Paard lust geen Seniores Priores

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prisjee91
Berichten: 1350
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: Zoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 09:10

Army is mooi vol geworden van de Omega mix van Subli in combinatie met onbeperkt (goed!) hooi en voldoende eiwitten (gras, anders Luzerne). Hij heet de SP ook niet graag (en hij eet er niet genoeg van).
Misschien het proberen waard. :)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 10:14

Dank allemaal voor het meedenken!

Als het er echt niet in gaat, zal ik inderdaad iets anders moeten proberen (dan laat ik van me horen Hillary).

Tot nu toe voorbijgekomen:
Masters senior
Esparcette + hennepzaad + lijnzaad
Omega 369 mix
slobber pavo + maisvlokken

Zijn dat allemaal opties waar mijn paard niet heter / gespannener van wordt?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 10:24

Ik gebruik pavo nature's best als een paard wat moet bijkomen en als gedeeltelijke ruwvoervervanger (wel opletten met de rest van het krachtvoer). Bij geen krachtvoer tot 1kg nature's best per 100kg paard, verdeeld over minimaal 2 en bij voorkeur 3 porties (bij wel krachtvoer moet je naar het seleniumgehalte kijken om te kijken wat mogelijk is). Het mag zowel droog als geweekt gevoerd worden.

Als je mais wilt voeren, zou ik absoluut gaan voor marstall maisvlokken. Deze zijn namelijk ontsloten. Ontsloten mais verteren ze voor 80%, maismeel voor 50% en gebroken mais zelfs maar voor 30%. Des te minder ze verteren, des te meer darmproblemen het veroorzaakt (want dan gaan de verkeerde bacteriën er van meeëten waardoor de blinde darm van slag raakt. Je loopt dan risico op hoefbevangenheid en gaskoliek, maar daarnaast zorgt het ook direct voor een minder goede vezelvertering, waardoor het paard netto minder energie kan opnemen uit zijn voer).

Opletten dat je maximaal 1g/kg paard aan zetmeel+suiker per maaltijd voert. Dat komt bij een paard van 500kg dus neer op 500g zetmeel + suiker, oftewel: maximaal 400g mais (in welke vorm dan ook) per maaltijd en daar niets meer naast voeren waar ook nog zetmeel en/of suiker in zit (uitgezonderd ruwvoer).

Qua aankomen is ook het mengsel bietenpulp:zemelen:luzerne geschikt. In de verhouding 1:1:1 is het relatief meer eiwit (let op: gewichtsverhouding! Droog gewogen, nat gevoerd); in de verhouding 3:2:1 (2 delen zemelen!) relatief meer kcal.

Maar vaak is het redelijk suikerarm en willen slechte eters het daardoor alsnog niet of nauwelijks.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 10:26

Overigens kan je ook heel goed Hartog grasmix of compact gras bijvoeren (grasmix is licht gezoet en eten ze daardoor vaak beter). Dit is eigenlijk gewoon gehakseld hooi, maar dan van eiwit- en energierijke velden geoogst, met een goede smakelijkheid maar niet buitengewoon veel suiker (zo rond de 10%, net als normaal hooi).

Veel magere dieren komen daar ook goed van aan, want ruwvoer is regelmatig erg arm wat gevoerd wordt.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 10:27

Dank Mizora!
Ik dacht dat Nature's best juist gevoerd wordt aan paarden die niet mogen bijkomen (HB-gevoelig etc.)?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:13

FCSA schreef:
Dank Mizora!
Ik dacht dat Nature's best juist gevoerd wordt aan paarden die niet mogen bijkomen (HB-gevoelig etc.)?


Het is een voer dat iets geconcentreerder is qua vitaminen en mineralen dan een gemiddeld krachtvoer (vandaar dat je er niet meer dan 1kg/100kg paard van mag voeren), maar daarnaast ook een voer met (relatief) weinig zetmeel en suiker, waardoor HB-gevoelige paarden er minder op reageren. Het bestaat voor een groot deel (tussen de 50-70%) uit ruwvoersoorten: timothee, luzerne, wortel, etc. waardoor het ook veel vezels inbrengt (ruwe celstofgehalte is dan ook 19%, gelijk aan SP).

Het zit voor een basiskrachtvoer iets aan de lage kant qua energie (gaat van 0.8 tot 0.9, dit bevat 0.8ewpa), en juist wat hoger in eiwit (90g vrep i.p.v. 75-85g). Maar het is geen echt compact krachtvoer, laat staan een mineralenbrok.

Het bevat overigens vergelijkbaar veel mineralen en vitaminen als pavo condition (alleen dan dus bijna de helft aan zetmeel en suiker).

De paarden vanaf 500kg krijgen overigens al hun energie binnen met 1kg nature's best per 100kg paard, de paarden daaronder hebben iets meer nodig (en mijn paard van krap 800kg krijgt juist iets meer energie binnen dan nodig). Een paard van 400kg heeft namelijk minder dan 2x zoveel energie nodig als een paard van 200kg (met hetzelfde temperament, in dezelfde omstandigheden gehouden en met een vergelijkbare bouw).

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:09

Maar Mizora, geef je dan 8 kilo per dag van de nature's best ???

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:27

FCSA schreef:
Wat fijn Kayleigh!

@lailapri: dank voor je aanvulling. Om welke reden vind je SP junkfood? Esparcette kreeg ik ook als tip van mijn instructrice, die hou ik even in gedachten.
Paard staat nu nog in pension (= lastiger voer managen) maar komt over een aantal maanden aan huis te staan, dan kan ik het helemaal doen zoals ik zelf wil.

het bevat graan, melasse, genetisch gemodificeerde ingrediënten. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik soms nog wel eens wat voer met graan of melasse (ongezonde koekjes ofzo) maar als dit het hoofdvoer wordt voor een paard en je hebt dan gelijk 3 dingen die niet geweldig zijn. Daarbij alsje voert ga je uit van de droge stof. Je voert als je sp compleet voert veel te weinig droge stof om dat 75% door jezelf toegevoegd water is. Mijn pony van 350 kg zou bijvoorbeeld 3,5kg moeten krijgen. Met water is dat 14 kg. Maar om een verhouding met hooi weer te geven. Op hooi zou ze zo een 8 tot 10 kg krijgen. Ik gaf haar de wiesen fasern en daarvan kreeg ze minimaal een halve zak (7,5 kg) en daarnaast dan nog een graan vrije muesli en andere dingen. sommige periodes at ze bijna een zak per dag (laat zeggen zo een 12,5 kg) Er vanuitgaande dat het 80% droge stof was at zij dus (7,5 x 0,8 =) minimaal 6 kg droge stof. tegenover (3,5 x 0,8 =) 2,8 kg bij de sp.

lailapri

Berichten: 22123
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:40

FCSA schreef:
Dank allemaal voor het meedenken!

Als het er echt niet in gaat, zal ik inderdaad iets anders moeten proberen (dan laat ik van me horen Hillary).

Tot nu toe voorbijgekomen:
Masters senior
Esparcette + hennepzaad + lijnzaad
Omega 369 mix
slobber pavo + maisvlokken

Zijn dat allemaal opties waar mijn paard niet heter / gespannener van wordt?

pavo slobber=zetmeel/suiker en ook nog een heel licht verteerbaar. Maar het verpest dus wel weer de darmflora.

Omega 3/6/9 werkte voor mijn magere merrie toen opzich wel goed maar was niet de oplossing op lange termijn. Ze werd zonder dat weer mager. Uiteindelijk leefde ze op enkel gras en hooi en zag ze er goed uit terwijl daarvoor kreeg ze 2 volle voerscheppen 3/6/9 naast slobber en pulp enzo.
Oliehoudende zaden zijn bijvoorbeeld zwarte komijn, lijnzaad, vlozaad.

Maïsvlokken, in principe zit in de slobber en 369 ook al maïs en de vraag ik wil je maïs voeren.

Ik zou nog kijken voor iets als biergist als dan niet biergist met bierborstel en/of een ander probiotica zoals die in een potje of de proferm/bokashi. Tevens kies je nu een aantal dingen uit die suiker/zetmeel bevatten en ik zou daarnaast iets geven wat evt. maagzuur wat neutralisseert en wat aanvult in mineralen. denk aan mg of leem oid. De maag en de darmen moeten op orde. Tevens is het de vraag, hoe functioneert de lever. Bij mindere lever wil je niet teveel olie.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 12:55

lailapri schreef:
Daarbij alsje voert ga je uit van de droge stof. Je voert als je sp compleet voert veel te weinig droge stof om dat 75% door jezelf toegevoegd water is. Mijn pony van 350 kg zou bijvoorbeeld 3,5kg moeten krijgen. Met water is dat 14 kg. Maar om een verhouding met hooi weer te geven. Op hooi zou ze zo een 8 tot 10 kg krijgen. Ik gaf haar de wiesen fasern en daarvan kreeg ze minimaal een halve zak (7,5 kg) en daarnaast dan nog een graan vrije muesli en andere dingen. sommige periodes at ze bijna een zak per dag (laat zeggen zo een 12,5 kg) Er vanuitgaande dat het 80% droge stof was at zij dus (7,5 x 0,8 =) minimaal 6 kg droge stof. tegenover (3,5 x 0,8 =) 2,8 kg bij de sp.


Ik voer SP erbij (puur voor het dikker worden). Daarnaast krijgt hij gewoon basisbrok en hooi :j

Dank voor alle info en aanvullingen!

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:07

Maris schreef:
Maar Mizora, geef je dan 8 kilo per dag van de nature's best ???


Indien hij volledig van het ruwvoer af zou zijn, zou hij inderdad 8kg nature's best krijgen.

Toen hij vrijwel geen ruwvoer at (tandprobleem waar hij overheen moest groeien, tandarts deed wat hij kon iedere 3 maanden), voerde ik echter nog seniores priores. Daar at hij aan het begin 10kg van op een dag (halve zak) + 3.5kg basisbrok. Toen hij meer hooi wegkreeg (hij heeft onbeperkt aangepast ruwvoer) zijn we eerst de basisbrok gaan afbouwen en is hij uiteindelijk overgegaan op 4.8kg nature's best (2x 3 scheppen) + 2.4kg luzernebrok. Ondertussen gaat het gelukkig heel goed en krijgt hij nog 200g nature's best (+240g pavo vital) in 1 maaltijd per dag.

De NB moet bij hem wel nog geweekt worden, maar dat hoeft maar 10 minuten tegenover minimaal 3 uur bij SP. O.a. zijn mest is flink verbeterd op NB, maar hij is ook nog veel glanzender geworden en beter in de spieren gekomen.

Overigens was ook het kostenplaatje een reden om in eerste instantie SP te voeren (0.50€/kg) met basisbrok (0.43€/kg) i.p.v. NB (0.85€/kg) met luzernebrok (0.54€/kg). Maar ik moest toen ook nog op zoek naar een andere ruwvoervervanger, SP was er bekend om.

Ik heb het ijzergehalte van NB overigens nagevraagd en deze is hoog genoeg om de NB als volledige ruwvoervervanger te laten dienen. Wat er in de folder staat is toegevoegd ijzer.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:01

Ahh je bedoelde 8 kilo zonder ruwvoer, ik dacht al !

IJzer zit toch meestal al heel hoog in het ruwvoer ? Dus liever zo laag mogelijk ijzer in sp of andere ruwvoervervangers , tenminste dat zei de voedingsdeskundige tegen mij destijds. Zeker omdat je rekening moet houden met ijzer staat tot zink , koper en mangaan.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 20:04

Even een update: paard eet nu met smaak iedere dag 2 scheppen SP (uiteraard geweekt) + 1 schep 18plus om het wat aantrekkelijker te maken. Meer gaat er in 1x niet in en ik kan helaas niet 2x per dag naar stal om te voeren. Helaas nog weinig resultaat qua gewicht. De 18plus is inmiddels bijna op >> zou het een idee zijn om ipv de 18plus merriebrok te gebruiken?

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:22

FCSA schreef:
Dank allemaal voor het meedenken!

Als het er echt niet in gaat, zal ik inderdaad iets anders moeten proberen (dan laat ik van me horen Hillary).

Tot nu toe voorbijgekomen:
Masters senior
Esparcette + hennepzaad + lijnzaad
Omega 369 mix
slobber pavo + maisvlokken

Zijn dat allemaal opties waar mijn paard niet heter / gespannener van wordt?


Idd dit geldt voor alle opties.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:42

FCSA schreef:
Even een update: paard eet nu met smaak iedere dag 2 scheppen SP (uiteraard geweekt) + 1 schep 18plus om het wat aantrekkelijker te maken. Meer gaat er in 1x niet in en ik kan helaas niet 2x per dag naar stal om te voeren. Helaas nog weinig resultaat qua gewicht. De 18plus is inmiddels bijna op >> zou het een idee zijn om ipv de 18plus merriebrok te gebruiken?



Ik zou een zak subli atleet halen,hoef je namelijk maar een 200/300 gram van te voeren
Denk dat je er iets bij moet hebben voor meer eiwit.
De atleet heeft 37% dacht ik zo uit mijn hoofd.
Merriebrok zit wel lager.
Even op voervergelijk ze naast elkaar gezet voor je
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... 63/18plus/

De 18 plus heeft hogere waardes dan de merriebrok.

Of je kijkt voor soyaschroot, hoor daar ook veel goed over.
Toevallig zag ik gister dat je het bestellen kunt bij bol.com. :+
Heb er zelf ook besteld,heb ook een die wat schraler word nu.

Kun je eventueel stalhouder of iemand anders vragen om voor je te voeren?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 21:13

Dank ellepel!
Is het voornamelijk het % eiwit dat ertoe doet voor het dikker worden?

Stalhouder wil ik het niet vragen; over een aantal maanden staan de paarden aan huis en dan kan ik naar hartelust doen en laten wat ik wil -- zo fijn!

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:40

Nou ja als je stalhouder het wil doen dan scheelt dat natuurlijk wel toch?

Soms wil een supplement/voer met hoger eiwit wel helpen
Zeker als je zeker weet dat je bijvoorbeeld wat arm hooi geeft
In mijn geval heb ik oudere paarden en die hebben er wel baat bij merk ik.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:47

Wordt hij mager op de ribben of op de rug of nek (als eerste/meeste)?

In het geval van de ribben zou ik kijken of hij de omega 369 lust, en die per 100g per 4 dagen opbouwen naar 500g (1g per kg paard), deze zou ik van de 18+ afhalen vanwege het hogere zetmeelgehalte van 369 (het bestaat voor 40% uit olie, maar dus ook voor 60% uit andere producten. Zetmeel- en suikergehalten zijn onbekend maar verwacht ik rond de 40%). Het eiwitgehalte ligt ongeveer gelijk aan basisbrok, de energiewaarde van het voer is ongeveer 2x zo hoog als een sportbrok (1.77ewpa per kg).

In het geval dat hij juist eerst op zijn rug mager wordt zou ik kiezen voor subli Atleet of eventueel pavo Topsport. In het geval van subli Atleet zou ik zo'n 750g doen (omschakelen met +- 250g per 4 dagen) en in het geval van pavo Topsport zou ik 18+ volledig vervangen voor een kg Topsport.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 21:52

Vooral op de ribben inderdaad (achterste ribben zijn zichtbaar, ik kan je evt. een foto sturen per pb).
Rug is wat schraal, maar wel nog netjes bespierd. Hals is redelijk normaal.

Omega369 is dus tweemaal zo (energie)rijk als sportbrok? Paard krijgt ook al basisbrok -- wordt het dan niet teveel?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:00

In principe mist je paard dan echt energie qua ewpa. Ewpa is een energie-eenheid net als kcal, dus niet als in drukmakend. Het is dus niet vergelijkbaar met basisbrok qua teveel worden. Het bevat ook nauwelijks extra vitaminen en mineralen.

Een ander alternatief is olie toevoegen aan de slobber, eigenlijk is dat wat je doet met 369 namelijk, alleen dan zit het op een drager waardoor je het gewoon kan scheppen. Indien je liever met olie werkt, maximaal 50ml per 4 dagen ophogen.

Staat hij minimaal 6 uur op stal? Dan kan je het ook nog over een compleet andere boeg gooien en in een (eventueel flexibele voer)bak hartog grasmix toevoegen, echt wel een kg of 3-4. Dat is rijk hooi eigenlijk, met een beetje melasse voor de smakelijkheid en het ontstoffen.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 22:09

Oke dank! Als de 18plus op is zal ik een zak 369 kopen en opvoeren naar 500g in combi met de SP -- ben benieuwd wat dat zal doen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:12

Als het enigszins kan zou ik hem nu al kopen. Dan kan je namelijk eerst met 18+ alvast een stukje afbouwen (met 100g per 4 dagen) terwijl je de 369 opbouwd en kan je wanneer de 18+ op is het restje vervangen voor SP. Het is voor het optimaal houden van het verteringssysteem belangrijk om de verandering zo klein en stapgewijs mogelijk te houden.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 22:13

Ja, goede tip. Dat zal ik doen :j

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:41

Eet je paard de sp dan nog wel ( met omega 369 ) ? Want dat is geen krachtvoer, dus zeer waarschijnlijk minder lekker.

En volgens mij kan een paard behoorlijk gaan stuiteren van alle koolhydraten (lees suikers ) in maisvlokken en slobber van Pavo. Dus die zou ik niet zo gauw gaan voeren als alternatief.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 11:01

Maris schreef:
Eet je paard de sp dan nog wel ( met omega 369 ) ? Want dat is geen krachtvoer, dus zeer waarschijnlijk minder lekker.


Geen idee.. Ik wilde het proberen. Iemand ervaring met 369 als 'lekker maker' voor de SP?