Waar heeft mijn paard baat bij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waar heeft mijn paard baat bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:17

Als je niet buitenrijd, geen grondwerk doet buiten longeren om. Wat doe je dan wel als afwisseling?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:17

Hilary schreef:
Heb je zelf of ken je iemand met een hartslagmeter? Ik zou eens een aantal trainingen en minimaal één wedstrijd rijden met een hartslagmeter.

De resultaten kunnen verschillende kanten opgaan; geen verschil, altijd hoge HR, op wedstrijd hogere HR dan thuis etc. Afhankelijk van je metingen kun je weer een bepaalde kant uitdenken (is het fysiek of mentaal).


Ook een goede tip :j. En dan niet alleen de hartslag van je paard meten, maar ook die van jezelf. Misschien ben je onbewust toch nog zenuwachtig. Wat helemaal niet vreemd is als het al bijna een jaar geleden is dat je op pad bent geweest.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 13:31

Hilary schreef:
Heb je zelf of ken je iemand met een hartslagmeter? Ik zou eens een aantal trainingen en minimaal één wedstrijd rijden met een hartslagmeter.

De resultaten kunnen verschillende kanten opgaan; geen verschil, altijd hoge HR, op wedstrijd hogere HR dan thuis etc. Afhankelijk van je metingen kun je weer een bepaalde kant uitdenken (is het fysiek of mentaal).


Bedoel je een hartslagmeter voor mezelf? Of voor mijn paard?
En wat voor hartslagmeter moet ik dan aan denken?


Ineke2 schreef:
Wat staat er op je protocol geschreven en wat doe je daarmee tijdens je les en thuis zelf rijden?


In de eerste plaats de lengtebuiging, al moet ik zeggen dat we de laatste tijd (nieuwe/oude instructrice, hier had ik jaren geleden al les van) veel vooruitgang hebben geboekt. Ik besef me heel erg goed dat dat een kwestie van tijd is, waardoor ik die opmerkingen ook niet vervelend vind. Ik ga de lengtebuiging ook niet tot in den treure oefenen, maar merk wel dat hij thuis er een stuk scherper op is en makkelijker buigt. Appuyementen thuis gaan ook als een trein, is een kwestie van zitten en sturen. Meer niet.

Verder is het NU veel 'verruimen, meer bodem nemen'. In het M2 heb ik eens een 7,5 op de uitgestrekte draf gehad, op dit moment is die lijn zo lang en een gevalletje (zoals me op een proevenclinic heel erg leuk en treffend werd uitgelegd): "Hij begint vol goede moed en denkt na 10 meter, OMG nog zover, hoe kom ik daar? En jij denkt: Oooh wanneer stopt hij, poedersuiker hij stopt, hoe krijg ik hem aan de andere kant?"
Dus dat is iets wat ik meer probeer op te bouwen. Thuis vind hij het enorm leuk om te doen, dan rem ik hem juist meer. Hij kan zijn voorbenen echt enorm hoog opzwaaien. Maar op wedstrijd is de lijn te lang, de angst te groot denk ik?
Sowieso rijden we thuis niet altijd op gras, waar we wel 60 meter hebben. Volgende les ga ik dat wel weer proberen. Maar goed, de laatste les liep hij daarin ook weer enorm te zwaaien met zijn benen :+

Wat een positief ding is, dat we eerder commentaar kregen dat we de midden- en uitgestrekte galop niet toonden. En er nu staat 'meer verruimen, meer bodem nemen'. Dus er is nu wel een verschil, alleen nog niet het juiste verschil. Maar ik heb ook de indruk dat hij niet zijn spieren op lengte kan krijgen zoals hij dat thuis wel kan.


Ineke2 schreef:
Als je niet buitenrijd, geen grondwerk doet buiten longeren om. Wat doe je dan wel als afwisseling?


Cavaletti's en een beetje door de wei crossen na het werk. Nadeel van aan een 80km weg zitten waar ook nog eens aan gebouwd wordt. Door aanvaring met stalgenootje ook niet echt veel zin om met haar weg te gaan om te rijden.



FriesWytske schreef:
Ook een goede tip :j. En dan niet alleen de hartslag van je paard meten, maar ook die van jezelf. Misschien ben je onbewust toch nog zenuwachtig. Wat helemaal niet vreemd is als het al bijna een jaar geleden is dat je op pad bent geweest.


Dan onbewuste hoop ik binnenkort nog weer aan te werken. Maar ik ben gisteren wel echt zenuwachtig geweest vooraf. En dit keer heb ik het ook gewoon toegelaten. Het is immers niet erg om zenuwachtig te zijn, heb ik geleerd :')

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:33

Ik denk misschien te simpel: maar is dit niet gewoon te wijten aan de lange wedstrijdstop? Je zegt dat je een jaar geleden gestart ben in de Z1, maar ook dat je in november gestopt bent. Dan heb je dus 3 maanden Z1 gereden, daarna een wedstrijdstop van 9 maanden en nu terug opnieuw begonnen.
Ik vind het dan eigenlijk best normaal dat je niet meteen topprestaties neerzet?
Plus, als nuancering van de reactie op de vorige pagina dat niet ieder paard geschikt is. Dat is te cru gesteld, ieder gezond paard zou Z moeten kunnen lopen. Maar daarin heb je wel paarden die het proefje met de hoeven in de neus lopen en dan heb je paarden voor wie het altijd hard werken zal zijn en die misschien nooit dat laatste beetje wauw-effect er aan toe kunnen voegen omdat de oefeningen op zich al alles van hen vergen. Het is dan toch niet zo beledigend om te denken dat jouw paard misschien eerder richting de laatste categorie neigt? Wat niet wil zeggen dat het je nooit gaat lukken. :D
Ik denk niet dat dit paard iets mist of medisch ergens niet in orde is, want dan zou het wel heel toevallig zijn dat dat eventuele tekort altijd opspeelt net wanneer je de ring in rijdt.
Ik zou dus gewoon kilometers gaan maken, zowel voor jezelf als voor je paard en je niet laten neerhalen door je eigen negatieve gedachtes en nog minder door berichtjes van stalgenoten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Waar heeft mijn paard baat bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 13:56

Ja, zeker ook van jezelf. Maar aangezien ik lees dat het paard van TS ook na training blijft pompen, klinkt het eerder als snel verzuren en slecht herstellen. Maar jezelf meten is zéker nuttig, al is het maar om het uit te sluiten :)

TS: een hartslagmeter voor jezelf en je paard. Eentje die ook opslaat wat er tijdens de training is gemeten (dus achteraf uit te lezen). Bij voorkeur film je ook tegelijk: film starten, dan op camera aftellen en de hartslagmeter(s) starten, dan je normale training gaan rijden.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:07

je hebt een aantal bruikbare tips gekregen denk ik.

stress is een ding waaraan je goed kan werken en waarvan ik vermoed het struikelblok om het Wouw gevoel dat ging lekker te krijgen.

Wij hebben een paar paarden die moeilijk konden omgaan met stress.

In de zoektocht naar wat voor ons werkt zijn wij terecht gekomen oa, bij Jim Masterson https://mastersonmethod.com/

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:15

Als ik je posts lees, herken ik wel een groot deel van vroeger, toen ik nog wedstrijden reed :)
Nu misschien niet meteen wat je wil horen, maar het zit tussen de oren van de ruiter :+
Ons brein doet onbewust ongelooflijk veel met ons lichaam en een paard pikt alles haarfijn op. Veel sneller ook dan eender welk meetinstrumentje.

Het enige wat mij echt geholpen heeft, is de druk eraf halen. Het prestatiegerichte loslaten. En kilometers maken. Tot je 't eigenlijk beu bent om wedstrijden te rijden := Gemakkelijker gezegd dan gedaan. I know :')

En niet te lang losrijden. Beiden energie sparen.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:19

Wat een lastig probleem TS, want waar begin je met zoeken!

Welke afstamming heeft je paard? Ik ken toevallig een fries die ook blijft pompen na het rijden. Die heeft baat bij flink afspoelen, met stappen blijft hij pompen. Dit schijnt vaker voor te komen in die stam. Dit paard wordt ook snel strak in de rug, heeft de jouwe daar ook last van?

Om stress uit te sluiten zou je misschien eens confidenceEQ kunnen proberen tijdens een wedstrijd. Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar volgens mij waren de reacties hier op bokt positief. Voor ijzertekort heb ik goede ervaringen met Red Cell.

Veel paarden in Nederland hebben ook selenium/vit e tekort. Zeker tijdens opbouw/zware training is dit geen overbodige luxe om bij te voeren. Ik voer selenium/vit e in combinatie met creatine bij na bloedonderzoek, mijn ervaring is dat je echt niet zomaar te veel selenium voert. Daarnaast hebben wij ook nog baat bij extra magnesium.

We zijn nu aan het kijken of fysiotherapie het paard nog verder kan ondersteunen. Het is best een zoektocht hoor.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:20

Je hebt het over een je paard in de kudde in je eerste post en in je laatste post over 1 stalgenootje. Ben jij altijd alleen in de bak met rijden?

Waar ik aan zit te denken is dat jouw paard het gevoel heeft dat hij het alleen moet doen, als hij alleen met jou is. Dat is thuis in de vertrouwde bak al wel spannend, vandaar dat hij "hard" werkt, maar nog wel te overkomen. Crossen in de weide is op vertrouwd terrein dus dat lukt ook nog wel.

Bij het teamrijden wat jullie deden was hij een van de velen en op het voorterrein bij het inrijden ook. Hij verstijft als hij het alleen (met jou) moet doen. Voor zijn gevoel zijn jullie geen team. Op een andere manier met hem gaan werken zou dat kunnen verhelpen, bijvoorbeeld door meer grondwerk. Je zou daarbij eens kunnen denken aan showmanship, een westerndiscipline maar geschikt voor elk paard, en daarop volgend in hand trail. Ook een westerndiscipline maar niets anders dan met je paard aan de hand wat hindernissen nemen. Leuk voor de afwisseling en voor de band met je paard.

Heb je al eens een schrik- of obstakeltraining met hem gedaan? Volgens mij is hij inderdaad niet zo dapper en kan zijn zelfvertrouwen wel een oppepper gebruiken. Zou mooi zijn als jij degene bent die dat zelfvertrouwen wat omhoog krijgt zodat hij ook meer vertrouwen in jou krijgt.

(Ik hoop dat je je door deze post niet aangevallen voelt, je hebt echt het beste met hem voor, dat is me duidelijk en als jullie nu Z rijden kan jij ook rijden, dat is mij ook duidelijk.)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:43

Hoe lang rijd je los? Het zou natuurlijk kunnen dat hij gewoon leeg is zodra je de proef moet beginnen.

Een hartslagmeter om bij hem en jezelf is een hele goede, dan heb je meer zicht op wat er gebeurt. Niet alleen qua inspanning, maar ook stress zie je goed terug.

Als je schrijft dat hij staat te pompen na een training, dan is een hartslagmeter met de training en dan heel gericht op uithoudingsvermogen trainen, misschien ook geen slecht idee. Ik zou dat een keer onder begeleiding doen en dan ook kijken of je een week schema kan maken, waarbij je ook genoeg herstelmomenten inplant. Je ziet heel vaak dat mensen veel te veel en te vaak trainen, met te weinig ruimte voor herstel.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waar heeft mijn paard baat bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:16

Ik zou het ook ff aankijken.
Je hebt lang geen wedstrijden gereden,en voor de stop ging het prima.
Neem verder les,train verder en neem wat wedstrijden zonder enige verwachting zodat je paard terug kan groeien hierin.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 18:11

Gini schreef:
Ik denk misschien te simpel: maar is dit niet gewoon te wijten aan de lange wedstrijdstop? Je zegt dat je een jaar geleden gestart ben in de Z1, maar ook dat je in november gestopt bent. Dan heb je dus 3 maanden Z1 gereden, daarna een wedstrijdstop van 9 maanden en nu terug opnieuw begonnen.
Ik vind het dan eigenlijk best normaal dat je niet meteen topprestaties neerzet?
Plus, als nuancering van de reactie op de vorige pagina dat niet ieder paard geschikt is. Dat is te cru gesteld, ieder gezond paard zou Z moeten kunnen lopen. Maar daarin heb je wel paarden die het proefje met de hoeven in de neus lopen en dan heb je paarden voor wie het altijd hard werken zal zijn en die misschien nooit dat laatste beetje wauw-effect er aan toe kunnen voegen omdat de oefeningen op zich al alles van hen vergen. Het is dan toch niet zo beledigend om te denken dat jouw paard misschien eerder richting de laatste categorie neigt? Wat niet wil zeggen dat het je nooit gaat lukken. :D
Ik denk niet dat dit paard iets mist of medisch ergens niet in orde is, want dan zou het wel heel toevallig zijn dat dat eventuele tekort altijd opspeelt net wanneer je de ring in rijdt.
Ik zou dus gewoon kilometers gaan maken, zowel voor jezelf als voor je paard en je niet laten neerhalen door je eigen negatieve gedachtes en nog minder door berichtjes van stalgenoten.


Kan hoor, maar met de energie die we er thuis in hebben gestoken, had ik toch verwacht lekkerder te rijden. Ik hoef niet per se dikke punten, ik wil met een lekkerder gevoel van mijn paard komen dan voor de stop.

Ik weet ook dat mijn paard niet tot de categorie hoort waarbij het moeilijk moet zijn, best een paard met kwaliteiten laat ik het zo stellen. Probleem is op dit moment alleen dat de voorwaarden om lekker te rijden en door de proef heen te komen, niet optimaal zijn.



Hilary schreef:
Ja, zeker ook van jezelf. Maar aangezien ik lees dat het paard van TS ook na training blijft pompen, klinkt het eerder als snel verzuren en slecht herstellen. Maar jezelf meten is zéker nuttig, al is het maar om het uit te sluiten :)

TS: een hartslagmeter voor jezelf en je paard. Eentje die ook opslaat wat er tijdens de training is gemeten (dus achteraf uit te lezen). Bij voorkeur film je ook tegelijk: film starten, dan op camera aftellen en de hartslagmeter(s) starten, dan je normale training gaan rijden.


Die zijn vrij prijzig volgens mij... Hmm... ik ga eens kijken of ik iets kan vinden. Denk dat het zeker interessant is. Of je nu problemen hebt of niet.


BMHP schreef:
je hebt een aantal bruikbare tips gekregen denk ik.

stress is een ding waaraan je goed kan werken en waarvan ik vermoed het struikelblok om het Wouw gevoel dat ging lekker te krijgen.

Wij hebben een paar paarden die moeilijk konden omgaan met stress.

In de zoektocht naar wat voor ons werkt zijn wij terecht gekomen oa, bij Jim Masterson https://mastersonmethod.com/


Die site ga ik eens doorspitten, ben erg benieuwd!
Hoe waren de effecten voor jullie te merken? En is het moeilijk?



Pandora2 schreef:
Als ik je posts lees, herken ik wel een groot deel van vroeger, toen ik nog wedstrijden reed :)
Nu misschien niet meteen wat je wil horen, maar het zit tussen de oren van de ruiter :+
Ons brein doet onbewust ongelooflijk veel met ons lichaam en een paard pikt alles haarfijn op. Veel sneller ook dan eender welk meetinstrumentje.

Het enige wat mij echt geholpen heeft, is de druk eraf halen. Het prestatiegerichte loslaten. En kilometers maken. Tot je 't eigenlijk beu bent om wedstrijden te rijden := Gemakkelijker gezegd dan gedaan. I know :')

En niet te lang losrijden. Beiden energie sparen.


Niet wat ik wil horen? Nou, dat valt wel mee hoor :P Ik denk dat het vorig jaar moeilijker was geweest. Maar door de SR sessies heb ik heel wat geleerd over mezelf. En ik geloof ook zeker dat ik zelf nog heel wat te leren heb, maar ik had wel gehoopt dat het meer effect zou hebben.
Het willen presteren, als in goede punten en prijzen, dat heb ik al enige tijd geleden losgelaten. Ik wil gewoon lekker rijden. Thuis gaat dat best lekker.

En misschien zijn kilometers wel de oplossing hoor... Maar ik wil niet weer in die negatieve cirkel terecht komen waar ik vorig jaar in raakte. Waarbij het rijden zelf ook niet meer leuk was.



Dee_Es schreef:
Wat een lastig probleem TS, want waar begin je met zoeken!

Welke afstamming heeft je paard? Ik ken toevallig een fries die ook blijft pompen na het rijden. Die heeft baat bij flink afspoelen, met stappen blijft hij pompen. Dit schijnt vaker voor te komen in die stam. Dit paard wordt ook snel strak in de rug, heeft de jouwe daar ook last van?

Om stress uit te sluiten zou je misschien eens confidenceEQ kunnen proberen tijdens een wedstrijd. Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar volgens mij waren de reacties hier op bokt positief. Voor ijzertekort heb ik goede ervaringen met Red Cell.

Veel paarden in Nederland hebben ook selenium/vit e tekort. Zeker tijdens opbouw/zware training is dit geen overbodige luxe om bij te voeren. Ik voer selenium/vit e in combinatie met creatine bij na bloedonderzoek, mijn ervaring is dat je echt niet zomaar te veel selenium voert. Daarnaast hebben wij ook nog baat bij extra magnesium.

We zijn nu aan het kijken of fysiotherapie het paard nog verder kan ondersteunen. Het is best een zoektocht hoor.


Het is een Fabe x Leffert, weet zo niet uit welke stam.
Maar op één paard na heeft de eigenaar allemaal paarden uit dezelfde stam, en de andere paarden hebben er geen last van. Hij heeft ook geen last van een stramme rug, maar ik merk wel eens moeite met het aan elkaar blijven.

ConfidenceEQ heb ik zelf niet veel bijzonder over gehoord, vriendin van me had er geen baat bij. Die gebruikt NAF Magic, wat wel enorm goed helpt. Ik denk er aan tzt misschien eens NAF instant Magic te gebruiken. Wie weet...
RedCell hoor ik inderdaad wel goede dingen van. Net als die EnerG die ik gebruik.

Selenium/Vit E ben ik ook al een beetje door geprikkeld. Kan je uitleggen waarom dit tekort veel voorkomt in Nederland??



Maflinger_S schreef:
Je hebt het over een je paard in de kudde in je eerste post en in je laatste post over 1 stalgenootje. Ben jij altijd alleen in de bak met rijden?

Waar ik aan zit te denken is dat jouw paard het gevoel heeft dat hij het alleen moet doen, als hij alleen met jou is. Dat is thuis in de vertrouwde bak al wel spannend, vandaar dat hij "hard" werkt, maar nog wel te overkomen. Crossen in de weide is op vertrouwd terrein dus dat lukt ook nog wel.

Bij het teamrijden wat jullie deden was hij een van de velen en op het voorterrein bij het inrijden ook. Hij verstijft als hij het alleen (met jou) moet doen. Voor zijn gevoel zijn jullie geen team. Op een andere manier met hem gaan werken zou dat kunnen verhelpen, bijvoorbeeld door meer grondwerk. Je zou daarbij eens kunnen denken aan showmanship, een westerndiscipline maar geschikt voor elk paard, en daarop volgend in hand trail. Ook een westerndiscipline maar niets anders dan met je paard aan de hand wat hindernissen nemen. Leuk voor de afwisseling en voor de band met je paard.

Heb je al eens een schrik- of obstakeltraining met hem gedaan? Volgens mij is hij inderdaad niet zo dapper en kan zijn zelfvertrouwen wel een oppepper gebruiken. Zou mooi zijn als jij degene bent die dat zelfvertrouwen wat omhoog krijgt zodat hij ook meer vertrouwen in jou krijgt.

(Ik hoop dat je je door deze post niet aangevallen voelt, je hebt echt het beste met hem voor, dat is me duidelijk en als jullie nu Z rijden kan jij ook rijden, dat is mij ook duidelijk.)


Ik rij vrijwel altijd alleen. Maar hij staat er zelf binnen de kudde ook vrijwel altijd alleen voor. In de winter lagen er onder het afdak 8 bultjes hooi voor 7 paarden, hij mocht er niet bij.
Als ik hem uit de wei haal, durft hij bijna niet langs zijn zussen.

Ik kan je logica heel goed volgen hoor, voel me er ook niet door aangevallen. Misschien is hij inderdaad gewoon sociaal onbeholpen en weet hij niet wat hij er mee aan moet als het lastiger wordt.
Aan de hand kan ik echter alles met hem. Ik ben bang dat dat weinig toevoegt onder het zadel.
Maar een schriktraining of obstakeltraining onder het zadel, ja, dat zou ik heel graag nog eens doen. Staat ook wel op mijn verlanglijstje inderdaad :j (aan de hand heeft hij nergens problemen mee... :\ )



sanne83 schreef:
Hoe lang rijd je los? Het zou natuurlijk kunnen dat hij gewoon leeg is zodra je de proef moet beginnen.

Een hartslagmeter om bij hem en jezelf is een hele goede, dan heb je meer zicht op wat er gebeurt. Niet alleen qua inspanning, maar ook stress zie je goed terug.

Als je schrijft dat hij staat te pompen na een training, dan is een hartslagmeter met de training en dan heel gericht op uithoudingsvermogen trainen, misschien ook geen slecht idee. Ik zou dat een keer onder begeleiding doen en dan ook kijken of je een week schema kan maken, waarbij je ook genoeg herstelmomenten inplant. Je ziet heel vaak dat mensen veel te veel en te vaak trainen, met te weinig ruimte voor herstel.


Ik rij ongeveer een minuut of 20 los? Waarvan ik voornamelijk aan het stappen ben.

Qua trainen hou ik me ook altijd wel aan schema's, qua verdeling. Ik schrijf het niet vooraf op. Maar zeker met het warme weer van de afgelopen weken hou ik constant het weer in de gaten en plan ik daarop wanneer ik ga rijden. Hij loopt nooit vaker dan 1 keer per week 2 dagen achter elkaar. Als hij twee dagen rust heeft gehad, is de eerste training een lichte training. Etc.


tengeltje11 schreef:
Ik zou het ook ff aankijken.
Je hebt lang geen wedstrijden gereden,en voor de stop ging het prima.
Neem verder les,train verder en neem wat wedstrijden zonder enige verwachting zodat je paard terug kan groeien hierin.


Voor de stop ging het niet prima? Het ging voor de stop nog veel slechter.




Ik heb vanmiddag weer gereden, thuis... hij voelde een stuk fitter dan gisteren. Er zat wel telkens wat vertraging op de lijn. Maar er zaten ook fijne stukken in.
Met de eigenaar ook afgesproken dat we in ieder geval een algeheel bloedonderzoek gaan doen volgende week. Aangezien de veearts dan toch een merrie moet scannen.
Het heeft niet echt haast, maar we zijn het er wel over eens dat we nu aan het gissen zijn en dat ons dat nergens brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:27

Ik lees dat je rondom de X het gevoel van energie verlies krijgt. Ga eens ergens starten waar je om de ring heen moet en direct bij binnenkomst start. Vol gas in draf om de ring heen, vol gas naar binnen rijden en halthouden + groeten overslaan.

En voor je eigen gemoedsrust HC starten want dan kun je de hele proef zo hard rijden als je wil. Elke keer als je terugzakt even de turbo erop.

Dat je paard kwaliteiten heeft betekend overigens niet dat hij het mentaal ook aan kan. Hoe is hij bijvoorbeeld op een renbaan, in het bos, op het strand? Waar wordt hij wel enthousiast van? Vindt hij het misschien leuk om een keer een sprongetje te maken?

Aan de hand van je verhaal en wat je daarna post krijg ik het idee dat je stiekem wel meer van hem verwacht omdat hij kwaliteiten heeft en dat hij juist denkt ‘oh god ik moet alleen’. Wat zou hem stoerder en weerbaarder kunnen maken?

Is het overigens een optie dat hij zich gewoon nog niet goed voelt? Ik zie op je instagram dat hij kortgeleden ziek geweest is.

En daarnaast was het pas de eerste wedstrijd weer. Ga goed naar voren rijden en laat punten rijden los. Maak hem stoer en vol zelfvertrouwen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:37

Nog even over een andere boeg. Als ik je bovenstaande post over het hooi goed begrijp, staat hij laagste in rang in de kudde.
Krijgt hij wel genoeg ruwvoer binnen op een dag dan ? Ruwvoer is de brandstof die nodig is voor uithouding.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:50

Je plaatst dit bij VS. Wil je nou voedingsadvies of wat is de bedoeling?

Wat krijgt hij te eten?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 18:58

Paralian schreef:
Ik lees dat je rondom de X het gevoel van energie verlies krijgt. Ga eens ergens starten waar je om de ring heen moet en direct bij binnenkomst start. Vol gas in draf om de ring heen, vol gas naar binnen rijden en halthouden + groeten overslaan.

En voor je eigen gemoedsrust HC starten want dan kun je de hele proef zo hard rijden als je wil. Elke keer als je terugzakt even de turbo erop.

Dat je paard kwaliteiten heeft betekend overigens niet dat hij het mentaal ook aan kan. Hoe is hij bijvoorbeeld op een renbaan, in het bos, op het strand? Waar wordt hij wel enthousiast van? Vindt hij het misschien leuk om een keer een sprongetje te maken?

Aan de hand van je verhaal en wat je daarna post krijg ik het idee dat je stiekem wel meer van hem verwacht omdat hij kwaliteiten heeft en dat hij juist denkt ‘oh god ik moet alleen’. Wat zou hem stoerder en weerbaarder kunnen maken?

Is het overigens een optie dat hij zich gewoon nog niet goed voelt? Ik zie op je instagram dat hij kortgeleden ziek geweest is.

En daarnaast was het pas de eerste wedstrijd weer. Ga goed naar voren rijden en laat punten rijden los. Maak hem stoer en vol zelfvertrouwen.


Klopt, hij is inderdaad ziek geweest. Maar qua rijden is hij wel verbeterd. Ik heb hem na zijn ziek zijn (was overigens onduidelijk wat het is geweest, maar hij heeft wel pittig koorts gehad) lange tijd voor en na het rijden getemperatuurd, gekeken hoe snel de temperatuur weer terug liep. En dat was in orde.
Omdat het de kop in is gedrukt met dexamethason kan het natuurlijk best zijn dat er iets sluimerends is. Het is ook de tweede keer exact hetzelfde, dus we zijn het achteraf ook niet helemaal eens met het handelen van de veearts.

Ik denk wel dat je gelijk hebt wat betreft zijn weerbaarheid en stoer zijn. Maar wat is dan het verschil tussen B t/m M1 en M2/Z1? Het enige verschil dat ik me kan bedenken is het meertal rijden wat we hebben gedaan. Dat heeft mij persoonlijk ook wel een stapje terug gebracht, maar dat merk je pas na die tijd. :+ Ik had en heb niet het idee dat het zó veel invloed heeft.

Een renbaan is hier niet echt in de buurt. We gingen wel eens langs het kanaal rijden, maar ivm wegwerkzaamheden is dat niet echt meer handig, aangezien hij ook niet echt een held in het verkeer is.
Maar langs het kanaal knallen dat vond hij wel leuk, alleen liep hij nooit alleen daar en ook zeker nooit voorop. Ik denk dat je hem er in zijn eentje op dit moment geen plezier mee doet.
Springen vind hij wel leuk, maar hij vergeet zijn achterbenen meestal op te tillen :') Dus ja, wat is wijsheid? Cavaletti's gaat trouwens wel prima hoor. :j

Bos en strand zitten we heel erg ver vanaf. Maar goed, dat is van hetzelfde laken een pak natuurlijk.

Hoe maak je hem stoerder en weerbaarder, is een goede... Het betekent grenzen opzoeken. Dus niet alleen maar thuis blijven...



Pandora2 schreef:
Nog even over een andere boeg. Als ik je bovenstaande post over het hooi goed begrijp, staat hij laagste in rang in de kudde.
Krijgt hij wel genoeg ruwvoer binnen op een dag dan ? Ruwvoer is de brandstof die nodig is voor uithouding.


Ja hoor, hij krijgt gelukkig genoeg te eten. Ik begrijp je reactie hoor.
Maar in de winter staan ze niet heel erg lang buiten en is het eten buiten voornamelijk om de verveling tegen te gaan. Daarnaast krijgen ze binnen gewoon de rest van hun eten. :j
In de zomer staan ze buiten van 10 tot 16 ivm jeuk, waardoor ze ook binnen flink ruwvoer krijgen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 19:04

Koper schreef:
Je plaatst dit bij VS. Wil je nou voedingsadvies of wat is de bedoeling?

Wat krijgt hij te eten?


Uhm... alle opties open houden, maar ik neig zelf naar een tekort. Vandaar VS.

Als ik me niet vergis krijgt hij 2kg Energy Control per dag, en wat muesli/zwarte haver om de EnerG mee te mengen.

Maar 100% zeker weet ik het niet.

Verder onbeperkt hooi, in die zin dat hij het nooit helemaal op heeft.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar heeft mijn paard baat bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:20

Vit. E en selenium helpen bij het afvoeren van afvalstoffen.
Wij hebben een springpaard dat snel verzuurt. Die krijgt dus op advies van de fysio rond de dagen van een wedstrijd extra vit. E en selenium. Het gaat een stuk beter nu. Minder moeite in het parcours en de dag erna minder stijf.
En misschien heeft de hitte van de afgelopen weken ook een rol gespeeld? Wij hebben alle paarden die aan het werk zijn elektrolyten gegeven.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:36

Ah ok, ik dacht dat ze 24/7 buiten liepen in een kudde. :)

Heeft hij al 2x die koortsaanvallen gehad ? Ik had je instagram niet gezien dus lees dit nu pas.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:09

Janine1990 schreef:
Buitenrijden is totaal niet mijn ding. Dat komt ook omdat ik het in me heb om te willen presteren.

ik heb mijn plezier in het rijden weer teruggevonden hoor! Nu wil ik weer verder perfectioneren. :)


Buitenrijden is mentale input voor je dier..... het ligt ook het dichtste bij de natuur van het paard; van A naar B, rechtuit, met ruimte en frisse lucht rond zijn hoofd.
Als iets niet jouw ding is, is het wellicht wel zijn ding.... rijden is samenwerken, het moet beide partijen iets opleveren.

Prestatie en willen perfectioneren is toch een opdracht van ons 'ego', vrijwel iedereen heeft daar last van. Maar een paard heeft geen ego en wil niks presteren, het voelt echter wel druk/ frustratie/ teleurstelling... en heeft daar last van.

Hij klinkt niet erg blij, mentaal dus niet echt in balans.... Misschien kun je eens kijken of je jouw eigen bakens eens kunt verzetten en primair kunt kijken naar hoe je hem mentaal weer 'los' krijgt.
Ik heb ook 1 paard dat bij teveel druk of repetitieve arbeid mentaal wat dichtklapt en vervolgens ook fysiek.

Doe eens raar en gooi het roer eens om..... ga gewoon eens een poosje iets totaal anders doen.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:21

Voor de rest ook terug naar de basis. Weet niet waar je paard staat of waar je kan lessen. Verdiep je eens in klassieke dressuur of Akasha houding en zit -basis klassieke dressuur, CR of iets wat helpt om jezelf eerst als ruiter correct en in balans op het paard te laten zitten. Er zit blijkbaar ook ergens een spanningsveld (al dan niet fysiek).

Voor de rest eens met Ninx en de rest. Je doet bepaalde dingen niet alleen voor jezelf maar ook voor mentale gesteldheid en afwisseling van je paard. Je hoeft er niet op te gaan zitten he, om je paard afwisseling en beweging te geven. Kan aan de hand, lange lijnen, fiets, wandelend met iemand/ander paard. Ga eens 10 min uitstappen nadat je gereden hebt, buiten of iig waar je niet aan het trainen bent. Verdiep je verder in het fenomeen paard. Balans zit hem niet alleen in fysiek, maar ook in emotionele aspect. Uit jouw verhaal haal ik een disbalans. Niet alleen bij jou als ruiter, maar ook bij het paard in kwestie. Paard spiegelt. Jij gaat wel werken aan jouw emotionele blokkade en aspect en voor je paard geldt zo iets ook. Afwisseling, soortgenoten. Ik weet niet hoe het paard gestald is. Er zijn een aantal basis aspecten waar aan voldaan ''dient'' te worden om ook een happy athlete van je paard te maken (en te houden). Elk paard kan principe met de juiste ruiter en begeleiding het Z halen, met geduld, rust, ontspanning, etc.

Succes! :j

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 09:40

Pandora2 schreef:
Ah ok, ik dacht dat ze 24/7 buiten liepen in een kudde. :)

Heeft hij al 2x die koortsaanvallen gehad ? Ik had je instagram niet gezien dus lees dit nu pas.


Ja maar wel met bijna een jaar er tussen. Beide keren een vreemde bult in de lies. Eerste keer gedacht aan een allergische reactie, omdat hij een deken op had was het een logische plek om gestoken te worden. Dit jaar had hij geen deken op. Weersomstandigheden waren vergelijkbaar.

Topic op Bokt is niets uit gekomen. Achteraf was er niets meer te vinden natuurlijk.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 09:47

Ninx schreef:
Buitenrijden is mentale input voor je dier..... het ligt ook het dichtste bij de natuur van het paard; van A naar B, rechtuit, met ruimte en frisse lucht rond zijn hoofd.
Als iets niet jouw ding is, is het wellicht wel zijn ding.... rijden is samenwerken, het moet beide partijen iets opleveren.

Prestatie en willen perfectioneren is toch een opdracht van ons 'ego', vrijwel iedereen heeft daar last van. Maar een paard heeft geen ego en wil niks presteren, het voelt echter wel druk/ frustratie/ teleurstelling... en heeft daar last van.

Hij klinkt niet erg blij, mentaal dus niet echt in balans.... Misschien kun je eens kijken of je jouw eigen bakens eens kunt verzetten en primair kunt kijken naar hoe je hem mentaal weer 'los' krijgt.
Ik heb ook 1 paard dat bij teveel druk of repetitieve arbeid mentaal wat dichtklapt en vervolgens ook fysiek.

Doe eens raar en gooi het roer eens om..... ga gewoon eens een poosje iets totaal anders doen.


Ben even benieuwd of je de rest ook hebt gelezen. Want hoe blij wordt een onzeker paard van een vreemde omgeving in zijn eentje?
Ga ik met stalgenootje word ik ongelukkig en onzeker en dat merkt het paard ook.

Hij werkt naar mijn idee wel heel graag. Juist omdat hij binnen de kudde heel alleen is, zoekt hij het wel bij mensen.

Mijn gevoel is daarom juist om de grenzen langzaam op te zoeken, binnen zijn comfortzone. Dus wel op wedstrijd gaan omdat hij dat kent. En werken aan meer een betere afstemming tussen hem en mij. Vind de masterson method hierin heel interessant.

Compleet iets anders wordt hij niet gelukkiger van.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 09:52

Willekes schreef:
Voor de rest ook terug naar de basis. Weet niet waar je paard staat of waar je kan lessen. Verdiep je eens in klassieke dressuur of Akasha houding en zit -basis klassieke dressuur, CR of iets wat helpt om jezelf eerst als ruiter correct en in balans op het paard te laten zitten. Er zit blijkbaar ook ergens een spanningsveld (al dan niet fysiek).

Voor de rest eens met Ninx en de rest. Je doet bepaalde dingen niet alleen voor jezelf maar ook voor mentale gesteldheid en afwisseling van je paard. Je hoeft er niet op te gaan zitten he, om je paard afwisseling en beweging te geven. Kan aan de hand, lange lijnen, fiets, wandelend met iemand/ander paard. Ga eens 10 min uitstappen nadat je gereden hebt, buiten of iig waar je niet aan het trainen bent. Verdiep je verder in het fenomeen paard. Balans zit hem niet alleen in fysiek, maar ook in emotionele aspect. Uit jouw verhaal haal ik een disbalans. Niet alleen bij jou als ruiter, maar ook bij het paard in kwestie. Paard spiegelt. Jij gaat wel werken aan jouw emotionele blokkade en aspect en voor je paard geldt zo iets ook. Afwisseling, soortgenoten. Ik weet niet hoe het paard gestald is. Er zijn een aantal basis aspecten waar aan voldaan ''dient'' te worden om ook een happy athlete van je paard te maken (en te houden). Elk paard kan principe met de juiste ruiter en begeleiding het Z halen, met geduld, rust, ontspanning, etc.

Succes! :j


CR vind ik inderdaad wel interessant! Dit is ook vrij bereikbaar voor mij in mijn omgeving.

Wat betreft stalling heb ik al het een en ander verteld. Hij staat in een kudde, maar is het zwarte schaap. Af en toe heeft hij één maatje, alleen als die bij de rest kan gaat hij daar liever naar toe dan naar de mijne.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Waar heeft mijn paard baat bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 09:54

Zo even wat korte reacties. Ik zit op mijn werk, dus allemaal via telefoon. Ik probeer vanavond nog wat uitgebreider te reageren.