Voedingsadvies

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 20:20

Dag Bokkers!
Omdat ik binnenkort mijn paarden in eigen beheer zal krijgen, wil ik me wat verdiepen in hun voeding en zou ik graag voedingsadvies/voedingsschemas laten geven door iemand.

Ik wil graag meer leren en ben opzoek naar iemand die onafhankelijk advies kan geven. Ik sta open voor alle merken.

Hebben jullie aanraders? Ik ben gebaseerd in Antwerpen (BE) maar online is zeker ook een optie :D

troi

Re: Voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:50

Hier zitten best wat kenners die graag meedenken. Als je wat info geeft over de dieren, hun voedingsbehoefte, wat ze aan ruwvoer krijgen en wat ze op hun vorige adres kregen dan willen er vast wat mensen meedenken

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:29

ga er in ieder geval van uit dat goed en genoeg hooi de basis is voor ieder paard.
bij licht tot matig werk kan je bijna altijd prima volstaan met een vitaminebrok erbij.
mocht je paard veel en hard werken, of te weinig pit hebben , zul je wat krachtvoer bij moeten voeren.
en ik persoonlijk zou dan het liefst voer nemen wat laag is in suikers en zetmeel.

je kan voeradvies aanvragen bij verschillende merken, maar uiteraard promoten die hun merk voer als "het beste" .

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 15:56

Werken = longe, rijden (+- 30-45 min), wandelen, springtraining, ... Gevarieerde beweging :)
Paarden gaan ook enkele keren per week een rondje in de stapmolen en komen dus enkele keren uit hun stal (weide, molen, rijden).
Paarden lopen 2-3x per maand wedstrijd, muv Julie

Genesis:
- Merrie, 7 jaar
- +-10 kg voordroog per dag
- Gestald op stro
- 4 uur weide per dag
- 5 dagen per week aan het werk
- Competitie 1m25

- Aanleg om in te vallen in de winter

O: 1kg sportcubes van Lannoo, 0.5kg bietenpulp + voordroog
A: 1kg sportcubes van Lannoo, 0.5kg bietenpulp + voordroog
Als ik heb gereden krijgt ze in nog wortels of enkele blokken Digest Wafers van Herbs4Horses samen met een vitaminensupplement en monnikspeper

Julie:
- Merrie, 9 jaar
- +-10 kg voordroog per dag
- Gestald op houtkrullen
- 4 uur weide/paddock per dag
- 5 dagen per week aan het werk
- Waarschijnlijk drachtig van eind mei (wordt woensdag gescand)

- Te dik, aanleg om van lucht dik te worden

O: 1kg sportcubes van Lannoo (indien drachtig wordt dit teruggebracht naar 0.5kg), 0.5kg bietenpulp + voordroog
A: 1kg sportcubes van Lannoo (indien drachtig wordt dit teruggebracht naar 0.5kg), 0.5kg bietenpulp + voordroog
Als ik heb gereden krijgt ze in veel gevallen nog wortels of enkele blokken Digest Wafers van Herbs4Horses samen met een vitaminensupplement

Twenty:
- Merrie, 5 jaar
- Zomer +- 7 kg hooi, winter +- 12kg hooi per dag
- Gestald op houtkrullen of gehakseld stro
- Overdag weide (zomer) of paddock (winter), nacht op stal
- Competitie +- 1m
- Werkt op deze moment minder ivm examens, minder goede piste, weinig tijd, ... maar als we onze eigen stek hebben zal zij ook zeker 4 à 5 keer per week gewerkt worden

- Eerder aanleg om dik te worden

O: 0.5kg Red Fibre (Dhooghe), 0.5kg basisbrok (Havens), handje lijnzaad (in de winter krijgt ze 's ochtends hooi, in de zomer gewoon gras op de weide)
A: 0.5kg Red Fibre (Dhooghe), 0.5kg basisbrok (Havens), handje lijnzaad + slowfeeder hooi

Sidenote: Als ik ze aan huis heb staan zullen ze meer uren per dag buitenstaan op weide of paddock, ik ben me ervan bewust dat het nu niet ideaal is. In de paddock zal er hooi beschikbaar zijn in een slowfeeder. Ik ben ook erg fan van lucerne/structuur door het voeder.

Is dit een goed schema? Waar hebben mijn paarden tekorten? Wat kan er beter (muv beweging), ... Ik heb inderdaad al voeradvies bij verschillende merken gevraagd, maar wil er toch ook nog een 'onafhankelijke' kijk op omdat ik graag mijn beestjes zich ten volle laat ontwikkelen en weet dat voeding hierin een belangrijke rol speelt.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:23

Lannoo geeft ook specifiek voeradvies en doet zelfs analyse van je hooi. Uiteraard krijg je dan daarna advies voor hun voeder zodat je paarden geen te korten hebben.
De fiber mix in combinatie met de sport corrector gaf bij mijn merrie die ook snel te dik werd een goed resultaat. Als ze weer meer in het werk kwam, vond ik wel dat ze wat energie miste. Ik ben dan overgeschakeld naar Horsefood (gistbrokken + omega-3 mix). Door een blessure mag mijn merrie niet meer aan het werk en ben ik overgeschakeld naar vitalbix. Ik hoef daar bijna niets van te geven en toch krijgt ze alle nodige vitaminen en mineralen binnen. Komt mij ook heel wat goedkoper uit dan de andere voeders zo! Voordeel is dat dit heel laag in suikers & zetmeel is maar heel goed zit qua vitaminen en mineralen. Momenteel ben ik er zeker positief over. Makkelijk is ook dat je het online kan bestellen en vanaf 55 euro wordt het ook gratis verzonden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 16:25

Ik was inderdaad ook aan het kijken om Julie over te schakelen naar vitaminebrok eens ze drachtig is. Dan zal ze niet meer zwaar aan het werk gezet worden. Ga ik over opzoeken!
Horsefood ken ik wel qua naam, zal eens zoeken waar ze dat in de buurt verdelen.
Ben opzich wel tevreden van mijn voeders en hoe mijn paarden erbij staan. Maar verbetering is altijd mooi :D

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:37

Als je van Lannoo tevreden bent, zou ik hen gewoon eens om advies vragen en eventueel analyse van je ruwvoeder zodat ze heel gericht advies kunnen geven. Doen ze zeker wel erg goed!
Bij Vitalbix heb je ook brok voor drachtige merries (laatste maanden) of voor paarden die ook prestaties moeten leveren. Lucerne vind je er ook. Ik vind vooral het gratis leveren een mooie bonus. Op hun website staat alles mooi uitgelegd.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 16:39

Dankjewel! Dan ga ik inderdaad eens ten rade bij Lannoo en ga ik me verdiepen in de Vitalbix :D

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:45

Tip ivm Vitalbix: lijkt duur op het eerste zicht, maar reken even uit wat het je per paard per maand kost en reken dat ook eens uit voor een ander voeder en de aanbevolen hoeveelheid per dag (omdat je zeker wil zijn dat je paard de nodige vitaminen en mineralen binnen krijgt). Dan is het echt niet meer zo duur. Ik denk dat ik nu iets van een 55 euro betaal voor 3 maand eten voor mijn merrie (die niet werkt dus wel).