psyllium

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: psyllium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:33

Ik heb zelf 3 kilo besteld om te testen. Ben je meteen voor 25 kilo gegaan? Hoop dat het bevalt!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: psyllium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:57

Ik breek hier even in, heeft er iemand al ervaring met de brokjes? Mijn Duits is niet heul goed, maar ik haal er uit dat je dat niet met water hoeft te geven maar gewoon droog?
Ik voer nu eens in de 2 maanden psyllium slobber, maar ik denk dat de brok geconcentreerder is, dus dat zou mijn voorkeur hebben gezien ze hier op zand staan..

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: psyllium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:09

Wil je brokjes met de husk of met de hele zaadjes?

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 20:27

[quote="Raamzicht"]Ik heb zelf 3 kilo besteld om te testen. Ben je meteen voor 25 kilo gegaan? Hoop dat het bevalt![/quote



7 x 300 gram per week ( om de vier weken ) dan heb ik aan 3 kilo niet zo veel, ik ben gelijk voor een bult gegaan nu *\o/*

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: psyllium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:39


PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: psyllium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 04:40

Heeft Utrecht ook nog wat gezegd over het geven van gekookt lijnzaad eigenlijk? Ik geef dat 2x pw maar twijfel wel eens of het genoeg is .

criollo_yess

Berichten: 1079
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 08:26

Hier ook al jaren vlozaad van Pit&Pit. Blij verrast dat de 2,5kg tegenwoordig in zakken zit. Ik kwam zolangzamerhand om in de emmertjes :D . Bovendien zijn zakken vast minder milieubelastend.

Voor 1 paard heb ik grofweg 2 kg nodig. Ik geef altijd 3 dagen 2x per dag 150 gram en dan nog een week 1x per dag 150 gram. Voer het samen met een klein btje aangemaakte speedibeet en balancerbrok.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:20

PPPeet schreef:
Heeft Utrecht ook nog wat gezegd over het geven van gekookt lijnzaad eigenlijk? Ik geef dat 2x pw maar twijfel wel eens of het genoeg is .


Om zand af te voeren werkt lijnzaad niet afdoende geloof ik.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:22

criollo_yess schreef:
Hier ook al jaren vlozaad van Pit&Pit. Blij verrast dat de 2,5kg tegenwoordig in zakken zit. Ik kwam zolangzamerhand om in de emmertjes :D . Bovendien zijn zakken vast minder milieubelastend.

Voor 1 paard heb ik grofweg 2 kg nodig. Ik geef altijd 3 dagen 2x per dag 150 gram en dan nog een week 1x per dag 150 gram. Voer het samen met een klein btje aangemaakte speedibeet en balancerbrok.


Hoe kom je aan deze dosering? Hoeveel is nou echt nodig per dag? Zie veel verschillende doseringen. Paardendrogist raadt bijv 100 gram per dag voor een week aan (5-7 dagen).
Ik heb ook wel eens gelezen beter 5 dagen net wat meer dan 7 dagen minder.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:25

Pluttersput schreef:
Die brokjes die op de vorige pagina worden getipt, deze:

https://www.makana.de/pferd/futtermitte ... 2-x-1-5-kg


Ik heb er geen ervaring mee. Zag wel dat de Paardendrogist tegenwoordig ook brokjes maakt van de hele zaadjes.
Ben benieuwd naar het verschil. Ook in smaak.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:33

Raamzicht schreef:
Hoe kom je aan deze dosering? Hoeveel is nou echt nodig per dag? Zie veel verschillende doseringen. Paardendrogist raadt bijv 100 gram per dag voor een week aan (5-7 dagen).
Ik heb ook wel eens gelezen beter 5 dagen net wat meer dan 7 dagen minder.


Zoveel dierenartsen zoveel meningen denk ik ook... Advies hier is '100 gram per dag gedurende een week'. Omdat mijn merrie écht best veel zand binnenkrijgt, krijgt zij 200 gram per dag gedurende een week. Van het hele zaad wel overigens, husk kun je minder van geven.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:33

Raamzicht schreef:
Pluttersput schreef:
Die brokjes die op de vorige pagina worden getipt, deze:

https://www.makana.de/pferd/futtermitte ... 2-x-1-5-kg


Ik heb er geen ervaring mee. Zag wel dat de Paardendrogist tegenwoordig ook brokjes maakt van de hele zaadjes.
Ben benieuwd naar het verschil. Ook in smaak.


Mijn 2 mannen zijn gelukkig alles eters. Ik maak denk ik de slobber nog op en dan ga ik dit bestellen, kijken hoe en wat.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:39

Als je zoveel nodig hebt, kun je beter eens verder kijken, pit en pit is dan onbetaalbaar.

Maar er zijn paardenwinkels die de zaadjes los verkopen.
De Kinderen in Geffen, verkoopt los.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:42

Skippy01 schreef:
Raamzicht schreef:
Hoe kom je aan deze dosering? Hoeveel is nou echt nodig per dag? Zie veel verschillende doseringen. Paardendrogist raadt bijv 100 gram per dag voor een week aan (5-7 dagen).
Ik heb ook wel eens gelezen beter 5 dagen net wat meer dan 7 dagen minder.


