af van het paard. Sommigen zijn bijvoorbeeld heel gevoelig voor suiker en die mogen alleen heel suikerarme dingen, zoals komkommer. Gemiddelde paarden mogen meer dingen, zoals ook een appel of wortel. In zijn algemeenheid wil je zeker dingen vermijden met veel koolhydraten / zetmeel/ suiker, zoals aardappel en brood (zeker vers brood is echt niet goed). En geef hoogstens een klein beetje. Dus een beetje appel /wortel / komkommer / witlof kan vaak wel maar een kilo appel bijvoorbeel is niet goed.

Sowieso, als het niet je eigen paard is altijd eerst aan de eigenaar vragen, die weet of er dingen zijn waar het dier niet goed tegen kan!
.

Bedankt <3

Lady en Arko <3

sanso

Re: Wat mag je paard nou niet eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:03

Ik heb een paard die een moord doet voor een krop sla en aardbeien. Terwijl de andere 2 daar gauw voor weg lopen.

En toen pakte god de beste paarden bij de puntjes van de oren vast en doopte hij ze in gouden verf. En zo werd het fjordenpaard geboren :D

Lolatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 10:07

sanso schreef:
Ik heb een paard die een moord doet voor een krop sla en aardbeien. Terwijl de andere 2 daar gauw voor weg lopen.

Haha! Ik zal wel even kijkeb of mn pony dat ook lekker vind +:)+

Lady en Arko <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:08

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:17

Wat ze niet mogen vind je gemakkelijk op internet terug, dus even wat die van mij graag hebben;

wortels = LIFE
appels maar krijgen ze niet vaak
Dexter is gek van banaan, Duke absoluut niet
Duke eet graag komkommer, Dexter niet
Brood is niet goed maar die van mij krijgen het wel af en toe, als het heel hard en droog is, geen problemen mee gehad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 17:28

De gehele uienfamilie is giftig (incl. de zo gepromote knoflook), rauwe aardappelen bevatten blauwzuur, rauwe bonen ook problematisch.

Wortels, aardperen, bieten (alle knol en wortelgroentes uitgezonderd aardappelen) kan weer wel, maar niet alle paarden kunnen er tegen en/of hebben de extra calorien nodig. Lekkere snack zonder veel suikers, etc. is komkommer of bleekselderij.
Paard mag over de winter 10-20% afvallen (die ze er in de zomer aangegeten hebben), dus met bijvoeren zal je het hele jaar kritisch moeten zijn. Let er wel op dat juist sobere dieren een hogere behoefte (kunnen) hebben aan vitamines en mineralen. Die standaard bijvoeren naast wat er aan hooi/gras/stro mogelijk is, is aan te raden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 17:32

Tris is gek op komkommer, mandarijnen, appels en penen

Maar banaan of aardbeien gaan er echt niet in!

Haflinger Tristan

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 17:56

Mijn shet is gek op aardbeien en druiven !! De d-pony heeft liever een appeltje of een peen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie