Oude, te magere pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:30

Dan zou ik samen met de dierenarts en de eigenaar afspraken willen maken over hoe lang je doorgaat met 'opknappen' van deze pony.
Mogelijk heeft de eigenaar al wel van alles geprobeerd om dit diertje fit te houden.
Als de pony niet meer kan eten, wordt het heel lastig.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:47

Met sp en ander meer vloeibaar voer kan je bijna alle paarden gewoon goed op gewicht houden. Ze doen alleen veel minder lang met hun vloeibare voer in verhouding tot hooi. Plus de kosten zijn vaak behoorlijk, sp is dan 1 van de goedkoopste oplossingen.

Anoniem

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:55

Triest...

Wat is eigenlijk verder de bedoeling? Pony blijft verder gratis bij je? Of word ie weer opgehaald na een x aantal maanden?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:14

Kijk op marktplaats of je aan grasbrok kunt komen.
Sommige boeren hebben wel over en verkopen het.
Ik heb voor zakken van 22 kilo 5 euro per stuk betaald.
Ik geef hier de 2 oudsten (28 en 32) die nu ook nog wat gras wegknabbelen er sowieso nu nog elke dag een kilo geweekte grasbrok bij.
Kwa kosten zit je dan niet hoog.
Winterdag krijgen ze hier een mengsel van seniores priores en geweekte grasbrok..
Maar omdat ze dat mengsel niet altijd even lekker vinden doe ik er een halve schep pavo 18 plus bij voor de smaak
Voor extra vitamines krijgen ze er marstall force vitamine brok bij.


Wat je ook naar kunt kijken is mpb mix.
Dit
http://www.agriwebshop.com/gedizo-mpb-mix
Is even kijken of het dier dit verdraagt,maar is ook een mooie buikvulling en dikmaker :j

karijn

Berichten: 5405
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:30

Als de tanden zo ver heen zijn, is slobber je beste optie. Het knabbelen in de wei moet je echt zien als tijdverdrijf want zonder kiezen kan hij het niet eten en zal hij ook in de wei proppen maken.
Je zal wel hele goede afspraken met de eigenaar moeten maken hierover. Zoals ik het lees, heb je een afspraak dat jij de paarden voert en zij jou pensionhuur betalen? Redelijkerwijs mag jij er vanuit gaan dat je geen extra investeringen daarvoor hoeft te doen? Zo ja, dan zou ik met de eigenaren in gesprek gaan. Jij lapt hem op voor zover jij dat nog kan, zij dragen de kosten. Spreek ook af dat zij aangeven wanneer het genoeg is geweest in het kader van quality of life. Blijf hen informeren over de gezondheid van het beestje, betrek hen in alle dingen die je doet of wilt doen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:41

De vorige eigenaren zijn ook nog huidige eigenaar? En die hebben meerdere paarden of een manege? Vraag ik me af hoe de rest er daar uit ziet en of die weleens een tandarts zien en goed te eten krijgen.

Met 27 hoeft een paard echt niet oud en op te zijn, dus ze hebben hem gewoon echt verwaarloosd. Kan ook dat hij al een slecht verleden had toen hij op de manege kwam en dan is er niet altijd meer 100% iets aan te doen, maar goed voeren en onderhoud van gebit wordt echt regelmatig vergeten op stallen/maneges.

Als dit beestje geen pijn heeft en je dat echt zeker weet, zou ik liever vaker op een dag iets geven. 2x per dag eten is niet zoveel en zeker bij een mager paardje is het beter het iets meer te verdelen over de dag en dan op te bouwen.

Ik vind sp qua ingredienten niet zo mooi, maar beestje is nu 27 en krijgt hele leven vast al niet echt best voer, dus het is een hele goede optie.

Je kan evt ook wiesencobs gaan geven. Bijv op 2 andere voertijden of erbij.

Mijn merrie van 25 was op 20e erg mager bij ons gekomen en verwaarloosd gebit, maar wel intact. Heb haar bietenpulp, wiesencobs en vitamine brok gegeven. Is nu 25 en heel goed, maar dus geen tand/kies problemen.

Nu goeie afspraken maken en op tijd stoppen, want richting de winter moet je echt verbetering zien. Het beestje heeft afgelopen winter ook overleefd blijkbaar, maar elk jaar is er eentje bij en kan lastiger worden.
Laat het beestje niet half opgeknapt weer ophalen om vervolgens weer ergens anders gedumpt te worden.

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 17:23

dieseltje schreef:
Popstra schreef:
Zo te lezen is het dier op respectabele leeftijd en verwaarloosd. Heel nobel dat je het dier wil oplappen maar is het geen tijd dit dier te laten inslapen gezien de conditie van de tanden?! Ik zou een arts/tandarts om eerlijke mening vragen.

Die oud eigenaren moeten zich schamen het probleem aan een ander te geven!!


Ik snap wat je bedoelt en ik respecteer je mening. De arts heeft aangegeven dat een gebitsbehandeling heb zin meer heeft maar dat hij met aangepast voer nog zeker vooruit zou kunnen. Ja, ik vind hem zeker ook echt verwaarloosd en vind dat ontzettend erg voor hem gezien zijn geschiedenis als manegepony.... Maar hij is zo helder in zijn koppie, hij draaft nog wat rond, hinnikt je tegemoet en is heel braaf in de omgang. Ik wil hem eigenlijk niet zomaar opgeven.

