Voeders van Horsefood: ervaringen gezocht!

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Heleennn

Voeders van Horsefood: ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 16:31

Hoi!

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het voer van Horsefood. Bij ons op de nieuwe stal wordt dit als standaard brok gevoerd (de basis sportbrok), maar omdat ons ene paard op pensioen is en mijn dressuurpaard dik wordt van denken aan brok heb ik ze op cavalor fiber force gezet. We zijn nu ongeveer 3,5 maand op de nieuwe stal. Op de vorige stal kregen mijn beide paarden een mix van Pavo die laag in eiwitten was, maar dat was voor mijn dressuurpaard niet genoeg om slank te blijven. Ze zijn dus de afgelopen maanden van pavo op de oude stal gewisseld naar basis sportbrok van Horsefood op de nieuwe stal, en dan naar de fiber force. Dat zijn best wat veranderingen voor hun spijsvertering dus ben ik een beetje twijfelachtig om nu mijn paarden weer van voer te veranderen. De stal gaat wel altijd fiber force kopen voor ons (dat heeft de vaste leverancier die op stal levert niet) dus dat is super fijn maar het zou natuurlijk makkelijker zijn voor hen als ook onze paarden mee voer kunnen krijgen van de leverancier. Hoewel ze hier zelf absoluut geen probleem van maken en super flexibel zijn wil ik toch al wel rondkijken wat de opties kunnen zijn om hen wat tegemoet te komen.

Bij Horsefood zou het dan gaan tussen de keuze uit happy summer mix of easy mix. Beide zijn qua eiwitten en suiker gelijk aan de fiber force van cavalor, maar de easy mix heeft dan weer 34% zetmeel terwijl de fiber force maar 5% heeft. Dit lijkt me niet goed voor de paarden? Ik ben er altijd vanuit gegaan dat je dan beter vetten kan voeren ipv zetmeel? De happy summer mix komt eigenlijk in alles overeen met de fiber force, behalve alle extra kruiden zoals knoflook, basilicum, oregano, tijm, etc... Dit schrikt me eerlijk gezegd wat af. Knoflook ben ik absoluut niet gek mee en heb geen idee of mijn paarden al die vreemde smaken bij mekaar wel zullen lusten. Ze staan 4-5 uur per dag op het gras. In principe het hele jaar door, dat is de reden dat ik van stal verhuisd ben. Mijn paarden zijn al twee jaar op rij van oktober tot mei op stal gebleven (manegepaarden mochten op de weide, onze pensionpaarden absoluut niet >;) ) dus in de winter zullen ze ook weer voor het eerst opnieuw op het gras blijven zoals vroeger, ipv opgehokt te worden voor 7 maanden. Moet ik hier dan ook geen rekening mee houden? Mij lijkt het dat mijn paarden er wel op vooruit gegaan zijn wat betreft weidegang komende winter maar dan moet ik misschien ook in die periode het voer zo 'arm' mogelijk houden?

Ik rijd mijn paard minstens om de andere dag, we rijden geen wedstrijden maar wel gewoon M niveau. Verder krijgt ze veel hooi, eet ze ook wel wat stro (stal is best groot dus daar ligt een hoop stro in) maar snoepjes en koekjes krijgt ze nooit. Wel steeds een appeltje met lijnzaadolie na de training. Dus enerzijds wil ik haar wel mooi slank krijgen en houden, maar anderzijds wil ik ook absoluut vermijden dat ik haar te weinig voedingsstoffen geef om de trainingen aan te kunnen. Het laatste wat ik wil is dat ze last krijgt van haar spieren of overwerkt wordt. Ze is absoluut niet rillerig of hevig nu, maar dat zou natuurlijk ook zo moeten blijven...

Is het verstandiger om verder te voeren met hun huidig voer en later eventueel wat basis sportbrok bij de fiber force te voeren of zou ik dit volledig uitstluiten?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 07:55

Ja, ervaring met Horsefood! :)

Mijn vierjarige merrie krijgt momenteel de happy summer mix, aangevuld met 100gram lijnzaad kant&klaar van Horsefood. Ze glanst als een spiegel! Ik denk wel dat zij iets te weinig Magnesium hieruit haalt, maar dat ligt waarschijnlijk aan de hoeveelheid die ze krijgt (500 gram per dag)

Ze kreeg hiervoor Equifyt Greenpower, maar ze stopte die te eten ineens.

De Horsefood eet ze met smaak, daar duikt ze echt haar bak voor in!

Ze krijgt als vezelaanvulling soms wel wat Horsefood Fiber complete mix ook. Vindt ze ook enorm lekker.

Ik voer de HSM wel ook echt alleen in de zomer. Kruiden voer ik liever niet jaarrond. Voor de winter ga ik vanaf oktober weer iets anders voeren - ik weet nog niet wát precies.

De brokken van Horsefood blijf ik overigens graag van weg - vind de suikergehaltes aan de hoge kant, en voer dus alleen de muesli's en de lijnzaadbrok. Mijn vorige paard was makkelijk schraal, die heeft wel een tijdje de horsefood XP-EQ gistbrok gehad.

Voor wat betreft overstappen van voer naar ander voer: ik doe dat altijd 'gewoon' - krachtvoer is als het goed is niet je basis, dat is je ruwvoer. Ruwvoer veranderen probeer ik dus wél met beleid te doen, maar krachtvoer kun je in principe van de ene op de andere dag veranderen hoor :)
In de winter heeft gras minder voedingswaarde, de groei is eruit. Dan vallen paarden vaak iets terug in conditie en gewicht. Ik vind dat persoonlijk niet erg - schijnt te helpen om IR en HB te voorkomen. Wil je dat koste wat kost voorkomen, dan zul je dus meer moeten voeren. Hooi is armer dan gras in vitaminen, dus zul je iets meer moeten voeren aan vit/min in de winter dan in de zomer.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie