*Voeren jullie altijd de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer, zoals geadviseerd door de fabrikant?
*Waarom wel of niet?
*Merk je bij bepaalde merken dat je minder kunt voeren dan bij een ander merk met een soortgelijk type muesli/brok? Welke zijn dit bijvoorbeeld?
Bij sommige merken moet ik >3,5 kilo voeren (paard is 600 kilo), om volgens hun te voldoen aan de benodigde vitaminen/mineralen etc.
*Waarom? Alleen om zoveel mogelijk zakken voer te verkopen?
Soms zie ik duurdere merken (bijvoorbeeld: D&H, Marstall, Cavalor), waarin bij hun meest hoogwaardige krachtvoeders, veel minder vitamines/mineralen zitten dan in bijvoorbeeld soortgelijke muesli van Pavo of Havens..
*Waarom hebben juist die duurdere/topmerken D&H etc. minder vitamines toegevoegd? Dan zou je toch verwachten dat juist veel meer in zit?
*In Cavalor zit bijvoorbeeld heel weinig magnesium in vergelijking tot Pavo. Waarom zal dit zijn? Dit is toch juist een mineraal waar je het liefst een zo hoog mogelijke waarde van hebt in een sportvoer?
Sommige (duurdere) merken hebben dus lagere waarden en adviseren ook nog eens een mindere hoeveelheid voer, dan bijvoorbeeld goedkopere merken met veel hogere waarden... Ik snap het dan niet helemaal: de fabrikant adviseert toch een bepaalde hoeveelheid voer, om te voldoen aan de dagelijks benodigde vitamines/mineralen..? Hoe kun je dan ooit bij dat topmerk met lagere waarden en een lager voeradvies aan voldoende vitamines en mineralen komen?
Even mijn eigen ervaring:
Ik voer nooit de aanbevolen hoeveelheid, ik heb dit ook nooit gedaan. Mijn paard haalt altijd voldoende energie uit minder dan ze adviseren. Ik voer maximaal 2 kilo krachtvoer. Als ze daar niet genoeg aan heeft, zoek ik naar een ander type waar de waarden hoger van zijn, zodat ik zo weinig mogelijk hoef te voeren.
Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, meningen en visie's.
Dank je wel