Wat te doen met stressy paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pablo1

Wat te doen met stressy paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 15:36

Hallo,ik geraak er even niet meer aan uit,ik heb een droetal maanden geleden een 8jarige pinto gekocht ,reed super los in de hand we hebben 2.30uur moeten rijden achter hem hij was totaal overstuur toegekomen op manege in tegenstelling tot wat de verkopers zeiden was hij dat dus niet gewend,drie weken heb ik er niets kunnen mee aanvangen. Van alles bang en overal extreem schrikken toen heeft veearts magnesium opgestart,niet echt resultaat van had door zn gedrag durfde ik niet meer rijden,na iemand met ervaring er te laten mee rijden en plots sterk vermageren bleek hij geen balans te hebben amper doorgereden te zijn en een veel te scherp bit gereden te zijn,heb toen zn bit veranderd naar een zeer zachte afgebouwd ,beginnen werken aan dubbele longe en een maand stil gezet om aan te dikken en slobber en e massa suplementen bijgegeven sedert enkele weken ook stressless kruiden en druppels bachbloesem,merk ik niet veel van maar dankzij het dubbele longewerk is hij mij eindelijk beginnen vertrouwen,komt van ver afgelopen naar me hinnikt altijd als ik toekom en hij begint te luisteren op stem,goed in de wasbox,vorige maandag eerste keer zelf in stap aan longe erop geweest na zolang stil te staan reageerde goed op stem,toch ben ik altijd bang omdat hij wel een nerveus ras is dat hij plots zou weglopen en zo nu ben ik gestart met cbd olie enige ervaring en na hoelang het werkt event andere stressminderende tips?

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Wat te doen met stressy paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:41

Lees het even opnieuw en pas je tekst aan als dat nog gaat. Ik kan echt niet wijs worden uit je tekst. Wat is je vraag?

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:44

Heb je al contact terug opgenomen met de vorige eigenaars? Herkennen ze hem hierin? Misschien kunnen zij ook nog tips geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:52

Ik kan er niet echt een touw aan vastknopen, dus excuses als ik het verkeerd interpreteer, maar je hebt het paard pas 3 maanden en bent nu al van hot naar her aan het gaan met trainen, dubbele longe, diverse olies en kruiden et cetera. Tja dat het paard overstuur van de trailer komt en dat de vorige eigenaren zeiden dat hij rustig zou zijn; 2,5 uur op de trailer vind ik ook nogal een best pittige rit.

Nadat hij sterk vermagerd is, is er geconcludeerd dat hij geen balans heeft en met een veel te scherp bit is gereden?

Enige wat ik me afvraag; hoe vaak ben je bij dit paard gaan kijken en wat is je eigen ervaring op het gebied van paarden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:03

In Belgie ook vakantie?? Sorry maar je hebt duidelijk niet voldoende ervaring voor dit paard.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:14

Lijkt wel een verhaal wat vertaald is met google translate.. := Niet echt een touw aan vast te knopen.
Wat ik er uit kan halen (correct me if i'm wrong), is dat je tips en advies vraagt over je paard wat je net hebt en in die tijd al van alles geprobeerd hebt omdat hij stressig is? Denk dat elk paard vrij stressy wordt van al deze dingen in zo'n korte tijd. Mijn advies: geef je paard de tijd om te wennen zonder vol te stoppen met allemaal supplementen. Ga je paard komende tijd lekker borstelen of er mee wandelen en geef hem de tijd om bij te komen als hij aantoont dit nodig te hebben..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:17

Ben je 1 keer bij het paard wezen kijken en heb je hem toen meegenomen?
Klinkt alsof het bij jou thuis een heel ander paard is dan bij de vorige eigenaar en dan gaat bij het belletje van sedatie rinkelen. Maar het kan natuurlijk ook aan een heleboel andere dingen liggen en dat zou ook vermageren niet verklaren

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:26

Het eerste wat helpt bij een stressy paard is een niet-stressy eigenaar.
Hoe meer overeenskomsten er zijn tussen de oude thuis en de nieuwe thuis, hoe makkelijker het is voor het paard om zich aan te passen.
Als jij op een heel andere manier omgaat met het paard dat de oude eigenaar, dan is dat voor het paard moeilijk te begrijpen en dan kan het zijn dat hij daar zenuwachtig van wordt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:27

Ik heb de tekst iets beter leesbaar gemaakt voor je, in de hoop dat bokkers dan wel kunnen lezen en begrijpen waar het over gaat zodat ze tips kunnen geven :j alles dat tussen haakjes staat heb ik zelf naar eigen idee ingevuld, dingen waarvan ik dénk waar het over gaat.
Vrije vertaling:
Pablo1 schreef:
Hallo, ik geraak er even niet meer uit, ik heb 3 maanden geleden een 8 jarige pinto gekocht,reed super los in de hand.

We hebben 2.30uur moeten rijden, hij was totaal overstuur aangekomen op de manege. (Want in) tegenstelling tot wat de verkopers zeiden, was hij (de trailer) dus niet gewend. Drie weken heb ik er niets kunnen mee aanvangen. Van alles bang, en overal extreem van schrikken. (Naar de veearts geweest, magnesium aangeraden gekregen) magnesium opgestart, niet echt resultaat.

Door zijn gedrag durfde ik niet meer rijden, na iemand met ervaring er (op) te laten mee rijden en plots sterk vermageren bleek hij geen balans te hebben amper doorgereden te zijn. (Ook is hij met )veel te scherp bit gereden, (ik) heb toen zijn bit (afgebouwd naar een zachter type bit).

(Ik ben ook begonnen met) werken aan dubbele longe, en (heb hem) een maand stil gezet om aan te dikken. (Hij krijgt slobber en a massa supplementen sinds enkele weken, ook stressless kruiden en druppels backbloesem). Ik merk daar niet veel van, maar dankzij het dubbele longewerk is hij mij eindelijk beginnen vertrouwen, hij komt van veraf naar mij toe gelopen, hinnikt altijd als ik kom, begint te luisteren op stem, en is braaf op de wasplaats. Vorige (week) maandag (ben ik de) eerste keer zelf in stap aan (de) longe erop geweest na zolang stil te staan, (hij) reageerde goed op stem, toch ben ik altijd bang omdat hij wel een nerveus ras is dat hij plots zou weglopen en zo. Nu ben ik gestart met cbd olie, iemand enige ervaring daarmee? en na hoelang het werkt? en event(ueel) andere stressminderende tips?

Dan mijn reactie:
Allereerst een pinto is geen ras, probeer los te laten dat je bang bent dat hij nerveus zal worden want die angstige gedachte is nergens op gebaseerd en die werkt alleen maar tegen je. :) :(:) Een leuke tegenhanger voor je: Ik heb juist meerdere bonte warmbloeden gereden die juist heel braaf en mak waren, de kleur van een paard zegt helemaal niks over het karakter.

Dan wat vragen:
Hoe staat je paard, in een box, in de wei? hoeveel uur per dag komt het paard buiten in een paddock of weiland, komt het in een kudde samen met andere paarden?
Wat voor voer geef je en hoeveel geef je daarvan?