Diarree van bietenpulp

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

BillyYasmine

Diarree van bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-21 17:38

Hey allemaal! *\o/*

1 van mijn pony's gaat aan de platte mest bij het geven van bietenpulp (Speedibeet). Het is belangrijk dat hij om de 4 weken een kuurtje psylliumzaad krijgt, maar tussen zijn vitaminenbrokje eet hij het natuurlijk niet op. Helaas, want hij is echt gek van bietenpulp.

Vitalbix Nutrimash en Agrobs Alpengrun Mash is geen optie, want dat lust hij niet (hij is een viesneus wat betreft voeding). Grasmix (wiesencobs geprobeerd) is hij ook niet zo een fan van.

Zijn er nog andere (gezonde) tips waar ik het psylliumzaad mee kan mengen, die door de meeste paarden wel smakelijk gevonden worden? Liefst laag in suiker en zetmeel. Momenteel uit pure noodzaak de slobbermash van Pavo gemengd met een kleeeiiinn beetje bietenpulp, maar dat is zéker niet de gezondste optie, dus ik zoek asap een alternatief. De fibermix van Vitalbix plakt niet genoeg aan het zaad, dus ik denk dat ik echt wel op zoek moet gaan naar iets "nat" zoals een slobbertje waarbij ik het op het laatste moment kan toevoegen.

Iemand suggesties?

PS: andere vormen van psyllium zoals pellets hoeven niet aangeraden te worden. Dit is in samenspraak met de kliniek en ik wil niet van de zaadjes afstappen wegens slechte ervaring met pellets.

Bedankt om met me mee te denken! _/-\o_

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Re: Diarree van bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:01

Je kunt alle soorten brok en muesli gebruiken als slobber, alles is te weken.

Vanaf nu beschikbaar voor Professionele digitale voedingsadviezen voor het paard.

PB voor meer informatie, website volgt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:13

Fibrebeet van pavo vinden ze wel heel lekker.
Maar nog nooit gehoord van een paard dat diarree doet op bietenpulp, dat zou juist goed moeten zijn voor de darmen. Geef het zelf ook aan meerdere ponies hier. Hoe maak je het juist?

Paardengek in hart en nieren!

BillyYasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-21 18:23

Poekkie schreef:
Fibrebeet van pavo vinden ze wel heel lekker.
Maar nog nooit gehoord van een paard dat diarree doet op bietenpulp, dat zou juist goed moeten zijn voor de darmen. Geef het zelf ook aan meerdere ponies hier. Hoe maak je het juist?

Fibrebeet zit ook bietenpulp in en daar zetten ze vrij snel van aan.
Ik vind het ook vreemd omdat het zelfs wordt aangeraden bij diarree, maar na 2 dagen stoppen was de mest meteen weer netjes na 2 weken lang platte mest. Als ik er weer mee begin, dan is het weer platter.

Melissa van Holistic Healing Hands wist me ook te vertellen dat ze diarree door bietenpulp in de praktijk vaker tegenkomt, het is door haar dat ik ontdekte dat ze weer vaster werden bij het stoppen van bietenpulp want ik zat met mijn handen in het haar.

Ik gebruik speedibeet (amper 25 gram per dag), soms maak ik het de avond voordien en geef ik het smorgends, soms laat ik het een uurtje weken en soms een kwartiertje... verschilt in wanneer ik het juist maakt (zou een 10 minuutjes moeten weken).

Nu zit ik dan weer met mijn handen in het haar voor welk alternatief ik best gebruik dan (: Want hij is écht een viesneus.

BillyYasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-21 18:25

Mizora schreef:
Je kunt alle soorten brok en muesli gebruiken als slobber, alles is te weken.

Van de Metazoa zou ik wel een mashje kunnen maken dan? Alleen vrees ik dat de dosering te weinig is om de 100 gram psyllium hier wat in te verdoezelen. Dan lijkt het eerder alsof ik de metazoa probeer te verstoppen :p

Welke slobbermakende gezonde muesli/brok geef je wat meer van én waarbij ik geen overdosis vitaminen voer in combi met de metazoa?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:29

Hoeveel metazoa geef je en hoeveel weegt je pony ongeveer? Dat helpt met inschatten hoeveel ruimte je nog hebt.

Vanaf nu beschikbaar voor Professionele digitale voedingsadviezen voor het paard.

BillyYasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-21 18:34

Mizora schreef:
Hoeveel metazoa geef je en hoeveel weegt je pony ongeveer? Dat helpt met inschatten hoeveel ruimte je nog hebt.

De weegschaal zou volgende maand komen zodat we exact kunnen handelen naar gewicht. Momenteel krijgen ze iets van een 85 gram. Hij is 79cm groot ( mijn andere is er 73cm maar een pak dikker). Dierenarts schat hun gewicht op 100 - 150, maar het blijft een ruwe schatting natuurlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:37

Mijn kieskeurige haflinger vindt de Nutrimash en Agrobs mash ook niet zo smakelijk. Speedibeet ook niet overigens. Maar ik geef hem Marstall Bergwiesen mash door de bietenpulp. En dat gaat er met smaak in :j

Heb je al eens gekookte lijnzaad ipv psyllium geprobeerd? Dat gaat er hij mijn haflinger ook zonder moeite in. Psyllium was een drama.

Ik kan je wel wat opsturen van de marstall slobber om te kijken of hij het eet :j
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 28-02-21 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
Volg mijn creaties op instagram #amandalatekenen of Facebook: https://m.facebook.com/AMandala-Tekenen ... =bookmarks

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:41

Mijn paarden eten hun psyllium heel makkelijk door hun standaard muesli zonder problemen . Dat is Cavalor FiberForce of Strucomix Original. FiberForce is sowieso wel geschikt voor paarden die snel dunne mest hebben en kan je natuurlijk nat maken. Gaat hier top :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:04

BillyYasmine schreef:

Er zit juist heel weinig suikers in suikerbiet .. want die zij er juist door de fabriek uitgehaald.
Het bevat heel veel vezels die kunnen zorgen voor wat extra darmwerking dus je moet het bij de meeste paarden wel opbouwen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:20

Neem eens bietenpulp zonder de toevoegingen van fibre beet. Simpele bietenpulp. Nog nooit een paard van aan de diarree gezien.

BillyYasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-21 12:54

Daihyo schreef:
Mijn kieskeurige haflinger vindt de Nutrimash en Agrobs mash ook niet zo smakelijk. Speedibeet ook niet overigens. Maar ik geef hem Marstall Bergwiesen mash door de bietenpulp. En dat gaat er met smaak in :j

Heb je al eens gekookte lijnzaad ipv psyllium geprobeerd? Dat gaat er hij mijn haflinger ook zonder moeite in. Psyllium was een drama.

Ik kan je wel wat opsturen van de marstall slobber om te kijken of hij het eet :j

Oh dat zou heel fijn zijn!
Op zich als gmhet gemengd is met bv bietenpulp eet hij het zonder zeuren wel op. Gekookt lijnzaad heb ik nog niet geprobeerd, weet niet goed hoe ik daar aan moet beginnen :) Dat is nog anders dan gemicroniseerd lijnzaad vermoed ik?

BillyYasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-21 12:55

Rizette schreef:
Neem eens bietenpulp zonder de toevoegingen van fibre beet. Simpele bietenpulp. Nog nooit een paard van aan de diarree gezien.

De speedibeet is toch pure bietenpulp? Geen fibrebeet, dat is iets anders (bietenpulp met luzerne dacht ik), meer om aan te komen

BillyYasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-21 12:57

Brainless schreef:
BillyYasmine schreef:

Er zit juist heel weinig suikers in suikerbiet .. want die zij er juist door de fabriek uitgehaald.
Het bevat heel veel vezels die kunnen zorgen voor wat extra darmwerking dus je moet het bij de meeste paarden wel opbouwen.

Van speedibeet niet nee, van fibrebeet geven ze zelf aan dat dat de optie is voor paarden die mogek aankomen.. Er zitten ook extra eiwitten in omdat het als ik het me goed herinner met luzerne gemengd is. Wij geven de speedibeet en die is idd heel laag in suiker, ze krijgen ook maar een verwaarloosbare hoeveelheid voor de psyllium (hooguit 10 a 15 gram per pony) en toch gaat hij aan de diarree... Er zit geen theorie achter, helaas is het gewoon zo

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:58

Paar handje basisbrok of welke voer er voor je makkelijk voorhanden is, nat maken, valt het ook uit elkaar en daar de psyllium doorheen?

Ook wat je nu doet, als het om een paar handjes gaat zou ik me niet zo druk maken. Paar happen hooi extra en hij heeft zijn suiker ook binnen.
Uiteraard anders als je echt de dagdosering van rijke brok geeft. :)

"live is what happens to you while you're busy making other plans"

Door NAH helaas slechte spelling of gebruik ik wel eens een verkeerd woord wat er wel ongeveer op lijkt.
Of vergeet ik een stukje tekst dat wel in mijn hoofd zit. Of hussel ik een zin in woorden.
Ik probeer er op te letten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:06

Zou die dunnere mest juist niet komen van het zand wat er nu mee uitkomt en wat de bedoeling is?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:19

josien_m_ schreef:
Zou die dunnere mest juist niet komen van het zand wat er nu mee uitkomt en wat de bedoeling is?

Dat zou heel goed kunnen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 13:26

BillyYasmine schreef:
Mizora schreef:

De weegschaal zou volgende maand komen zodat we exact kunnen handelen naar gewicht. Momenteel krijgen ze iets van een 85 gram. Hij is 79cm groot ( mijn andere is er 73cm maar een pak dikker). Dierenarts schat hun gewicht op 100 - 150, maar het blijft een ruwe schatting natuurlijk.

Hoeveel bietenpulp geef je hem dan droog gewogen? Want bij meer dan 150g zou ik sowieso eerst even 4 dagen de helft daarvan geven. Je geeft hem nu namelijk een dubbele voerswisseling (bietenpulp+psyllium), misschien lukt het dan wel met gewoon bietenpulp en zijn metazoa er doorheen gemengd voor voldoende massa.

Ik schat met een dergelijke grootte het ideaalgewicht rond de 100kg, dat betekent dat je qua vitaminen en mineralen ook nog wel wat ruimte hebt. Ik doseer zelf metazoa op 100-120g per 100kg lichaamsgewicht als minimum, maar pas boven de 200g in alle gevallen en bij de meeste gevallen zelfs pas boven de 250g per 100kg ga je over de maximale dosering qua vitaminen/mineralen heen (als eerste vitamine D, daarna magnesium. Gecombineerd met 2% lichaamsgewicht aan ruwvoer).

200g pavo condition levert nog niet te veel vitaminen en mineralen op, gecombineerd met 4kg ruwvoer en 85g metazoa broxxx, al zou ik zelf kijken of het met minder af kan (het gaat hier meer om het feit dat je niet zo snel overdoseert) en eigenlijk zou ik als eerste uitproberen of 4 dagen vooraf een halve dosering bietenpulp niet al genoeg helpt om de mest goed te houden, zeker als je de hoeveelheid dan toch al verminderd omdat je de metazoa er ook door mengt (en deze eventueel verhoogd naar 120g).

BillyYasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-21 16:04

Mizora schreef:

De weegschaal zou volgende maand komen zodat we exact kunnen handelen naar gewicht. Momenteel krijgen ze iets van een 85 gram. Hij is 79cm groot ( mijn andere is er 73cm maar een pak dikker). Dierenarts schat hun gewicht op 100 - 150, maar het blijft een ruwe schatting natuurlijk.[/quote]

Hoeveel bietenpulp geef je hem dan droog gewogen? Want bij meer dan 150g zou ik sowieso eerst even 4 dagen de helft daarvan geven. Je geeft hem nu namelijk een dubbele voerswisseling (bietenpulp+psyllium), misschien lukt het dan wel met gewoon bietenpulp en zijn metazoa er doorheen gemengd voor voldoende massa.

Ik schat met een dergelijke grootte het ideaalgewicht rond de 100kg, dat betekent dat je qua vitaminen en mineralen ook nog wel wat ruimte hebt. Ik doseer zelf metazoa op 100-120g per 100kg lichaamsgewicht als minimum, maar pas boven de 200g in alle gevallen en bij de meeste gevallen zelfs pas boven de 250g per 100kg ga je over de maximale dosering qua vitaminen/mineralen heen (als eerste vitamine D, daarna magnesium. Gecombineerd met 2% lichaamsgewicht aan ruwvoer).

200g pavo condition levert nog niet te veel vitaminen en mineralen op, gecombineerd met 4kg ruwvoer en 85g metazoa broxxx, al zou ik zelf kijken of het met minder af kan (het gaat hier meer om het feit dat je niet zo snel overdoseert) en eigenlijk zou ik als eerste uitproberen of 4 dagen vooraf een halve dosering bietenpulp niet al genoeg helpt om de mest goed te houden, zeker als je de hoeveelheid dan toch al verminderd omdat je de metazoa er ook door mengt (en deze eventueel verhoogd naar 120g).[/quote]

Interessant!
Ik geef hem echter maar 15 gram droog gewogen, dat is echt bijna niets (een bodempje van een bakje van 5 liter, ik zou het zelfs allemaal in mijn hand kunnen houden), dus denk niet dat halveren op zulke kleine hoeveelheid een effect gaat geven, want dan is het gewoon hap slik weg en heeft het ook geen nut. Valt wel heel erg op als ik stop dat hij dan geen diarree meer heeft en als ik het weer geef wel. Ik gaf het lange tijd gewoon voor zijn vezels zonder psyllium ook, maar dat werkte dus niet omdat hij er platte mest van krijgt.

Ik sta er ook verbaasd van te kijken hoor, maar het is een geval apart dan...

Ik wist niet dat ik zoveel metazoa kon voeren, wel vreemd dat de fabrikant dan minder adviseert want het gaat sneller op als je meer adviseert.

BillyYasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-21 16:09

josien_m_ schreef:

Ik gaf eerst enkel bietenpulp voor de vezels dus zonder psyllium, toen kreeg hij dus al plattere mest en een opgeblazen buikje. Hij was ook getest toen brixton zand had, maar hij was clean, hij heeft ook nooit problemen gehad met zand (wel af en toe met gas ophouden) . Zodra ik ermee stop, is de mest en zijn ballontje weer normaal. Ik wou het dan niet meer geven, enkel nog met zijn zandkuur. In combinatie met de psyllium lijkt het relatief, alsof de psyllium het dan wat opvangt. Maar als het hem zonder psyllium zo van streek krijgt, geef ik het liever gewoon niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:16

Nee, dan gaat het inderdaad geen oplossing zijn. Het is niet gebruikelijk, maar ik heb er wel eens vaker van gehoord.

Waarom metazoa minder adviseert kan om verschillende redenen zijn. Er is sowieso een trend bij voedingsfabrikanten om minder te adviseren dan logisch is op basis van de analyse. Dat is niet alleen zo bij metazoa, maar ook bij pavo, subli, cavalor, vitalbix en ik dacht havens, om maar wat voorbeelden te noemen.
Daarnaast is het zo dat er verschillende richtlijnen zijn wat de minimale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is van de verschillende vitaminen en mineralen. Je kunt er als merk voor kiezen om van alle richtlijnen steeds de laagste waarde te nemen, of juist in principe de hoogste waardes aan minima te nemen. Dat laatste doe ik. Daarmee zit je nog altijd ver onder de laagste maximumwaarden overigens.

Ik zie paarden het vaak beter doen op de wat hogere doseringen. Maar een deel van de oorzaak dat men lager adviseert dan je zou verwachten, is wel om een ruime veilige marge in te bouwen. Je ziet mensen soms van alles niet meerekenen terwijl ze het wel voeren, waardoor het aantal gevoerde vitaminen + mineralen wel erg hoog wordt als de fabrikanten ruim zouden doseren. Combineer dat met dat er gerekend wordt met gemiddeld ruwvoer en je toevallig ook een partij mineraalrijk ruwvoer kan hebben waardoor er nog weer meer in zit, en dan zou er het risico in zitten dat je aan de maximale waarden komt. Dat risico willen de meeste fabrikanten niet nemen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie