door de vitaminesuplementen het bos niet meer zien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

door de vitaminesuplementen het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 10:50

ik heb al heel veel topics gelezen maar ben er nog niet uit...wie kan mij helpen?

Mijn pony heeft een maand geleden een dipje gehad, werd om onverklaarbare reden wat mager en viel terug in bovenlijn. Dierenarts bij gehad allemaal onderzoeken gedaan just to be sureā€¦.kon niks vinden, geen maagzweer , bloedwaardes allemaal ok en ook vit E en selenium laten prikkken ook ok.
geen wormen.

advies toch vitamineboost geven...op advies dierenarts equitop forte gegeven. (nog steeds)
ook ben ik paardenmeel bij gaan voeren.
pony begint nu prima op te knappen en ziet er weer bijna uit als voorheen.
Nu ben ik een beetje aan het puzzelen hoe of wat met voeren want nu voer ik vanalles, en denk dat ik wellicht wat overbodig voer.

D-pony: 60% Arabier 1.48
18 jaar
400 kg
b-nivo
2x per week uur redelijk fanatiek rijden, 2x per week buitenrit uur (gewoon rit met draf en galop)
24/7 buiten met schuilstal

wat voer ik nu?

ochtend: 400 g 18+ mesli PAVO met flinke hand lucerne erdoorheen
middag: 800 gram paardenmeel ,350g alpgrunmash, 1,5 schep equitop forte , 2 schepjes biotine , 40 ml lijnzaadolie en 200 gram lucerne ( volle voerschep)
avond: 400g 18+ PAVO muesli
daarnaast in de slowfeeder meerdere keren per dag hooi meer dan genoeg 6-8kg

ik ben erg tevreden over het paardenmeel en hij vind het erg lekker dus dat zou ik graag blijven voeren
ik zou evt, de vitaminepoeder en biotine willen vervangen door bv. marstall force of ProVital of iets dergelijks.
is het dan ook nog nodig om de muesli te voeren of kan ik die vervangen dor een basisbrok?

ik heb een excell bestand met de voedingswaarden gemaakt
wie kan met mij meedenken?

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:41

Je voert veel verschillende dingen dus ik zou het vooral simpeler maken. Paardenmeel is dit iets van mais ofzo? Zetmeel is erg belastend voor de darmen en moeilijk verteerbaar. Ruwvoer is beter en veilig om aan te komen. Misschien eiwitrijker hooi en meer hooi aanbieden?

Ik zou als ik jou was een vitamine brok van vitalbix/jepaardgezondenfit/equilin gaan gebruiken. Daarnaast alles stoppen en seniores priores van subli/ bietenpulp met zemelen/ grasbrokken gaan voeren. Vitalbix heeft ook een mooie graanvrije muesli naast de vitamine brok.

Bijvoorbeeld
Ochtend: vitalbix muesli met vitalbix vit korrel
Middag: vitalbix slobber/ andere ruwvoer slobber/grasbrokken/luzerne
Avond: vitalbix muesli met vit korrel
Onbeperkt hooi

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:57

Ik zou het ook veel simpeler maken en begrijp ook niet waarom je het zo ingewikkeld hebt gemaakt :) .
Ruwvoer is de basis en dat moet van goede kwaliteit zijn. Ik zou ipv paardenmeel dan ook liever onbeperkt hooi geven.
Daarbij voer je dan wat krachtvoer.
Je pony werkt gemiddeld, dus zou het moeten doen op 1 kg/dag 'allround' krachtvoer, misschien gemengd met wat lucerne tegen het schrokken.
Voorlopig dat de Equitop erbij en dan kijken hoe het gaat....

Ik zie wel vaker dat mensen iedere keer iets toevoegen aan het menu van hun paarden maar er niets afhalen. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid, maar ook om verhoudingen en combinaties. Voedingsmiddelen werken op elkaar in en des te meer je door elkaar voert, des te ingewikkelder het wordt om zeker te weten dat alles ook goed wordt opgenomen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 07:01

Ben het met jullie eens vandaar dit topic..wil idd versimpelen..paardenmeel krijgt hij om kilos bij te zetten en dat is nu prima gelukt.
@ kendra :Het is zo uitgebreid omdat dit allemaal speelde net voordat we met vakantie gingen dus toen geen tijd gehad om het helemaal goed uit re zoeken. Nu terug van vakantie wel en wil ik het nu in 1 keer goed doen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:46

Is seniores priores misschien iets? Compleet voer en speciaal voor oudere paardjes.

Is je pony ook op cushing getest?

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: door de vitaminesuplementen het bos niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 12:48

@ no_no ja is het ook niet

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:33

No_No schreef:
Is seniores priores misschien iets? Compleet voer en speciaal voor oudere paardjes.


Daar zat ik ook aan te denken. Heel fijn voer :j

Mijn paard krijgt pavo Vital, doet ie het super op. Verder (naast ruwvoer) enkel grasbrok, lucerne, bietenpulp en soms een schepje Elektrolyten of Vitamine E (bij grote inspanning).