Hennepzaad voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:53

Carl123 schreef:
Welk merk of waar haal jij je hennep aub? Ik wil 25 kg bestellen, weet niet wat beste is, bio of niet-bio, gepeld of niet gepeld?


Ik haal het bij de Obie. Dat zit in Almelo. Ongeveer 10 minuutjes rijden met de auto voor mij.
http://www.obie.eu/vogel/food/enkelvoudige-zaden/
Ze hebben een enorm assortiment aan diverse zaden. Ze hebben meerdere soorten hennepzaad maar ik merk weinig verschil in welk soort hennepzaad je voert. Je kunt het daar in kleinere verpakkingen krijgen maar ook in 25 kilo zakken.

Hiervoor had ik 25 kilo Kempzaad wat de dierenzaak in het dorp vlakbij voor me besteld had. Hennepzaad wordt in de sportvisserij vaak Kempzaad genoemd.

Een nadeel van de Obie vind ik de verzendkosten. Bij grotere verpakkingen tikt het best wel aan.
Hennep wordt vrij 'schoon' verbouwd. Het kan nl. niet goed tegen chemische stoffen zoals kunstmest e.d. althans dat vertelde een buurboer die een aantal jaren hennep verbouwd heeft voor zijn koeien. Zijn koeien deden het er mega goed op.
Ik weet niet of er echt verschil is in bio en niet-bio hennep.

Ik voer ongepeld maar maal het wel ietsjes elke ochtend zodat de goeie stoffen zoals de vit. E en de goede vetten zo optimaal mogelijk benut worden :)

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:04

henny_w schreef:
Carl123 schreef:
Welk merk of waar haal jij je hennep aub? Ik wil 25 kg bestellen, weet niet wat beste is, bio of niet-bio, gepeld of niet gepeld?


Ik haal het bij de Obie. Dat zit in Almelo. Ongeveer 10 minuutjes rijden met de auto voor mij.
http://www.obie.eu/vogel/food/enkelvoudige-zaden/
Ze hebben een enorm assortiment aan diverse zaden. Ze hebben meerdere soorten hennepzaad maar ik merk weinig verschil in welk soort hennepzaad je voert. Je kunt het daar in kleinere verpakkingen krijgen maar ook in 25 kilo zakken.

Hiervoor had ik 25 kilo Kempzaad wat de dierenzaak in het dorp vlakbij voor me besteld had. Hennepzaad wordt in de sportvisserij vaak Kempzaad genoemd.

Een nadeel van de Obie vind ik de verzendkosten. Bij grotere verpakkingen tikt het best wel aan.
Hennep wordt vrij 'schoon' verbouwd. Het kan nl. niet goed tegen chemische stoffen zoals kunstmest e.d. althans dat vertelde een buurboer die een aantal jaren hennep verbouwd heeft voor zijn koeien. Zijn koeien deden het er mega goed op.
Ik weet niet of er echt verschil is in bio en niet-bio hennep.

Ik voer ongepeld maar maal het wel ietsjes elke ochtend zodat de goeie stoffen zoals de vit. E en de goede vetten zo optimaal mogelijk benut worden :)

Heel erg bedankt Hennie. Ik ga dan gewoon ongepelde niet-bio nemen. Is voor mijn merrie met veulen, ze krijgt al pure feed poeder, maar er is geen gras en wil haar nog wat extra naast hooi geven. Veulenmans neemt nml veel weg van mams nu in zijn groeispurt...

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:05

monica1978 schreef:
Iemand evt ervaring met voeren aan zogende merrie met veulen ?(veulen eet al volop mee..

Ik wil het ook gaan geven aan zogende merrie. Ik geloof erin, gezien het mij erg geholpen heeft tijdens zware fysieke training. Ik nam wel gepelde versie.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:22

Voor paarden is de ongepelde versie beter aangezien in de schil de vezels zitten.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:43

tylando schreef:
Voor paarden is de ongepelde versie beter aangezien in de schil de vezels zitten.

Ik ben het hier niet mee eens. Dan moet je paard het namelijk wel stuk kauwen en niet in zn geheel opeten. Anders mis je nog van alles.

Ik geef dus juist de gepelde variant.

Overigens laat ik mijn paard eerst van zijn jeuk herstellen en ga ik dan pas weer verder. Plekken op de bips trekken mooi bij, maar het is een beetje een cirkeltje van jeuk van korstjes, openschuren etc.
Maar we lijken het ergste achter de rug te hebben.

Als alles weer mooi dicht en begroeid is ga ik weer heel rustig beginnen.
Ik merkte met kleine beetjes al enorm effect op spieren en bijkomen in vet.

Jonnekee
Berichten: 754
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 18:08

Kan je ook gewoon het hennepzaad van de Welkoop voeren?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 18:14

Slmt9 schreef:
tylando schreef:
Voor paarden is de ongepelde versie beter aangezien in de schil de vezels zitten.

Ik ben het hier niet mee eens. Dan moet je paard het namelijk wel stuk kauwen en niet in zn geheel opeten. Anders mis je nog van alles.

Ik geef dus juist de gepelde variant.

Overigens laat ik mijn paard eerst van zijn jeuk herstellen en ga ik dan pas weer verder. Plekken op de bips trekken mooi bij, maar het is een beetje een cirkeltje van jeuk van korstjes, openschuren etc.
Maar we lijken het ergste achter de rug te hebben.

Als alles weer mooi dicht en begroeid is ga ik weer heel rustig beginnen.
Ik merkte met kleine beetjes al enorm effect op spieren en bijkomen in vet.


Daarom maal ik ze ook :D
Krijgen ze alles binnen. Met de gepelde mis je dus wel de vezels

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 18:18

Ah, ik denk dat ik je verkeerd begreep. Je bedoelt dat als je de gepelde koopt, je de schil met vezels mist?
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 12-07-18 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 18:19

Bij de gepelde versie mis je dat zeker.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 18:22

Ah my bad, ja, dat is waar.
Maar gezien het effect er al met weinig kwam, geloof ik niet dat ik op dit moment die vezels mis.

Wat heeft dat volgens jou voor toegevoegde waarde? Voor de darmen?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 18:59

Ja voor spijsvertering.

Jonnekee
Berichten: 754
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:02

Is hier ook iemand die het aan zijn of haar hond geeft?

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 23:24

Geen hennepzaad, wel hele goeie cbd olie waar ik geweldige resultaten mee behaal. Maar dan mis je wel vetten en eiwitten, maar daar geef ik het ook niet voor.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 00:29

Jonnekee schreef:
Is hier ook iemand die het aan zijn of haar hond geeft?


Ja, had ik al geschreven. Gaf eerst CBD voor de hond en omdat ik toch hennepzaad bestelde, wilde ik het bij de honden ook proberen. Teefje heeft snel ietsjes last van huid en oren en reu is herplaatser en snel onrustig. Ik merk nog niet veel en geef het nu een week of 3.
Wel heb ik ze minder voer moeten geven, want ze kwamen wat aan. We doen veel met ze en ze waren nooit te dik. Huid van teefje is wel rustig.

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:04

Hoe gaat het met de eczeem paarden die al even hennepzaad krijgen?

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:30

Ik lees zo af en toe tussendoor berichten dat paarden er van aan komen.
Zou dus op zich ook een goede aanvulling kunnen zijn voor de wat oudere paarden onder ons?
Ik ga daar eens naar kijken

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:09

Ik heb een vraag voor degene die al wat langer hennepzaad voert.

Het valt echt op dat onze paarden dit jaar nauwelijks last hebben van gewone vliegen bij de ogen.
Vorig jaar moesten ze allemaal een hoofdkap op want hun ooghoeken werden het hele voorjaar en zomer belaagd door hordes vliegen.

Nu zie ik er af en toe maar eentje.
Zou het traanvocht door de hennepzaad minder aantrekkelijk zijn?
Zijn er meer hier die dezelfde ervaring hebben?

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16178
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:22

Tot eergister nog geen vlieg op mijn paard gezien...maar gister zaten er opeens wel 10 op zijn koppie.
Geef nog geen hennepzaad, misschien zijn de vliegen te druk binnenshuis geweest, want daar hadden we er wel veel last van :(

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:46

Er bestaat een theorie dat inname van vitamine B (vooral B1) je oninteressanter maakt voor vliegen. In sommige B vitamines zit zwavel, en dat zou de lichaamsgeur veranderen. In hennepzaad zit veel vitamine B, dus dat zou in het verlengde daarvan kunnen liggen.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 12:44

Hier ook nauwelijks vliegen bij de ogen :) .

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:01

Hmm, als ik erover nadenk, schuren ze wel weinig inderdaad. Ze hebben vliegendekens op, maar normaal smeer ik mtg in de staart en dat werkt altijd goed, maar nu al even niet gedaan. Wel was de staart van mn merrie iets schilferig bij de wortel, maar kan ook herstel zijn of oude mtg.

Niet heel veel vliegjes bij de ogen, maar 2 hadden nog wel een beetje prut bij ogen en maak ik altijd schoon juist vanwege vliegjes ook, maar zal er nu even opletten. Dingen doe je ook zo automatisch vaak......

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:38


henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:46

xyzutu2 schreef:
Er bestaat een theorie dat inname van vitamine B (vooral B1) je oninteressanter maakt voor vliegen. In sommige B vitamines zit zwavel, en dat zou de lichaamsgeur veranderen. In hennepzaad zit veel vitamine B, dus dat zou in het verlengde daarvan kunnen liggen.


Thanks, een interessant gegeven :)
Voorgaande jaren had ik geregeld een paard(en) met dikke ontstoken ogen staan door de vliegen, vandaar dus maar vliegenmaskers aangeschaft.
Maar voor die hele enkele vlieg hoeven ze wat mij betreft geen maskers op.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:52

Carl123 schreef:
https://www.amazon.de/CommonBaits-HANFS ... B008FK53W2
Zou ik dit vertrouwen? Is wel erg goedkoop....


Is een vrij normale prijs voor 25 kilo.
Ik heb de laatste keer 60 euro betaald voor 25 kilo hennepzaad. Dat is vrij grof hennepzaad met een hoge kiemwaarde. Ze hadden ook nog fijner hennepzaad en dat was nog een tientje goedkoper per 25 kilo.

In Duitsland kun je die speciale pferdehanf kopen maar die is schrikbarend duur. Ik meen iets van 90 euro per 4 kilo of zo. Maar hennep is hennep en kan voor alle dieren gebruikt worden. Alleen heb je verschillen in de grootte van de zaadjes. Verder is er geen verschil.

monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:54