voeding van het jonge veulen..

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

iamsam

voeding van het jonge veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-18 13:15

Graag duidelijkheid met het volgende......

waar ligt de grens van het toelaatbare als je een veulen op (mijns inziens) erg jonge leeftijd speent.

wat vinden jullie een goeie leeftijd om te spenen bij b.v. een Quarter of Appalousa ?

alvast bedankt voor jullie mening c.q. expertise !!

Sheeltje2

Re: voeding van het jonge veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:18

Die van mij was met 4 maanden gespeend toen kon ik hem bij de fokker ophalen een grens weet ik niet eigenlijk

rust in de groene weides jasmine we gaan je missen. *****welkom Yuri******

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:21

De grens voor spenen ligt op 100 dagen dacht ik. Maar pin er mij niet op vast :+
Maandje of 5 à 6 vind ik persoonlijk een mooie leeftijd, tenzij moeders nog veel reserve heeft en de kleine haar niet in de weg loopt. Dan kan het nog best wel wat later.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:04

Sowieso maakt het qua ras niet uit, ik zou niet weten waarom een Shetlander eerder bij de moeder weg kan dan bijv. een Shire.

Bij gedomesticeerde paarden is vaak de regel 4 maanden of later, wat mij betreft zo laat mogelijk. In het wild/de natuur regelt de moeder dit zelf, sterk afhankelijk van de situatie maar algemeen bekeken later dan bij een gedomesticeerd paard.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:12

Minimale leeftijd ken ik inderdaad ook als 100 dagen. Maar voor mij ligt de voorkeur standaard rond de 8 maanden.

Aangezien je titel is: voeding van het veulen.

Probeer altijd, maar zeker met zeer jong spenen, dat ze al erg goed brokjes, hooi en gras eten. Ze moeten het alle drie echt kennen en bij voorkeur ook bietenpulp.

Maagzweren bij vroeg spenen is zeer gebruikelijk dus door het krachtvoer door bietenpulp te mengen (eventueel met extra melasse of suiker erdoor. Veulenmelk is opvallend zoet door het hoge lactosegehalte) krijg je veel meer vezels bij het gestresste dier binnen en heeft hij een zo goed mogelijke start onder deze omstandigheden.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:27

Wat mij betreft zo laat mogelijk, mits de merrie het aankan. Mijn veulen is met 9 maanden bij de moeder weg gegaan. Ik vind dat wel een goede start.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:25

Gaat je vraag nu over voeding of over afspenen?

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie