Hoefschoenen voor buitenritten over stenen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Hoefschoenen voor buitenritten over stenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 22:20

Heeft er iemand ervaring met hoefschoenen voor buitenritten- en wandelingen, specifiek voor het lopen over onverharde paden met losse zandsteen en grind?

Onze pony's staan hun leven lang al blootvoets, maar ik wil toch eens kijken of hoefschoenen van waarde kunnen zijn voor onze oudere merrie met milde artrose in haar rechter voorbeen om haar op ondergronden met meer los gesteente te kunnen ondersteunen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 22:25

Ja hoor, werkt perfect. Mijn paard heeft scootboots aan de voorhoeven. Maar het gaat erom dat de schoenen goed passen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:03

Daar zijn hoefschoenen voor bedoeld. Wij hebben ook scootboots maar het gaat zoals hierboven wordt gezegd voornamelijk of ze passen. Er zijn zoveel merken en soorten te koop, een goed pasconsult is de moeite waard.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 23:37

Zeker de moeite waard om te proberen. :)

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 00:16

Ja, ik vind het ideaal. Mijn paard is altijd gevoelig op steentjes en als ik naar een bos met veel grind/gravelpaden ga doe ik ze om.

Steentje

Re: Hoefschoenen voor buitenritten over stenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 00:34

Hebben jullie dan aan elke voet hoefschoenen of enkel voor of achter?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 07:52

Als het gaat om slijten doen de meesten alleen voor, omdat achter minder snel slijt vaak. Maar als het gaat om steentjes en gevoeligheid dan zie je het al snel rondom. Voor slijten trouwens ook wel hoor, het is gewoon paard afhankelijk. Ik heb voor ijzers gehad en achter hoefschoenen. Zie je ook niet vaak, maar voor mijn paard was dat toentertijd de oplossing.

Als het gaat om demping en artrose zijn er een paar merken waarschijnlijk beter dan anderen. Dan ga je al gauw kijken naar de meer zachte materialen en/of een extra inlegzooltje.

Een pas consult of een fitkit en zelf meten is een goede start. Het is erg belangrijk dat ze goed passen en dat je de belasting ermee rustig opbouwt zodat de schoenen ingelopen worden en de huid van je paard went aan de schoenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 09:14

Mijn paard loopt al dik 10 jaar met hoefschoenen buiten omdat ze dunne zolen heeft en er op de Veluwe (mijn 'achtertuin') veel dikke kiezels liggen (oude grindlagen).

Begonnen met Old Mac's en de laatste jaren met de Easy Boot Glove.
Door de harde zolen heeft ze geen last van die stenen en zelf leg ik er dikke zachte vilten zooltjes in voor de schokabsorptie (geknipt uit een hele oude vilten pad).

Het goed passen is uiteraard zeker belangrijk, maar minstens zo belangrijk is het makkelijk aan- en uitgaan, zéker als je niet zelf om de 3 a 4 weken in de weer wilt om de hoeven op maat te houden.
De Old Mac's of daarop gelijkende schoenen gingen beduidend makkelijker aan/uit als de EB'Glove.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:33

Old Mac’s, da’s effe terug worden die nog gemaakt eigenlijk?

@ts, je kan eerst voor voorvoeten kopen en daarna verder denken over achter wel/niet :)

Inderdaad wel op het goede moment meten - ik adviseer zelf twee weken na bekappen naar heb bijna alle klantpaarden op Max zes weken interval

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 23:00

Wederom bedankt voor jullie reacties. :j

Ik heb het liefst een hoefschoenen pasconsult aan huis in plaats van op afstand waarbij ik duidelijke foto's moet maken.. Nu zag ik op de website van Equischoen dat Taura van de Vorle bij ons in de buurt zit. Heeft iemand toevallig ervaring met haar? Of met iemand anders die in Zuid-Limburg komt? :)

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 23:13

Ik lees even mee. Ik zit alleen in Noord limburg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:20

TurdusMerula schreef:
Old Mac’s, da’s effe terug worden die nog gemaakt eigenlijk?
Jawel, tegenwoordig is het een OM G2 :)
Maar veel merken hebben de uitvoering soort van overgenomen.

@steentje: wellicht ten overvloede, maar hier heb je een zéér uitgebreid overzicht van hoefschoenen:
https://www.hoofwear.com/hoefschoenen/h ... recreatief

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 09:43

Mijn pony loopt al volgens mij bijna een jaar op hoefschoenen en ze loopt er zo fijn op!! Ik zou niet anders meer willen voor haar. Zij loopt zowel voor als achter op schoenen. Wel een tip om dit professioneel te laten aanmeten en niet random een paar te kopen want niet goed zittende schoentjes kunnen een hoop ellende geven.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:30

zijn ideaal, ik zou ze wel gelijk goed laten aanpassen want de juiste schoen en juiste maat is echt belangrijk. deze kan ik aanraden;https://centrumvoorhoefgezondheid.nl/ ze hebben ook passervice

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:14

Afbeelding

Ik heb deze :) erg tevreden over. Gekocht bij Hoofwear, je kunt invullen wat je wensen zijn, wat je doel is van de hoefschoenen, diverse maten doorgeven en foto's van de hoeven uit verschillende hoeken en dan krijg je advies, welke zij aanraden en welke maat.
https://www.hoofwear.com/maat-bepalen