Hennepzaad voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 10:55

Mij is het nog niet opgevallen, naar truth be told, er staan 15 paarden op de wei dus er wordt flink gemest dus het valt ook niet op haha

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:09

Wij halen dagelijks de mest eruit, maakt dat dan nog uit?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:45

opisop_shop schreef:
Wij halen dagelijks de mest eruit, maakt dat dan nog uit?


Ik haal ook dagelijks de mest uit de wei, paddock en rijbak. De mest werd hier door kraaien en roeken uit elkaar gepikt. Elke mestbult werd zo een plak van soms wel een meter in doorsnee. Het is heel wat meer werk om zo alles te moeten uitmesten i.p.v. de niet uit elkaar gepikte mestballen.

Koper

Berichten: 30392
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:45

Ik mest elke dag uit en 's zomers vaak 2 keer. Mijn merrie krijgt ongemalen hennepzaad en ik heb er geen last van dat de vogels haar mest uit elkaar peuteren. Haar mest is niet in trek, nooit geweest ook. Alleen de mest van mijn ruin (die geen hennepzaad krijgt) wordt uitgebreid geanalyseerd, inderdaad met als gevolg dat een drol een oppervlakte krijgt van ongeveer een meter doorsnee.

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:07

Divers schreef:
Wicky schreef:
Ik voer nu een week of vijf hennepzaad. Ook mijn schraal blijvende paardje lijkt voller te worden en glimt als een spiegel. Het is even meer paard.

Helaas hebben de vogels ook ontdekt dat ik hennepzaad voer, ze pikken de mest erg uiteen. Helpt het malen van de zaadjes daartegen?

Als je er zelf voor open staat zou je een voerplek voor de vogels kunnen maken, misschien hebben ze dan minder de neiging om uit de mest te eten.


Ze hadden niet de neiging om uit de mest te eten voor het hennepzaad :D
Mn paarden staan op een melkveehouderij, genoeg te eten hier voor veel verschillende soorten vogels. Deze "schijtsijsjes" mogen elders foerageren.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:22

Koper schreef:
Ik mest elke dag uit en 's zomers vaak 2 keer. Mijn merrie krijgt ongemalen hennepzaad en ik heb er geen last van dat de vogels haar mest uit elkaar peuteren. Haar mest is niet in trek, nooit geweest ook. Alleen de mest van mijn ruin (die geen hennepzaad krijgt) wordt uitgebreid geanalyseerd, inderdaad met als gevolg dat een drol een oppervlakte krijgt van ongeveer een meter doorsnee.


Ik heb oudere buurtjes die heel veel oud brood, aardappelen en andere restdingen van eten op hun grasveld gooien voor de vogels. Dat trekt vooral de grotere vogels zoals roeken en kraaien aan. Die voerplek ligt zo'n 20 m. van mijn rijbak af. Vandaar :(

Koper

Berichten: 30392
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:01

Hier vooral kraaien, iets anders heb ik eigenlijk niet veel bij de mest gezien. Ze zijn er wel, ik vind veel ganzenstront. 's Avonds zitten ze gerust te gakken bovenop de lantaarnpalen. Maar dat is weer een heel ander probleem natuurlijk.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:29


superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:59

Wij geven de gepelde, maar wordt niet uit elkaar gehaald door vogels en er zitten genoeg vogels. Ze krijgen verder ook geen graan te eten, dus mest zal wel niet lekker zijn :)

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:20

Oké toeval bestaat dat ik net op weg van paard uit de wei vissen erg veel mesthopen uit elkaar zag liggen.
Toeval, of zouden deze toch van mijn paard zijn haha? Wie weet, maar toevallig is het wel!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:25

Als de paarden granen eten gebeurt dat ook veel. Bekijk gewoon de mest eens en dan weet je wat erin zit :)

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:37

Hoe gaat t nu met jullie paarden?

Koper

Berichten: 30392
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:42

tylando schreef:
Hoe gaat t nu met jullie paarden?

Goed wel. Staart is weer rustig en de manenkam ook nog steeds. Nu zijn de buiknaad en uier aan de beurt, en dat zal ook wel weer over gaan. Ik ben blij dat ze minder schuurt. Ik hoef ook veel minder te smeren, alleen op de uier gaat eigenlijk nog Skincalmin.

Ze heeft wel de afgelopen dagen wat last gehad van de lever (o.a. galbulten kreeg ze weer) maar dat zou ook kunnen komen doordat ik in die tijd ander hooi heb moeten voeren dan gebruikelijk. Gisteravond heb ik gelukkig weer het normale hooi gekregen waar ze zo goed op gaan.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:10

Die van mij ook nog steeds top op 50 gr. Schuren is helemaal over, maar heeft zij ook geen zomereczeem ofzo. Gedrag is ook heel goed nu. Niet meer heel nerveus, maar goed te doen. De eiwitten zijn helaas niet voldoende dus daar moet ik even iets voor gaan zoeken. Wel heel soepel in haar lijf, maar helaas is zij nu spieren aan het 'opeten' en begint wat in te vallen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:32

Ik ben wat verlaagd van 50 naar 30 gram. Denk dat het net wat teveel eiwitten was. Hij zette wat aan bij zijn buik en moet ie juist niet hebben. ( Eerder te dik dan te dun )
Zijn rui gaat wel heel goed , terwijl hij vorig jaar niet door rui kwam vanwege zijn cushing.

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:56

Prima.
Mijne krijgt nu een week 1 eetlepel.
Ga nu rustig naar iets meer.
Geen geschuur oid.

Slmt9

Berichten: 4867
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:00

Mijne krijgt een dikke week even niet meer ivm de jeuk en het schrikachtige. Dat laatste is er nu weer vanaf en de jeuk lijkt iets minder te worden, maar moeilijk om met zekerheid te zeggen omdat hij behoorlijk wat van de billen heeft afgeschuurd.

Ik merk gelijk dat zn bespiering in kakt (hij staat op rust). Terwijl hij daarij mooi bij kwam. Eerst even alle wonden laten helen en dan rustig aan weer opbouwen, kijken of t lukt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:43

Ik merk niet veel verschil eigenlijk, maar we hebben laatste tijd weinig gedaan vanwege de temperaturen.

Onze hondjes krijgen het ook en die eten het zo op hun eten op. Zij kwamen wel aan, dus eten wat minder gedaan. Ondanks vele wandelingen.
Mn teefje heeft snel huidproblemen en is stabiel. Had wel een dipje, ook oortje weer. Nu veel rustiger.

Mn reu is ene herplaatsen en snel onrustig. Hij is juist onrustiger, dus even zien.......Ze krijgen wel veel beweging verder. We hadden ook de hemp snoepjes voor calm en huid, allebei dus eigen.

Mn shet had nog wat haar. Morgen haal ik weer even zaag erover en kijken of de rest nu ook loslaat.

Verder glanzen ze allemaal goed. Bewegen goed etc.

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:48

Mijne heeft ook al 2,5 week vakantie en nog zeker 3 weken te gaan ivm operatie van mij.
Enige dat we doen is af en toe even los longeren.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:47

Hier lijkt de erge jeuk weer gezakt. Wel ben ik wat lager gaan zitten in grammen, 40 ipv 50 :) .
Ze leek ook wat dikker te worden met de 50 gram.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:03

Wij zijn sinds vandaag van 45 naar 60 gram gegaan. Schuren aan de kont leek over, benieuwd hoe het gaat op deze dosis. Ik merk zelf nog niks. Hoefsmid was er gisteren en zei dat zijn hoeven nog nooit zo mooi stevig waren, maar toen ik zei dat we sinds 3 weken hennep voerden zei hij dat het te vroeg was om daar resultaat van te zijn.

Koper

Berichten: 30392
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:10

Ja, dat lijkt me ook te vroeg.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16200
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 01:23


Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:50

Kokosmeel en paneermeel?
De laatste zou ik zelf niet in m’n paard Willem.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16200
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 09:12

Die paneermeel inderdaad.... een keer een beschuitje zal weinig kwaad kunnen, maar dagelijks?