Zoveel dierenartsen zoveel meningen denk ik ook... Advies hier is '100 gram per dag gedurende een week'. Omdat mijn merrie écht best veel zand binnenkrijgt, krijgt zij 200 gram per dag gedurende een week. Van het hele zaad wel overigens, husk kun je minder van geven.


Doseringen zijn aangepast aan reden : preventie of behandelen en gewicht paard, want 50gram voor een shet is heel andere dosering voor dat dier dan 50gram voor een belg. Minimum zoals ik reken is 50gram/100kg gewicht gedurende 5-7 dagen als preventie en minimaal 100gram/100kg gewicht voor verdenking, hoger op advies DA.
250kg welsh zou dan 125-250 gram per dag krijgen en 400kg d-pony 200-400gram.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: psyllium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:47

Dank! Veel meer dan een Paardendrogist dus aanraadt ter preventie.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:11

Ik vraag mij wel eens af in hoeverre er goed onderzoek naar is gedaan.

Van elke DA lijk je een ander advies te krijgen.
Op de verpakkingen lijken de geadviseerde dagelijkse hoeveelheden veel te laag.
Dan is de hoeveelheid ook nog afhankelijk van wat je geeft (zaadjes, de vliesjes/husk of brokjes met toegevoegde hulpmiddelen)
En is de werking van de zaden, de vliesjes en de brokjes hetzelfde?

Als ik op zoek ga naar antwoorden vind ik geen eenduidigheid. Ik wordt er behoorlijk chaggie van dat je probeert het goed te doen, maar geen idee hebt wanneer je het goed doet.

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: psyllium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:31

Ik bestel ook bij Pit-Pit, mijn mini paardje heeft een koliek operatie gehad en de Lingehoeve in Lienden raadde dit aan. Ik geef ook grote hoeveelheden op hun advies.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:13

Grit schreef:
Ik vraag mij wel eens af in hoeverre er goed onderzoek naar is gedaan.

Van elke DA lijk je een ander advies te krijgen.
Op de verpakkingen lijken de geadviseerde dagelijkse hoeveelheden veel te laag.
Dan is de hoeveelheid ook nog afhankelijk van wat je geeft (zaadjes, de vliesjes/husk of brokjes met toegevoegde hulpmiddelen)
En is de werking van de zaden, de vliesjes en de brokjes hetzelfde?

Als ik op zoek ga naar antwoorden vind ik geen eenduidigheid. Ik wordt er behoorlijk chaggie van dat je probeert het goed te doen, maar geen idee hebt wanneer je het goed doet.


Ja, precies!
Wellicht is het niet onderzocht?

criollo_yess

Berichten: 1079
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:33

Raamzicht schreef:
criollo_yess schreef:
Hier ook al jaren vlozaad van Pit&Pit. Blij verrast dat de 2,5kg tegenwoordig in zakken zit. Ik kwam zolangzamerhand om in de emmertjes :D . Bovendien zijn zakken vast minder milieubelastend.

Voor 1 paard heb ik grofweg 2 kg nodig. Ik geef altijd 3 dagen 2x per dag 150 gram en dan nog een week 1x per dag 150 gram. Voer het samen met een klein btje aangemaakte speedibeet en balancerbrok.


Hoe kom je aan deze dosering? Hoeveel is nou echt nodig per dag? Zie veel verschillende doseringen. Paardendrogist raadt bijv 100 gram per dag voor een week aan (5-7 dagen).
Ik heb ook wel eens gelezen beter 5 dagen net wat meer dan 7 dagen minder.


Dierenkliniek Wolvega

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:19

tamary schreef:
Als advies 300gram/dag is, dan is het of een heel groot paard, of dier heeft ernstig risico op zandkoliek. 300gram gaat aardig richting behandelhoeveelheid en niet de preventie dosis die op de gewone verpakkingen staat.

makana.de heeft ook goede psyllium.
Flohsamenschalen intypen in hun zoekmachine en je krijgt alles (incl. mens en hond)
Ze hebben zie ik ze nu ook in brokvorm :
https://www.makana.de/pferd/futtermitte ... 2-x-1-5-kg

Het lukt mij niet om hier te bestellen, ik kan niet paypal aanklikken en hij wilt de bestelloing niet verzenden. Iemand die hier wel besteld heeft die ook zoiets had? of is er iemand die gaat bestellen met wie ik mee kan bestellen?

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: psyllium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:15

Anders voor optie "vorkasse" kiezen, dat is vooruitbetaling.
Het is al weer een tijdje terug dat ik hier bestelde, maar geen problemen gehad toen.

ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:09


Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: psyllium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:47

Dat weet de TS wellicht? Ik heb daar niet die grote zak besteld.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:39

Pluttersput schreef:
Ik breek hier even in, heeft er iemand al ervaring met de brokjes? Mijn Duits is niet heul goed, maar ik haal er uit dat je dat niet met water hoeft te geven maar gewoon droog?
Ik voer nu eens in de 2 maanden psyllium slobber, maar ik denk dat de brok geconcentreerder is, dus dat zou mijn voorkeur hebben gezien ze hier op zand staan..

Er staat dat het geen tijd kost om het te laten wellen en dat je het aan het normale voer kunt toevoegen. Ik ga er van uit dat je het droog kunt voeren, maar dat staat er dus niet bij.

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:39

Ik volg even mee! Ga waarschijnlijk binnenkort een kuurtje geven aan mijn merrie.