Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Silly1972 schreef:Veel paarden hebben magnesium tekort, kan je met een bloedonderzoek aantonen
Mijn dierenarst gaf wel aan Magnesiumoxide te nemen en geen citraat
BigBen schreef:Silly1972 schreef:Veel paarden hebben magnesium tekort, kan je met een bloedonderzoek aantonen
Mijn dierenarst gaf wel aan Magnesiumoxide te nemen en geen citraat
Omgekeerd.
Een echt magnesiumtekort komt maar heel zelden voor.
Een paard moet al ondervoed zijn om magnesium tekort te hebben.
En paarden met reëel magnesiumtekort worden niet nerveus, maar net flegmatiek en lethargisch.
Extra magnesium voeren is niet zonder risico's.
Je vergroot namelijk het risico op darmstenen en koliek.
Citaat:Oké weer dezelfde discussie als in vorig topic....
Nogmaals, leg dan eens uit waarom elke dierenarts dit constateerd en elk paard er tot nu toe beter wordt van magnesium bijvoeren ipv slechter?
[***] schreef:Het schijnt dat het genoemde magnesiumtekort op een rekenfout berust.
https://annekehallebeek.wordpress.com/2 ... rekenfout/
bigone schreef:[***], het is wel de gemakkelijkste en goedkoopste manier om uit te vinden of er een tekort is, daarmee bedoel ik het bvb vier weken bijvoeren van de magnesiumoxide . Kost een paar euro en op een zo korte periode kan het absoluut geen kwaad. En over bovenstaand stukje, er zijn meerdere kanten aan dit verhaal, de landbouwgrond word steeds magnesiumarmer, dus ook de grondstoffen voor het paardenvoer. Zowel in gras als in hooi/kuil en voedingsmiddelen die er van geoogst worden. komt bij dat magnesium word opgeslagen in vet en spieren en zeer weinig in het bloed dus aantonen kan eigenlijk alleen via spierbiopt. En op het moment dat er een ernstig tekort is dan is het paard al ver heen.