Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:47

Omega 3 muesli van horsefood is ook een mooi compleet voer. Zeer laag in enkelvoudige suikers en redelijk gemiddeld qua zetmeel, mooi hoog qua vitamines en mineralen.

Kingsfield

Berichten: 39
Geregistreerd: 20-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:01

Ik probeer zelf zoveel mogelijk suikers/eiwit/zetmeel uit mijn voer te houden. Dit omdat mijn P.R.E er bijzonder druk van wordt en het goed werkt tegen muggen steekvliegen en andere dingen die veel jeuk veroorzaken. Hij heeft daarentegen wel voldoende nodig om op gewicht te blijven en te kunnen werken. Heeft geen zomer eczeem of iets dergelijks dus ik weet niet of je er iets aan hebt. Ik voer subli muesli zonder (zomer) Subli omnia (winter) aangevuld met lucerne van metazoa en voldoende ruwvoer natuurlijk. verder hangt er altijd een zoutblok. Dit recept komt van een dressuurstal waar het altijd goed ging. Bij het missen van pit kan je er granenmix door doen. Wel goed doseren ze worden er heet van. Dit laatste is voor die van mij overbodig gezien z'n natuurlijke temperament. Misschien heb je er iets aan.

haha
Berichten: 14
Geregistreerd: 01-08-05

Re: Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:23

Je zou er voor kunnen kiezen om een basis te nemen van vitamine brok (bijvoorbeeld atcom allergo vital) en dat voor langzame energie en eiwitten aan te vullen met lijnzaad olie en een eiwitrijk ruwvoer zoals agrobs fetura. Zelf vind ik zo'n combinatie fijn werken, omdat mijn paard niet altijd even veel behoefte heeft aan eiwitten, vet en energie. Dit kan ik zo makkelijk aanpassen zonder bang te zijn voor een tekort in vitamine en mineralen.
Overigens bevat veel voer van Hartog melasse, dus wellicht gaat het daar fout ipv bij de luzerne. Hoewel mijn paard ook gaat schuren van pure luzerne.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Goed basisvoer voor sportpaard gevoelig voor jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:11

OerBalans. :j

Dit bevat alles wat een paard nodig heeft aan vitaminen, mineralen en sporenelementen en bevat belangrijke krijgen. Erg effectief bij paarden met zomereczeem en jeuk, en verkrijgbaar in zowel poeder als brokvorm. :j

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 12:50

Ik voer mijn jeukerige haflinger een mix.
Een vitaminebrok voor de benodigde vitamines (Marstall Force, maar er zijn veel meer soorten), een grasbrok hoog in de eiwitten om op gewicht te blijven (Agrobs Fetura), magnesium voor spierherstel en zwarte haver voor energie. De zwarte haver geeft langzame energie vrij, waardoor je paard er dus langer profijt van heeft.
En alles meng ik met Agrobs Alpengrün muesli voor de structuur.

Het lijkt wat gedoe, maar zo krijgt hij wel alles binnen wat hij nodig heeft. Nu heb ik een haflinger en kan ik het met handjeswerk af anders heb ik een stuiterbal. Maar jij zou over meerdere voerbeurten meer kunnen geven. En zo kun je wel precies aanvullen of minderen naar de behoefte van je paard, met als basis de vitaminebrok.