Zelf drogen/prepareren van O.a. brandnetel en paardenbloem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zelf drogen/prepareren van O.a. brandnetel en paardenbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:43

Maar dat is wat je nu bekijkt, in ons huidige leven waarin we zo ver van de natuur staan dat we helemaal niet meer voelen.
Er zijn nog bosjes volkeren die wel weten wat goed voor ze is, wat ze nodig hebben en wat geneeskrachtig is bijv. Dat is geen WO studie daar.

Ik herken de zout behoefte van tijdens de zwangerschap juist niet. Wel sinds ik aan mn darmen ben geopereerd. Geest en lijf werken wel samen, als je er naar luistert.

Ik minder al een lange tijd met suikers en zout. Hoe minder suiker en zout je eet, hoe zouten en zoeter eten smaakt als het er wel in zit.

Mijn HB is nu laag en ik herken dat zeker wel, omdat ik er ervaring mee heb gekregen, net als wanneer mijn elektrolyten een dansje doen. Je moet er wel naar willen en leren luisteren.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 20:37

Zout stimuleerd idd in grotere hoeveelheden bepaalde neurotransmitters in de hersenen ( van dieren en mensen ).
Met name wanneer er al sprake is van een buitensporige inname en stress schijnt daar ook nog een grote rol in te spelen.
De drang om deze neurotransmitters te bevredigen komt vooral vanuit een bepaalde mate
van onbehagen/stress, daarom is er ook een direct verband met emoties en eten bij mensen bekend.
Aangezien onze huidige voeding al vele malen meer zout bevat dan onze oorspronkelijke voeding word je hier als kind al aan blootgesteld.
Hier maakt de voedingsindustrie ook handig gebruik van.
Vooral de combi zout, zoet, vet.
En wat de ratten betreft, zout en water samenvoegen, is dat niet tegenstrijdig?
Zo weet je nooit of er een dorst of- zoutprikkel is.
( noem het prikkel want volgens mij is het geen reflex)
Dat de proefratten ook onderheven waren aan een bepaalde mate van stres is mi aannemelijk
Een paard eet toch ook niet in een dag zijn liksteen op?
Je ziet wel degelijk een bepaalde tendens in het liksteen gebruik bij paarden.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 21:05

O.a. Knoflook, curcuma en honing zijn een natuurlijk antibiotica

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:59

Festeropre schreef:
O.a. Knoflook, curcuma en honing zijn een natuurlijk antibiotica

Je maakt de veel voorkomende denkfout dat in vitro werkzaamheid automatisch betekent dat iets óók in vivo werkt.
Otewel als je longontsteking hebt verhoogt het naar binnen schoffelen van hele potten honing en kilo's knoflook gekruid met curcuma je overlevingskansen écht voor geen meter.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 22:01

Kuggur schreef:
Festeropre schreef:
O.a. Knoflook, curcuma en honing zijn een natuurlijk antibiotica

Je maakt de veel voorkomende denkfout dat in vitro werkzaamheid automatisch betekent dat iets óók in vivo werkt.
Otewel als je longontsteking hebt verhoogt het naar binnen schoffelen van hele potten honing en kilo's knoflook gekruid met curcuma je overlevingskansen écht voor geen meter.


Uiteraard...
Was het maar waar, zou een stuk gezonder en makkelijker zijn.
Maar het heeft ook een preventieve werking op ontstekingen in het algemeen die op zijn beurt ernstigere vormen buiten het lijf kan houden.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 09:35

Gisteren op mijn werk met een bioloog gesproken en die heeft mij verteld dat een paard ( en andere dieren) wel degelijk een instinct hebben voor gif.
Niet specifiek voor giftige planten maar specifiek de gifstoffen die de plant bevat.
Ze kunnen het heel goed waarnemen via de geur, zelfs al op grote afstand.
De geur is de belangrijkste, deze voorkomt nl. dat ze eerst moeten proeven ( smaak ).
Wanneer het paard een “fout” maakt komt dit omdat er niet voldoende marker aanwezig is,
bv. door indrogen.
Het kan ook zijn dat de plant door de mens is doorgecultiveerd en daardoor bepaalde specifieke markers heeft verloren.
Dus een paard kan het dan niet meer goed ruiken of proeven.
Het gif in de plant is een afweermechanisme van de plant, die wil uiteraard niet gegeten worden.