Onze pony staat 24 uur per dag in een kudde op de wei. Omdat hij vorig jaar dik werd heb ik nu een graasmasker voor hem. Hoe lang kan ik deze bij hem om laten. Dank.
haha, ik had de titel idd moeten stellen: hoe lang is het nodig om een graasmasker op te doen.
Verhongeren ponies als ze hem 24/7 op hebben. Dat doe ik nu nl. Op voervergelijk lijk ik te kunnen berekenen dat een pony van 450/500 kg ongeveer 3 tot 4 kg gras per uur kan eten zonder masker. En dat een pony ongeveer 40 kg per 24 uur mag krijgen om op normaal gewicht en eiwitten etc. te blijven. De vraag is nu: hoeveel laat een graasmasker naar binnen. Want 24 uur x 4 kg is zeker geen 40 kg. Dus ik moet zijn inname rond de 60% beperken. Ergo: moet hij 24/7 op of is alleen een dagdeel voldoende. Wat is jullie ervaring. Dank.
Ik zou het masker 24/7 ophouden. Wanneer je het masker een dagdeel op doet en de rest van de dag niet dan gaan ze volgens mij onwijs lopen schokken..dus dan heeft dat hele graasmasker geen nut. Wat ik wel deed bij mijn pony toen zij te slank werd het masker om de dag op en af doen en dat ging goed. Ze werd niet te zwaar maar viel ook niet meer af.
Dank voor jullie snelle hulp! Dan laat ik het idd zo. Hij lijkt al redelijk zijn draai te hebben gevonden met dat ding. Ik houd in de gaten of hij er aan toe is om het om de dag te doen. Dat is nu zeker nog niet het geval met zijn spekkies.
IK doe hem eind van de ochtend af en dan doet mijn man hem begin van de avond weer om. Ze staan 24/7 buiten, maar ik vind het fijn dat hij even kan kroelen, lekker rollen en doen zonder dat ding. Soms heeft hij hem zelf al af gedaan, dus weet ik niet hoelang hij zonder staat. Hij eet ook hooi ermee en drinkt, dus gaat prima zo. Hij ziet er echt prima uit nu. Als hij teveel zou afvallen, ga ik hem om de dag om doen en anders omdraaien, overdag een aantal uurtjes om en de avond en nacht af.
Even een beetje offtopic maar hoe hebben jullie her voor elkaar gekregen dat ze een masker snappen ? Heb zo'n simpele die je op de meeste afbeeldingen voorbij ziet komen maar pony snapt er niks van. Als gras aangeboden door t gaatje, maar hij probeert niet eens om er mee te eten terwijl hij hem toch een aantal uur al heeft om gehad in de wei
Hoe werkt het met drinken? Kunnen ze met zo'n masker ook drinken uit een automatische drinkbak?
superpony
Geplaatst: 15-05-18 15:08
Mikkiej schreef:
Hoe werkt het met drinken? Kunnen ze met zo'n masker ook drinken uit een automatische drinkbak?
Ja, dat kunnen ze. Wij hebben buiten een drinkbak met een bal en die drukt hij gewoon naar beneden. De open stallen hebben gewone drinkbakken, maar daar drinken ze nooit. Wij hebben nog een half ibc vat met leidingwater, dus hij kan wel kiezen.
@casperzazoe, hij stond eerst heel armoedig te kijken. Zo van: “wie heeft dit nu weer verzonnen???” Maar binnen een uur ging zijn knar naar beneden en begon hij te eten. Ik wilde uit sneuigheid dat ding al af doen maar ben heel hard voor hem, weggegaan. En dus binnen het uur, vertelde een stalgenoot, stond hij te grazen.
Toen mn nf en shet ze voor de eerste keer om hadden, deden ze moeilijk en wilden weer de wei uit etc. Ik heb hun hoofd naar beneden gebracht, gras door het gat geduwd en min of meer zelf voor staan doen wat de bedoeling was. Destijds stonden ze nog op stal 's avonds en in pension.
Volgende dag zegt pensionhouder; ze staan te eten hoor. Had ze geen eten gegeven en meteen naar buiten gedaan met de graasmaskers en ze aten meteen.
Dat is nu wel 6 of 7 jr terug. Ik doe hem nu dus overdag een aantal uren af omdat ze 24/7 met zn 4en lopen en hij ook miet kunnen kroelen en rollen zonder in mijn ogen. Maar bij hem werkt het zo goed, dat het ook kan + dat ze een soort mini pp hebben en bewegen wel wordt gestimuleerd.