Paard in training alleen op vitamine korrel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:46

Ik deel de mening dat je inderdaad kunt richten op buikspieren en je paard 'atletischer' trainen.
Ik heb een fjord die op gras ook uitzet, maar met goede training is het buikje toch echt een groot verschil.
We geven ook enkel iets van krachtvoer na het werk en anders enkel gras/hooi. Normaal zal het voor je haf prima lukken op de vital.

Doe je bijvoorbeeld dubbele longe of lange teugelwerk als je grondwerk doet? Want daarmee kun je al snel een groot verschil maken omdat je er zelf niet op zit plus je kunt goed zien wat je paard aan het doen is.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 16:51

Ik rij niet heel extreem intasief maar wel zeker 3/4x per week. Z’n rug is dankzij rechtrichten aan de hand/grondwerk heel stuk verbeterd. Dit doe ik ongv een jaar of 1,5 met hem. Ga er nu een opleiding in volgen.

Toch vind hij moeilijk om buikspieren aan te spannen en meer zn rug te gebruiken. Heeft ook zn bouw niet bepaald mee.

Bedank voor compliment over z’n rug.

Rijden op de goede manier valt best mee al doe ik m’n best. Hij wilt van voren nog wel een stug zijn en niet op de juiste manier nageven.
Daarmee ben ik aan t werk.

Vet op de hals heeft hij altijd al gehad.. hij is 6 jaar hengst geweest

Oja voordat de vraag komt. Hij is al 2x op cushing getest heeft hij niet ;-)

Ik hoop dat hij nog even mee mag ivm me opleiding en straks als oppas opa voor mijn veulen. ( me veulen gaat eerst de opfok in)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 17:08

Discussie over ruwvoer laat ik in t midden. Hij doet het er zo goed op.

Tenslotte was de vraag meer over de vitamine korrel

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:16

sjanien schreef:
Een paard kan prima functioneren op alleen enkel goed ruwvoer. Wil je iets bijvoeren zou ik eens kijken naar de vitaminekorrel van vitalbix. De merken die jij noemt bevatten aardig wat suikers en zetmeel.


TS geeft aan Pavo Vital te willen geven, die heeft 4,5% suikers en zetmeel, Vitalbix bijna 6%, dus vind die Pavo zeker geen slechte keus.

TS, waarom wil je luzerne geven? Omwille van de eiwitten? Want luzerne wordt vaak gegeven aan paarden die moeten bijkomen.

Verder vind ik je stallingssysteem wel ok hoor, een 20-jarige op onbeperkt zetten als ie dat niet gewoon is, vind ik gewoon te gevaarlijk. Sommige paarden stoppen gewoon niet met eten als ze voldaan zijn, of pas als ze hoefbevangen zijn, en dat is nu ook niet de bedoeling... Hier heb ik ook geen enkele op onbeperkt, enkel met de hengst zou ik het aandurven, de anderen niet.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:35

plutolover schreef:
Discussie over ruwvoer laat ik in t midden. Hij doet het er zo goed op.

Tenslotte was de vraag meer over de vitamine korrel

Van brok gaat die niet dik worden hoor....Als ik de fjord op alleen vitaminekorrel zet mis ik veel te veel energie.

Mijn rijpaard heb ik wel een poos op alleen vitaminekorrel gehad. Maar daar gaat die niet van afvallen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 17:47

De lucerne wil ik geven ivm z’n poeders voor z’n atrose en omdat anders z’n 100 gram korrels wel beetje ‘zielig’ overkomt na t werk.

Lucerne geef ik maar 200 gram.

Ik ken mijn haflinger zo goed dat onbeperkt ruwvoer niet gaat werken hij eet zich helemaal vol en stopt niet. En hoefbevangen paard zie ik Ind ook niet zitten.

Ik zie t met de andere pony’s die wel op de 400 minuten zitten die eten nu gemiddeld 200-300 minuten die van mij zou echt 400 rond om eten en dan nog 4 uur weidegang.

Winters gaat hij wel op meer minuten. Vorige winter heeft hij 2 weken op 400 minuten gestaan hij stond echt bol.. net of je een paard voor het eerste op weide zet na een winter...

Ik vind al hele vooruit gang dat hij niet meer op stal staat waar hij 1x een berg krijgt en dan 5-6 uur geen ruwvoer. Nu krijgt hij elk uur wat binnen. Er staan ook bomen waar die van kan eten. Dat heb ik hem nog niet zien doen. Ook andere paarden niet. Er liggen ook boomstammen. Als hij echt honger honger had zou hij daar wel aan beginnen mijn haf kennende.

Zo nu en dan krijgen ze ook wilgentakken. En in de winter stro bij.

Uiteraard kan ik er ook voor kiezen om hem zelf even apart te zetten en hem extra ruwvoer kan eten mocht hij daar behoefte aan hebben. Zodat ik dat dan zelf in de hand heb.

Dit is geen type voor onbeperkt ruwvoer. Heb hem ook op een vorige stal 3 maanden op hooi gehad.. maar die buik ging er niet van weg. Toen kreeg hij ongv 10 kilo hooi in slowfeeders. Maar stond hij wel 21 uur binnen.. en hij bleef gwn door eten tot z’n hooinet leeg was. Terwijl hij toen 4x per dag z’n hooinet kreeg.

Hier 2 foto’s van een stal waar hij op stro stond. In de winter overdags buiten. Zomer 24/7 op t land. En kreeg hij 3x per dag kuil in de winter hier is hij mooi slank

Er zit alleen 1 maar aan... hij had stress en kon maar niet wennen aan de stal.. dat is me ook niet waard. Deze is van 2 jaar geleden ongv

Hij zijn stils van een filmpje

Afbeelding
Afbeelding

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:52

je zou onbeperkt arm hooi kunnen voeren. dan zit je niet met het probleem dat hij last van zijn maag kan krijgen maar kan hij ook niet veel aankomen omdat er maar weinig inzit

edit: ik zie net dat je hem al eens onbeperkt gehad hebt.. :+

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 18:01

_Joelle schreef:
je zou onbeperkt arm hooi kunnen voeren. dan zit je niet met het probleem dat hij last van zijn maag kan krijgen maar kan hij ook niet veel aankomen omdat er maar weinig inzit

edit: ik zie net dat je hem al eens onbeperkt gehad hebt.. :+


Jep en hooi vanuit de hitactief is geen optie helaas. Dan zou die weer op stal moeten en staar die 21 uur binnen.. en dan krijg hij alsnog een stro buik haha

Maar ik ga gwn proberen alleen op vitamine korrel ;-)

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:16

Hier (Portugal) voeren ze lucerne aan varkens om ze vet te mesten... zegt genoeg denk ik.
Poeders kun je ook in zemelen geven als hij verder genoeg kalk uit hooi of ander supplement haalt.

Ik heb een pony die twee handjes voer per dag krijgt en nog moddervet is. Het zit ´m niet alleen in het voer maar ook) in zijn verbranding.
De stress in de vorige stal was waarschijnlijk de factor die hem daar meer deed verbranden waardoor hij slanker was.
Een paard kan van stress enorm afvallen, ook als ze de heel dag door kunnen eten.

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:30

Je kunt prima op een vitamine korrel trainen.
Als je goed ruwvoer hebt haalt hij daar de voeding eiwitten etc uit .
Zij zat paarden die geen brok krijgen .

Louise09
Berichten: 3
Geregistreerd: 19-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:52

:) hey ik heb ook een vraagje, mijn pony is langs de vrij dikke kant aan het worden hij krijgt s’ochtends een 1/2 hooizak voordroog en s’avonds ook kwa krachtvoer krijgt hij ook mais s’ochtends waar ik niet echt fan van ben en s’avonds de luzerne korrels wat zou ik nu misschien moeten geven ik ben geen proffesional in vier dus tips zijn welkom. Ik rijd wel 4/5 keer in de week

Louise09
Berichten: 3
Geregistreerd: 19-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:53

Louise09 schreef:
:) hey ik heb ook een vraagje, mijn pony is langs de vrij dikke kant aan het worden hij krijgt s’ochtends een 1/2 hooizak voordroog en s’avonds ook kwa krachtvoer krijgt hij ook mais s’ochtends waar ik niet echt fan van ben en s’avonds de vitamine brok wat zou ik nu misschien moeten geven ik ben geen proffesional in vier dus tips zijn welkom. Ik rijd wel 4/5 keer in de week

Louise09
Berichten: 3
Geregistreerd: 19-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:54

Louise09 schreef:
Louise09 schreef:
:) hey ik heb ook een vraagje, mijn pony is langs de vrij dikke kant aan het worden hij krijgt s’ochtends een 1/2 hooizak voordroog en s’avonds ook kwa krachtvoer krijgt hij ook mais s’ochtends waar ik niet echt fan van ben en s’avonds de vitamine brok wat zou ik nu misschien moeten geven ik ben geen proffesional in vier dus tips zijn welkom. Ik rijd wel 4/5 keer in de week
hij kan ook nog stro knabbelen over dag

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:20

Ik zou die mais niet geven.
Dat is juist een dikmaker .
Hooi stro met een vitamine brok zou hij het prima op moeten doen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Paard in training alleen op vitamine korrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:36

Hai Louise, en welkom op Bokt! :) Je kan je vraag beter even in een nieuw topic stellen. Dat is wat overzichtelijker voor iedereen. Als je klikt op [VS] Voeding en supplementen en daarna op de knop Nieuw onderwerp, dan maak je je eigen topic. Succes!