Waaronder nu geen liksteen likken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 08:03

Mijn paarden hebben altijd een liksteen ter beschikking.
Het gekke is dat de er on de zomer, wanneer ze veel zweten, afblijven en in de andere seizoenen wel veel aan likken.
Nu zitten ze bijna altijd op de weide, met weinig tot geen krachtvoer.
In de winter op een paddock met loopstal en hooi/voordroog met elke dag een paar kg krachtvoer.

Je zou toch verwachten dat in gras minder zout zit dan in krachtvoer?
Dat ze in de zomer meer zout nodig hebben dan in de winter?

Wie kent de verklaring?

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 08:04

Aanvulling: ik kies meestal voor zo een rode knz-liksteen.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:11

Misschien likken ze in de winter meer doordat ze zich dan wat meer vervelen en uit verveling gaan likken?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:26

Mij is opgevallen dat mijn paard er wel aan likt als de steen (wit zoutblok) vochtig is (aangetrokken vocht) of nat van de regen. En in de zomer als de steen droog is niet. Dus ik maak hem regelmatig nat en dan zie ik dat hij er wel weer aangezeten heeft. Deel van mijn steen is afgelopen jaar opgegeten door de mussen :')

Als ik de mijne de keuze geef trouwens likt hij meer aan een wit zoutblok dan een mineralensteen. Dus die geef ik niet meer. Mineralen voorzie ik via krachtvoer en/of mineralensupplement.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:38

Vaak likken ze liever aan los zout dan aan een liksteen. Dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik een bakje los zout droog neerzetten.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:39

Mizora ik denk dat een natte steen idd het effect van los zout heeft, makkelijker opneembaar. Mijne schraapt het er vaak ook af, krijg je strepen in je steen :')

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 19:02

Dat schrapen over de steen herken ik.

Verder hebben we nog geen goed antwoord op de vraag waarom ze meer zout opnemen in de winter dan in de zomer.
Verveling lijkt niet te kloppen. Mijn ruin kreeg een gigantische grasbuik en zit nu enkel 's nachts in de weide. Overdag verveelt hij zich in zijn paddockje. Maar hij blijft toch van de liksteen af.

Te moeilijk opneembaar lijkt me ook weinig waarschijnlijk. Er liggen nu net een drietal kiezelsteen-grote brokjes zoutsteen on zijn eetbak. Elke morgen krijgt hij en weinig krachtvoer als beloning om binnen te komen. Maar dat haalt hij netjes tussen de steentjes uit. ( voor mij niet gelaten, het is ook bezigheidstherapie )

Misschien zit de oorzaak wel in de andere mineralen in de blok. Misschien heeft hij van een of ander wel al meer dan genoeg met zijn weidegang en vermijdt hij een overconsumptie?
Eten die van jullie nu van zo een witte steen, of van himalayazoit?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:56

Maf he,hier net anders!!

hier heeft de ene groep een knz basis steen voor koeien, daar zag ik ze vorige week juist veel bij zitten
En heb 2 oudere merries die een himalaya hebben die er echt stukken afbraken en het op aten.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:15

Ik heb 3 verschillende: rode knz, himalaya en 1 van paardnatuurlijk. Die van paardnatuurlijk is nooit in trek, de rode was van de winter favoriet en nu ineens de himalaya. Ook bied ik keltisch zeezout aan opgelost in water. Als korrel wilt zij het niet, maar drinken naast het gewone water wel. Mooi om te zien waar ze wel of niet behoefte aan hebben.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 07:52

Er begint lijn in te komen.
De rode mineralenstenen worden gekozen in de winter.
De zuiverder zoutstenen in de zomer.

Nog ervaringen?

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:43

Even een (misschien stomme) vraag, leggen jullie zo’n grote vierkante witte steen gewoon buiten bv in de wei?
Mijn paard staat namelijk 24/7 in de wei zonder stal en wil voorstellen aan mn weidegenootjes dat ik mn liksteen in de wei hang, maar hoe houd zo’n steen zich met veel regen? Issie dan snel weg zegmaar? :P

imke1

Berichten: 130
Geregistreerd: 10-07-16
Woonplaats: Tussen mijn buren

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:52

Ik heb ook een steen een tijdje buiten laten liggen, omdat ik hem vergeten was. Die steen is volledig opgelost door de regen, het was zo'n rood blok.
Nu heb ik een himalaya, mijn mini gebruikt die niet. Nu heb ik een paardje erbij en wil ik die ophangen. Ik ga die steen ophangen met zo'n speciale houder die ik nu besteld heb. De steen zal in de stal komen.

Aangezien mijn pony de steen niet gebruikte kan ik niet antwoorden op je vraag TP.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:17

Djeradalover uiteindelijk smelt hij wel een beetje ja als het heel veel regent. Ik zou hem in ieder geval op een stoeptegel ofzo leggen, zodat dat zout niet direct in de grond zakt.

De rode zit ijzer in, die verdwijnen straks uit de winkels en zullen meer grijzig/bruinig worden. Maar ik voer alleen de standaard witte 10kg KNZ stenen. Evt een himalayasteen idd.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 18:42

Wat zou er negatief aan het ijzer zijn?
Er moet toch een reden zijn waarom men ze uit de rekken haalt?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:55

Djeradalover schreef:
Even een (misschien stomme) vraag, leggen jullie zo’n grote vierkante witte steen gewoon buiten bv in de wei?
Mijn paard staat namelijk 24/7 in de wei zonder stal en wil voorstellen aan mn weidegenootjes dat ik mn liksteen in de wei hang, maar hoe houd zo’n steen zich met veel regen? Issie dan snel weg zegmaar? :P



Die van mij kosten 7 euro en liggen in weer en wind buiten gewoon op een tegel
5 paarden doen er echt minimaal 2 maand mee :j

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:00

Hier ging de rode ook zo op door de regen en eigenlijk is die nooit in trek geweest maar dat was ook alleen de zomer maanden.
De himalaya doet het hier altijd wel goed eigenlijk.

Even wat anders....mijne heeft nu 24/7 een graasmasker op dus kan niet bij een steen en Electrolyten eet hij gewoon echt niet.
Iemand anders nog tips?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:05

Word de weide bemest met kunstmest?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:57

Waarom geef je een mineralensteen en niet gewoon een blok zout? In gras zitten meer mineralen en vitamines dan in hooi dus dan kan ik me goed voorstellen dat je paard die steen links laat liggen. Maar in vers gras zit ook meer kalium, en dat moet je in evenwicht zien te houden met natrium en chloor (oftewel zout). Je paard heeft dus wel zout nodig. Maar niet al die andere troep. Gewoon een wit blok zout zou ik dus zeggen. En liefst inderdaad los zout. Die likblokken zijn voor koeien, die hebben een heel ander soort tong dan paarden.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 08:01

Mijn weide krijgt in de lente wat drijfmest van varkens en dan verder kunstmest.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:31

koend schreef:
Mijn weide krijgt in de lente wat drijfmest van varkens en dan verder kunstmest.


Kunstmest en ook(!) varkensmest zijn rijk aan Natrium.

Daarnaast geef je in de winter voordroog, in voordroog zit de helft minder Natrium dan in hooi.
Dit zou kunnen verklaren dat de behoefte in dit specifieke geval omgekeerd is

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:32

Koper schreef:
Waarom geef je een mineralensteen en niet gewoon een blok zout? In gras zitten meer mineralen en vitamines dan in hooi dus dan kan ik me goed voorstellen dat je paard die steen links laat liggen. Maar in vers gras zit ook meer kalium, en dat moet je in evenwicht zien te houden met natrium en chloor (oftewel zout). Je paard heeft dus wel zout nodig. Maar niet al die andere troep. Gewoon een wit blok zout zou ik dus zeggen. En liefst inderdaad los zout. Die likblokken zijn voor koeien, die hebben een heel ander soort tong dan paarden.


Mee eens

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 19:07

Nu zijn we een tijd later en is het nog opvallender.

De theorie dat paarden hun zouten uit het gras in de weide halen, klopt momenteel niet. Mijn weide is afgegraasd en de laatste restjes zijn helemaal verdord. De paarden eten hooi van onbemest gras.

Naast de mineralenblok heb ik een blok himalayazoit gehangen. Hier had ik de raad gekregen. Ook die wordt niet gelikt.

Momenteel is het een hittegolf en mijn ene paard wordt nog 4 x per week gewerkt (wel een beetje met de handrem op).

Overdag zit mijn rijpaard thuis waar er meer schaduw is. Dan lijkt hij ook zeer weinig te drinken. Hij verkiest het water in de weide dat veel vuiler is. Hoewel het eigenlijk beide uit mijn tegenpruttel komt.

Hoe zit het dan met de theorie dat paarden zout nodig hebben omdat ze zweten en dat ze opnemen naar behoefte ?????

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:07

Mogelijk krijgen ze toch voldoende zout binnen en is hun likgedrag in de winter gerelateerd aan verveling.
Zout heeft, net als bij mensen, een verslavende werking.
Dit is evolutionair gezien vrij logisch.
Van nature is zout vrij schaars.
De hersenen zijn ingesteld op een soort “ zoutzucht” om zo voldoende zout binnen te krijgen.
Door de overdaad aan zout in onze huidige voeding raken bepaalde neurostransmitters in de hersenen van slag en onstaat de zoutzucht, zo ook met vetten en suikers.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Waaronder nu geen liksteen likken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 13:41

Daarmee haal je dus het idee onderuit dat paarden opnemen wat ze nodig hebben maar eerder gulzig zijn naar de dingen die in de natuur schaars zijn.
Niet zo onlogisch.
En het klopt met het feit dat de meesten zich gewoon kapot zouden eten aan krachtvoer en andere suikers.

Maar
Waarom zijn ze dan in de winter meer verslaafd aan dat zout dan in de zomer?
Verveling kan inderdaad.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:21

koend schreef:
Daarmee haal je dus het idee onderuit dat paarden opnemen wat ze nodig hebben maar eerder gulzig zijn naar de dingen die in de natuur schaars zijn.
Niet zo onlogisch.
En het klopt met het feit dat de meesten zich gewoon kapot zouden eten aan krachtvoer en andere suikers.

Maar
Waarom zijn ze dan in de winter meer verslaafd aan dat zout dan in de zomer?
Verveling kan inderdaad.


Ik denk dat dit systeem ook prima werkt in de natuur, daar waar het tot stand is gekomen.
Hetzelfde geld nl. voor mensen, wij hebben van nature hetzelfde ingebouwde systeem.
Alleen omdat onze huidige voeding ver afstaat van de “oervorm” en op allerlei manieren is gemanipuleerd en ons lichaam niet meer voldoende in staat is om dingen te herkennen gaat het mis