Ik vind je een topper!!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 17:45

karijn schreef:
Als de tanden zo ver heen zijn, is slobber je beste optie. Het knabbelen in de wei moet je echt zien als tijdverdrijf want zonder kiezen kan hij het niet eten en zal hij ook in de wei proppen maken.
Je zal wel hele goede afspraken met de eigenaar moeten maken hierover. Zoals ik het lees, heb je een afspraak dat jij de paarden voert en zij jou pensionhuur betalen? Redelijkerwijs mag jij er vanuit gaan dat je geen extra investeringen daarvoor hoeft te doen? Zo ja, dan zou ik met de eigenaren in gesprek gaan. Jij lapt hem op voor zover jij dat nog kan, zij dragen de kosten. Spreek ook af dat zij aangeven wanneer het genoeg is geweest in het kader van quality of life. Blijf hen informeren over de gezondheid van het beestje, betrek hen in alle dingen die je doet of wilt doen.


Ik wil zeker alles in goed overleg doen, alleen is het momenteel moeilijk om daadwerkelijk afspraken te maken vanwege privé omstandigheden aan hun kant. Dat is van korte duur, dus daarna zullen we zeker in de tafel moeten.
Zij betalen mij overigens niets... Ik heb eerder een ponietje van hun gehad, maar dat was een jonge 2 jarige en hoefde niks extra's naast hooi. Nu heb ik dus dit oudje gekregen. Deze heeft dus duidelijk wel extra's nodig.... En daar zit hem de kneep.

Overigens betalen zij wel de hoefsmid, enting, wormkuur, dierenarts.

Zeker wat betreft de langere termijn en het eventuele aftakelen en wanneer het dan genoeg is geweest moeten afspraken worden gemaakt.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 17:47

superpony schreef:
De vorige eigenaren zijn ook nog huidige eigenaar? En die hebben meerdere paarden of een manege? Vraag ik me af hoe de rest er daar uit ziet en of die weleens een tandarts zien en goed te eten krijgen.

Met 27 hoeft een paard echt niet oud en op te zijn, dus ze hebben hem gewoon echt verwaarloosd. Kan ook dat hij al een slecht verleden had toen hij op de manege kwam en dan is er niet altijd meer 100% iets aan te doen, maar goed voeren en onderhoud van gebit wordt echt regelmatig vergeten op stallen/maneges.

Als dit beestje geen pijn heeft en je dat echt zeker weet, zou ik liever vaker op een dag iets geven. 2x per dag eten is niet zoveel en zeker bij een mager paardje is het beter het iets meer te verdelen over de dag en dan op te bouwen.

Ik vind sp qua ingredienten niet zo mooi, maar beestje is nu 27 en krijgt hele leven vast al niet echt best voer, dus het is een hele goede optie.

Je kan evt ook wiesencobs gaan geven. Bijv op 2 andere voertijden of erbij.

Mijn merrie van 25 was op 20e erg mager bij ons gekomen en verwaarloosd gebit, maar wel intact. Heb haar bietenpulp, wiesencobs en vitamine brok gegeven. Is nu 25 en heel goed, maar dus geen tand/kies problemen.

Nu goeie afspraken maken en op tijd stoppen, want richting de winter moet je echt verbetering zien. Het beestje heeft afgelopen winter ook overleefd blijkbaar, maar elk jaar is er eentje bij en kan lastiger worden.
Laat het beestje niet half opgeknapt weer ophalen om vervolgens weer ergens anders gedumpt te worden.


Het betreffende ponietje is nog steeds van dezelfde eigenaren, alleen deze pony heeft de afgelopen paar jaar op een ander adres gestaan bij kennissen en deze kennissen hebben niet top voor hem gezorgd en hadden in mijn ogen veel meer kunnen doen. De eigenaren zijn ook geschrokken van zijn conditie, en willen nog even bedenken wat ze precies willen een hoever ze willen gaan. In de tussentijd staat hij echter al bij mij en ik wil niet werkloos toekijken terwijl ik hem al kan helpen...

Als het aan mij ligt gaat hij hier dood, hopelijk pas over een paar jaar...
Vorige winter is hij op enkel maïs blijkbaar erdoorheen gekomen. Maar zoals hij er nu bij staat trekt hij een winter niet. Al krijgt hij sowieso een deken om hem te helpen dan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 01:29

Oke, dat is een hele vervelende situatie, maar komt vaker voor.

Ik zou het proberen. De afgelopen jaren bleef het best lang warm of boven vriespunt en dan heb je nog een tijd om het aan te kijken.

Alle bonnetjes bewaren en zodra het kan om de tafel, want je wil ze niet te laat moeten bellen. Hoewel het wel klinkt of ze jou vertrouwen en dat zouden begrijpen.

Succes, hopelijk lukt het allemaal een beetje zo.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Oude, te magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 05:57

Dankjewel allemaal, voor alle advies en meningen. Ik heb een beetje een idee voor de aanpak, ik niet dat zeker nog met gaan vormgeven en uiteraard met de eigenaren binnenkort in de tafel. Ben benieuwd wat dat gaat opleveren....

Inderdaad een lastige situatie, maar hij verdient wel een kans.