Paard likt ineens zand!! Oorzaak?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

funnypony11

Paard likt ineens zand!! Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 13:02

Hoi allemaal,

Sinds 2 weken likt mijn pony zand. Ze staat op een volle wei waardoor ze gelukkig normaal gesproken geen zand binnen krijgt, maar 2 weken geleden zette ik haar op de paddock en begon ze meteen met zand likken. Dit heb ik daarna nog een paar keer getest en elke keer ging ze meteen zand likken. Nu doet ze het zelfs als ik met haar aan de hand door de bak loop. Ze komt nu dus niet meer op de paddock.
Voorheen deed ze dit nooit!

Wat ze aan voer krijgt:
3 keer per dag voordroog (buiten overdag op de wei)
3 voerscheppen Fibra anti-itch (verspreid over 3 voerbeurten)
90 gram Marstall Force (vitamine/mineralen brok)
lijnzaadolie
selenium + vitamine E poeder (op Dierenarts advies ivm tekort)
Verder heeft ze op stal een F.N.A Himalaya zoutliksteen.

Heeft iemand enig idee waarom ze ineens zand is gaan likken??

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:20

Door een scheve verhouding in de mineralenbalans.
Maar wat voer je die pony veel :wow: Loopt hij endurance of eventing ?
Ik denk dat het gewoon een beetje teveel van alles is eerlijk gezegd.
En ook op een volle wei gaat een paard aarde happen als daar behoefte aan is hoor. Even schrapen met de voet en hap... :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:23

Pandora2 schreef:
En ook op een volle wei gaat een paard aarde happen als daar behoefte aan is hoor. Even schrapen met de voet en hap... :+

Valt toch wel mee? Een schep Fibra weegt zo'n 400-450g, dus dan krijgt hij 1.2-1.35kg krachtvoer (dat staat gelijk aan 1 ruime schep brok, en dan is het nog arm voer ook). Dat wordt aangevuld met een mineralenbrok en wat olie (aangezien er geen hoeveelheid bij staat verwacht ik een scheutje voor de vacht) + een bekend tekort aanvullen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:27

In krachtvoer wel, maar ik kijk naar de totale combinatie. Dus volle wei + 3x per dag voordroog. :P

Mizora

Re: Paard likt ineens zand!! Oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:38

3x per dag voordroog betekent niet onbeperkt, ik zie het dus eerder als beperkt voeren in plaats van als veel. Onze shetten krijgen zelfs 6x per dag ruwvoer (ok, geen weide) omdat ze op dieet zijn, zo staan ze toch niet langer dan 2.5-3 uur zonder ('s nachts dubbel net, overdag zit er 3 tot 4 uur tussen de voerbeurten).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:39

Kan een tekort zijn maar ook een andere onbalans in de spijsvertering. Wormen, schimmels, verkeerd ruwvoer enz. enz.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 14:26

Pandora2 schreef:

3 voerscheppen Fibra is inderdaad ongeveer een kilo. Ze loopt endurance, niet op hoog niveau.
Ik denk inderdaad dat ze dan ook eerder te veel vitaminen/mineralen binnen krijgt dan te weinig.

Misschien een tijdje de Marstall force schrappen?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 14:28

Mizora schreef:
Pandora2 schreef:

Valt toch wel mee? Een schep Fibra weegt zo'n 400-450g, dus dan krijgt hij 1.2-1.35kg krachtvoer (dat staat gelijk aan 1 ruime schep brok, en dan is het nog arm voer ook). Dat wordt aangevuld met een mineralenbrok en wat olie (aangezien er geen hoeveelheid bij staat verwacht ik een scheutje voor de vacht) + een bekend tekort aanvullen.

Precies wat jij zegt inderdaad. Fibra is erg arm voer, als in weinig energie/suikers/eiwitten.
Naar mijn idee klopt de voeding wel, maar aangezien het zand likken niet goed is weet ik ook niet waar ik het moet zoeken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:33

Ik zou eerder een andere vitaminekorrel proberen. Soms hebben de paarden behoefte aan een andere toevoeging. Ik neig zelf naar Pavo Vital (30g/100kg paard normaal gesproken, maar vanwege de fibra zou ik daar 60g af halen), maar vitalbix daily complete kan ook (75g/100kg paard - 150g).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:38

Aan Active+ heeft 'ie dan meer dan aan de Daily Complete van Vitalbix.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:48

Als ik het mij goed herinner, wil gras nog wel eens de kalium / natrium verhouding scheef trekken en gaan ze hierdoor zand eten. Zout toevoegen aan het dieet zou helpen.
Maar pin er mij niet op vast, kan de tekst niet meer vinden :+

Ah endurance verklaart de hoeveelheid voer wel. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:12

Die van mij hebben dat ook een tijd gedaan toen ik pabo vital voerde. Vermoedelijk door de scheve calcium/fosfor verhouding. Toen ik overstapte op meestall force was het snel gedaan. Ze likten toen ook overdreven veel aan hun liksteen

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:33

Heb ik ook wel eens gehad en toen ging ik IJslands zeewier bijvoeren en dan stopte ze er weer mee

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 14:17

precies hetzelfde heb ik hier ook sinds een paar weken. paarden hebben verschillende uren op de wei gelopen. komen daarna in de paddock en gaan zand likken.
ze hebben in de paddock ook hooi, dus daar ligt het niet aan.
ze krijgen een vitaminebrok en hebben een liksteen.
ze doen dit ieder jaar een periode en daarna is het ook weer over. maar hoe dat komt..... geen idee.

vitaminen of mineralen tekort schijnt hier niks mee te maken te hebben.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 14:49

@dingogirl Echt heel raar! Ik snap ook echt niet waarom. Er moet iets niet goed zijn anders doen ze het niet, maarja wat?
Hopelijk gaat het net als bij jullie vanzelf weer over!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:58

Wat me bij onze paarden nu opvalt nu ze weer op het gras staan is dat ze ineens gek zijn op het zoutblok
(knz koeien basisblok, met zout en mineralen)
Ligt er al 2 maand en nu ineens verdwijnt het heel rap.

Geef je alle supplementem elke dag?
Je kunt ook om de dag geven, bijvoorbeeld de ene dag allen wat muesli, de andere dag muesli met de supplementen.
Staat je dier ook nog een tijd in het gras dan krijgen ze in principe ook genoeg binnen.
Of sla eens 2 dagen over, gebeurd niet erg snel dat ze meteen van alles tekort komen als je een dag overslaat

Je zou de liksteen vanuit de stal naar de wei kunnen verplaatsen, kijken of dat effect heeft.
Weet niet of je een welkoop in de buurt hebt haal je voor buiten een knz basisvlok bij.
Deze
https://webshop.lely-consumables.com/nl ... 10-kg/844/
Kosten iets van 7 euro bij de welkoop en leg je gewoon op de grond, gaan ontzettend lang mee en verdwijnen niet zomaar na wat regenbuien

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:04

Is het altijd op dezelfde plaats? Dan is het misschien gewoon een lekker smaakje. Iets over leggen en het is opgelost. Liksteen aanbiede als alternatief.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 17:40

Ik ben nu even gestopt met de marstall force.
Liksteen doet ze niks mee, hangt in haar stal.
Ze likt op elke paddock en in de bak zand. Dus heeft niks met een bepaalde plek te maken denk ik.

De welkoop ken ik niet? Ik kom uit Breda, zal straks even googlen wat dat is!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:50

Je zou haar op stal ook los zout kunnen aanbieden, gewoon bij de supermarkt een pak keukenzout (geen jozo, maar gewone) kopen. Begin met 2 eetlepels nadat ze haar fibra op heeft (of geef het in een losse bak).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:12

Pandora2 schreef:
Als ik het mij goed herinner, wil gras nog wel eens de kalium / natrium verhouding scheef trekken en gaan ze hierdoor zand eten. Zout toevoegen aan het dieet zou helpen.
Maar pin er mij niet op vast, kan de tekst niet meer vinden :+

Klopt, dat was bij die van mij ook zo. In het voorjaar/begin zomer krijgen ze meer vers gras, en dus meer kalium. Toen gingen die van mij ook zand likken. Met zout door 't voer was het gauw over.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:41

Ah dan had ik het toch goed onthouden ! :D
Ik geef sinds een paar maanden Pavo Vital en tot nu geen enkele zandhapper dit voorjaar ... * klopt af *
Geen idee of hier meer zout inzit eigenlijk. Moet eens nakijken.