Natuurlijke/Onnatuurlijke Vitamine E: verhouding?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CnB

Natuurlijke/Onnatuurlijke Vitamine E: verhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 16:33

De meeste weten wel dat vitamine E in verschillende vormen kan voorkomen en dat de natuurlijke vorm beter opneembaar is. Daarnaast is het, als ik het goed begrijp, zo dat vitamine E op zich ook nog in verschillende vormen kan voorkomen (D-Alfa, D-Beta, D-Delta en D-Gamma Tocoferolen ) en dat er vaak in een supplement enkel de D-Alfa zit.

Waar ik nu benieuwd naar ben is hoe het met de verhouding natuurlijk/onnatuurlijke vitamine E zit. Via internet zijn richtlijnen te vinden wat een paard extra per dag zou "moeten" hebben (afhankelijk van prestaties, al dan niet spierproblemen, ouderdom, etc.) maar gaat dit dan over natuurlijke vitamine E? Over het complex? Of maakt het niet uit?

Als je je paard bv. 3.000 IU per dag onnatuurlijke vitamine E extra geeft, en je wil dit vervangen door een natuurlijk vitamine E complex, hoeveel moet je dan geven? Kan je minder geven? Hoe weet je dit?

Iemand die hier meer ervaring in heeft? Ben zeer benieuwd :)

Kelly08

Re: Natuurlijke/Onnatuurlijke Vitamine E: verhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:28

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik gaf eerst de vitamine korrel van jepaargezondenfit maar daar zat 1400 mg onnatuurlijke vit E in (in de 280 gram die ik gaf). Nu geef ik de vitamine korrel van Equilin en daar zit 623 mg natuurlijke vit E in (in 120 gr wat ik moet geven aan een paard). Nu maak ik mij wel zorgen of dit niet te weinig is.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:34

Interessant nooit mee bezig geweest, maar probeer me er meer in te verdiepen dus ik lees met jullie mee

strooigoed

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:42

Waarom zou natuurlijke vitamine E beter opneembaar zijn? Soms kan natuurlijke vitamine E idd zo snel opgenomen worden dat het al afgebroken is voor het de plaats bereikt waar het moet werken. Daarvoor kan een kunstmatig gebonden vitamine dan weer nuttig zijn.

Ik weet wel dat je bij een vetrijk rantsoen de hoeveelheid vitamine E moet opvoeren. Mijn DA zei dat vetrijke voeders (bijv. graanvrije mengelingen) dubbel zoveel vitamine E moeten bevatten.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 22:22

Ik weet niet waarom, heb dat op diverse plaatsen gelezen. Weet niet meer precies waar maar zaten volgens mij ook wetenschappelijke artikelen tussen. Zal eens zien als ik morgen wat kan terugvinden, is al een tijdje geleden.

Van waar heb jij jouw kennis? Heb altijd interesse in materie over dat onderwerp, als het een beetje begrijpbaar geschreven is ;)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 09:56

Zomaar even wat sites:

https://ker.com/equinews/what-best-way- ... vitamin-e/

https://cvm.msu.edu/research/faculty-re ... -are-there?

https://thehorse.com/14767/studies-on-vitamin-e/ (niet meteen over de vormen, wel over wanneer & hoeveel nodig)

https://kppusa.com/2012/03/28/vitamin-controversy/

Is nog wel veel meer te vinden, maar het komt allemaal op hetzelfde neer ... dat natuurlijke vitamine E beter opgenomen wordt, maar een stuk duurder is. Nu lijkt mij ook dat je er dan minder van nodig hebt en dat de richtlijnen die er gegeven worden voor natuurlijke vitamine E gelden. Maar dat weet ik dus niet zeker.

Vitamine E in vloeibare vorm is trouwens nog beter, dat zei mijn DA ook, maar is hier geen optie omwille van praktische redenen. En weet ook niet of dat wel zonder Selenium te vinden is en dat is hier ook een must.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:40

CnB, ik werkte in een firma die veevoederformulatie deed, en ook aantal vloeibare supplementen voor dieren (oa paarden) maakte. Dat van die "gecoate" vitamine E, dus beschermd tegen vroegtijdige afbraak ih lichaam, had ik vandaar.

Wat je links betreft: de eerste link gaat over een onderzoek op amper 9 paarden, daar zou ik geen stastieken van durven maken. Alsof je peperkoek geeft aan 5 hardlopers, en pannenkoeken aan 4 anderen, en de peperkoekvreters hebben minder spierpijn, daarom is dat nog niet bewezen de sportvoeding bij uitstek?

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 12:05

Voel me niet geroepen om nogmaals uren internet af te struinen om info te vinden die wel voldoet aan jouw eisen, dit zijn even wat snelle voorbeelden maar er is zoveel meer te vinden dus leef je uit zou ik zeggen ;)

Hoe werkt dat met die gecoate vitamine E dan? Gecoat met wat?

Het ging mij puur om hoe je het verhoudingsgewijs moet bekijken, en daar heb ik ook antwoorden op gevonden (2e link staat een mooie uitleg over) dus je zou in principe van natuurlijke vitamine E inderdaad minder moeten geven dan van synthetische vitamine E. Ik ga het gewoon proberen en merk vanzelf wel hoe pony erop reageert.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie