Ingepakt hooi vs hooibalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:56

Bij touwtjesbalen kan je zien wat je koopt. Ook zijn ze handzamer en als je de mogelijkheid hebt om het binnen op te slaan, kan je ze ook gemakkelijker kwijt. Onze hooizolder is niet meer geschikt (rot en lekkage), maar anders zouden wij waarschijnlijk ook een deel touwtjesbalen doen. Nu gaan we hoog stapelen en is het lelijk, maar kunnen we het in ieder geval kwijt.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:07

Ja gek dat bij de leverancier van TS de prijzen anders zijn. Bij mijn leverancier is het de bewerkelijkheid van kleine baaltjes hooi ten opzicht van grote balen voordroog. Bij de laatste komt minder mankracht aan te pas en het hoeft inderdaad niet binnen opgeslagen te worden. Beide worden op de zelfde dag verwerkt en heeft dus even lang gelegen.

Zou het om hetzelfde formaat baal gaan dan zou je denken dat de voordroog duurder is vanwege de materiaalkosten van het plastic.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 16:11

Het zijn inderdaad beide grote, ronde balen van 260 kg.
Daardoor vond ik het ook zo vreemd.

hesterve

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:13

hier op stal hebben ze het hooi ook laten verpakken. Heeft wel een dag of 6 liggen drogen (en dat ging hier heel best met alle zon van afgelopen tijd en geen regen). Ingepakt omdat t nog niet naar binnen kon en nu nog even buiten kan blijven staan. T is echt gortdroog en ruikt bijna zoetig. Ik kan me dus wel indenken dat er een deel ingepakt is zodat het buiten opgeslagen kan worden.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:17

Maar dan nog is de prijs totaal onlogisch...
Inpakken kost idd echt veel,en zat mensen die ook door stockageplek tekorten,in plastick kopen...

Daardoor alleen al zou ik het eigenlijk niet vertrouwen,het houdt geen steek.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:36

Heb je niet de mogelijkheid om één ingepakte baal te proberen? Dan weet je pas echt wat er in zit en hoe je paarden het erop doen.

eldie
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:38

Ik heb maar 2 paarden en koop geen hooi in plastic. Ik ben er al vaak mee op de koffie gekomen. Het zou heel droog zijn, tot je het open hebt en dan (door de lage voersnelheid) komt de broei erin. Ik koop altijd onverpakt hooi, dan kan ik zien wat ik koop en weet ik zeker dat het echt droog hooi is. Maar ik kan het ook binnen opslaan en dat kan niet iedereen.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:10

De prijzen voor voordroog liggen nu eenmaal vaak lager dan hooi. Mensen kunnen niet zien wat erin zit, dus gaan gemiddeld gesproken uit van de gangbare prijs, ook als er eigenlijk hooi in zit. Als het gemakkelijk uit de loop ligt is dat minder een probleem, de verwachting is dat de hooiprijzen flink zullen stijgen en mensen het dus voor hogere prijzen ook kopen. Maar als het nu belemmerend werkt en je het snel kwijt wil, is het een kwestie van je verlies nemen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:45

Je kan het ook gewoon proberen en naar je paard(en) kijken. Zodra ik iets ga voeren dat verpakt is, merk ik dat echt heel snel. Aan alle 4 trouwens.

Hooi is goed te beoordelen en wij hebben nooit pakjes die van binnen nog broeien of schimmelen etc. Maar mocht dat zo zijn, brengen we het terug. Is gelukkig nog niet gebeurt.

Ik heb werkelijk nog nooit een analyse gezien dat iets dat verpakt is, 100% droog was, dus fermenteren gebeurt gewoon, maar bij heel droog is dat natuurlijk minder dan als het na 2 dagen al nat is ingepakt.

Als ik het hier uitreken is het even duur of ik kleine pakjes hooi koop of grotere rol voordroog. Kan een baal voordroog alleen niet even nawegen, dus moet ze op hun blauwe ogen vertrouwen wat we dan zouden kopen.

Quir

Berichten: 17364
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:55

Ik ga eens kijken of ik de analyses terug kan vinden van hooi van het zelfde perceel, gelijktijdig gemaaid en even lang gelegen. Helft is in netten als hooi gegaan, de rest in plastic in verband met opslag.

Na ca 8 weken analyses gedaan van 2 pakken hooi, 2 pakken plastic. Dat verschil was best groot! Zeker gezien het exact hetzelfde gras was wat er in gegaan is.

Hooi was in ieder geval 88/89% droge stof, in plastic "nog maar" 79/80%. De rest weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar ga eens kijken of ik dat terug kan vinden. Is al van even terug.

Het is in ieder geval absoluut niet hetzelfde!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30648
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Ingepakt hooi vs hooibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:30

Zelf heb ik weleens zowel voordroog als hooi gehad van zelfde land, even lang gedroogd.
Sindsdien voor ik altijd 'hooi' in plastic, ik noem dat voordroog.
Mijn pony's werden er minder dik van (denk door minder suiker door fermentatie). En ik heb een dampige pony gehad, dus ik wilde geen hooi meer.