Mijn haflinger is altijd te dik geweest en heb ik minimaal gevoerd. Hooi natuurlijk wel gewoon goed, maar geen krachtvoer, alleen vitamines en magnesium met een arme muesli om te mengen.
Maar nu wordt hij schraal. Even een omschakeling, want nu moet ik eens anders gaan denken

Wat krijgt hij nu?
Hij staat in een Hit Actief. Dat betekent dat hij eet-tijd krijgt. Dat is via het systeem geregeld (met chip en computer) en maakt dus ook inzichtelijk hoeveel tijd hij eet. Momenteel krijgt hij het meest in de groep. Hij is de kleinste, maar is wel opgehoogd tot het niveau van de grotere paarden. Volgens het systeem gebruikt hij niet alle tijd, maar ik vind het wel fijn dat als hij vraagt om eten, hij het ook krijgt. Oftewel, hij biedt zich aan bij een hooistation en hij krijgt toegang. Dat is wat dat betreft goed geregeld. Hij maakt er dus alleen niet altijd gebruik van. Ze staan momenteel met goed weer in de middag een paar uurtjes op de wei om te snacken. Er zit weinig meer in het gras. Van de zomer hebben ze er niet op gestaan, want het was een enorme verdroogde vlakte omdat er een maand of 3 geen regen is gevallen en hoge temperaturen. Het gras was geel en dood. Nu weer groen, maar er zit weinig meer in.
Daarnaast krijgt hij 6 dagen in de week:
- Agrobs Fetura (1 kop droog, is ongeveer een halve kilo geweekt)
- 1/4 kilo lijnzaadbrok
- vitaminebrokje van Marstall Force, 100gr (80gr is aanbevolen)
- handje zwarte haver voor langzame energie afgifte
- magnesium
- Agrobs Alpengrün muesli
- aangepast brokje van stal om te mengen (vindt hij lekker), wat na hooi-analyse is gemaakt.
En als ik tijd heb maak ik slobber van Agrobs.
Het is dus vooral eten zonder graan en energie. Hij gaat snel stuiteren. Dat handje zwarte haver is voldoende voor nu. Is ook enorm actief en energiek en een heel blij paard. Ik bied hem nog een speciekuip hooi aan als ik er ben en ga regelmatig aan de hand grazen. Hij eet het wel, maar niet alsof hij enorm honger heeft. Gewoon hapje, beetje rondkijken, nog een hapje, lekkerste sprietjes eruit zoeken, enz. Op het gemak. Hij oogt dus verder gewoon gezond en happy. Is af en toe flink aan het klieren in de groep en veel in beweging. De groep is relaxt en hij er echt op zijn plek. Ik heb hem recent ontwormd. Tanden en kiezen zijn verder in orde. En wel met mezelf afgesproken dat als het volgende maand nog zo is, ik bloed laat trekken.
We rijden nu 3/4 x per week. In principe 2x een grotere buitenrit in het bos. Het is hier heel heuvelachtig, dus dat is best aanpoten. De ritten variëren tussen de 15 en 25 km. Dan doe ik vaak nog 1x een ritje tussen de 5 en 15km, afhankelijk hoeveel tijd ik heb. Gemiddeld zitten we rond de 40km per week in het bos. En ik train 1x in de bak/op de wei. Half uurtje, basiswerk, lekker buigwerk, rechtrichten, spieren trainen.
De andere dagen heeft hij vrij en ga ik hooguit een rondje wandelen en wat grazen of alleen poetsen en eten geven.
Wat me opvalt is dat hij voorheen echt een bodybuilder was. Toen reed ik 3/4 dagen fanatiek in de bak (30-60min per keer) en 1 dag een buitenrit. Nu dus precies andersom. Zijn bespiering is ook echt veranderd. Van bodybuilder naar atleet zeg maar. Pezige lange spieren.
Voor het oog lijkt hij wat schraal. Het is net aan. Hij is slank, maar soms staat hij in een bepaalde houding dat hij echt wel schraal oogt. Ik wil hem dus absoluut niet slanker hebben dan dit. De enige manier om hem weer iets voller te krijgen is hetzelfde eten geven, maar minder doen. Maar dat wil ik niet, want ik wil de spieren wel op orde houden. Dus moet er meer of ander voer in. De Fetura wil ik sowieso wat ophogen. Maar er zijn vast nog wel andere mogelijkheden.
Ik zoek dus iets dat hoog in de eiwitten staat, ook wat aanzet, maar vooral ook spieren ondersteunt.
Nu heb ik wel 2 'problemen'. Luzerne en granen mogen er niet in zitten vanwege gevoeligheid hierop (schuren en stuiteren) en hij is een moeilijke eter. Daarom meng ik nu ook met het brokje van stal en de muesli van Agrobs. Zonder eet hij de rest namelijk niet op. Olie kan met mate. Meer dan een scheutje en hij moet het niet meer.
En ter illustratie nog wat foto's.
Dit was 1,5 maand geleden:

Afgelopen weekend. Hij staat er ook niet op zijn voordeligst bij zo. Maar het geeft dus wel het beeld waar ik af en toe van schrik.

Zijn billen zijn wel enorm bespierd. Met rijden gebruikt hij ook echt goed zijn buikspieren. Dat is gelukkig het probleem niet.

En als hij dus scheef staat en zijn buik omgooit en de schaduw ook nog eens verkeerd staat ziet het er helemaal niet meer uit