Vele zullen hem vast en zeker kennen, Ik ben sinds vorig jaar november in het bezit van een 1 jarig palomino shetlander hengstje.
Daantje heeft een vreselijke slechte start gehad en tot op de dag van vandaag merk je daar nog altijd wat van.
Daantje heeft heel veel medicatie gehad afgelopen maanden. Van antibiotica tot pijnstillers.
Ik heb verschillende keren een mestonderzoek laten doen. verschillende keren kwam naar voren dat hij kampte met een zware bloedwormenbesmetting. Verschillende keren ontwormd met verschillende ontwormingskuren. Van Panacur tot Equest Pramox.
De EP heeft hij als laatste gehad. een tijdje na die kuur hebben we hem terug gecontroleerd op wormen door een bloedonderzoek, daar in kwam uit dat hij eindelijk van de bloedwormen af is.
Daantje heb ik terug op gewicht gekregen door heel veel te voeren.
Hij is terug op gewicht gekomen met:
- onbeperkt hooi
- slobber
- muesli
- verschillende supplementen
- luzerne
- en nog wat verschillende dingen.
Na alle wormenkuren, medicatie en al het andere spul wat niet gezond voor hem is geweest had ik besloten om probiotica aan hem te geven.
Dit heb ik nu meermaals geprobeerd te geven maar hij reageert er niet goed op.
Hij krijgt vreselijk jeuk van dit product. Maakt niet uit met wat ik hem voer met de probiotica erin. hij blijft jeuk behouden.
Als ik er dan mee stop houd hij ook echt weer op met schuren.
We hebben hem al gecontroleerd op mijten/luizen. Die heeft hij niet. We hebben hem zelfs nog eenmaal geschoren om te kijken of daar de jeuk vandaan kwam. Maar dat was het niet.
Daantje doet het over het algemeen wel 'goed'
Maar ik mis de energie in hem. Hij staat er de hele dag maar een beetje als een lummel bij. Verder dikker krijg ik hem ook niet.
Wat ik er ook in stop van voer, of dat nu gras is of muesli. Hij blijft deze conditie behouden waar hij zich nu in bevindt.
Hij is wel redelijk in conditie maar hij blijft schraal op de ruggengraat en ribben.
Is er een voersoort met een hoogenergie niveau? Daar waar hij ook dikker van wordt maar ook meer energie.
Met alleen op ruwvoer is het een slome lummel. Het is het algemeen helemaal geen hete pony in omgang. Het is de makkelijkheid zelf en zit helemaal geen greintje van kwaad in.
Iemand een idee waar we deze pony nog bij kunnen ondersteunen? Helpen of hoe dan ook? Ik weet het is een jonge pony maar toch kan hij in een betere conditie/energie niveau als wat hij nu doet.
Hier onder een paar foto's om even het verschil goed te zien.
de tweede week bij mij.

Daantje aangekomen bij mij

Daantje in maart

Daantje vorige week
Alvast heel veel dank met het meedenken!
Groetjes Linda & Daantje