Paard met Cushing op onbeperkt hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Paard met Cushing op onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 09:46

Sinds enkele dagen ben ik de eigenaresse van een lieve Tinkermerrie van 20 jaar. Zij heeft sinds enkele jaren de ziekte van Cushing, dat goed onder controle te houden is met een half pilletje Prascend per dag.

Het is mijn eerste eigen paard, dus er komt veel op me af en ik mag ook nog veel leren. Vandaag mijn eerste vraag (en dilemma)..

Ik sta op een prachtige doe-het-zelf plek waar in totaal drie sobere paarden staan; de twee andere paarden zijn van één eigenaresse.

De eigenaresse van de twee andere paarden wil graag alvast een voorraad hooi inslaan voor de herfst en winter. Omdat mijn paard de ziekte van Cushing heeft, is het dus belangrijk voor haar dat het hooi laag is in suikerwaarden. Ik kwam uit bij het Duits kruidenhooi van LVF en heb dat aan haar voorgesteld, maar dat is voor haar geen optie om verschillende redenen (in een woord; onzinnig).

Zij stelde voor om onbeperkt hooi te gaan voeren uit een slowfeeder, omdat ze nu ook 24/7 op sober gras lopen en haar paarden dat zo gewend zijn. Ze heeft een hooiboer in de buurt gevonden en daar gaat ze dit weekend een grote voorraad bestellen.
.
Mijn merrie is gewend om 24/7 op sober gras te staan bij haar vorige eigenaren, maar daar gaven ze haar nooit onbeperkt hooi, omdat ze toch wat overgewicht heeft en ze constant blijft eten.

Zoals ik al zei is zij mijn eerste eigen paard en ik merk dat ik nog zoekende ben naar hoe ik het goed doe voor haar. Ik zit met de kwaliteit en waardes van het hooi in mijn maag (dat ik wel kan laten testen) en het onbeperkt voeren.. Ik heb geen zin in een ernstig hoefbevangen paard.

Ik merk dat het me onrustig maakt en dat ik graag wat advies zou willen krijgen. :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:54

Mijn ervaring is dat, zodra ze eraan gewend zijn dat er onbeperkt eten is, ze niet aan een stuk door blijven eten. Het kan dagen duren, maar uiteindelijk gaan ze rustiger eten met meer tussenpauzes.
Wordt het hooi nog getest? Als dat niet te hoog in suiker zit zou ik me niet te druk maken. Sober gras bestaat ook niet echt, en als je tinker het al die tijd goed heeft gedaan op 24/7 gras dan denk ik dat het ook met onbeperkt hooi in de slowfeeder wel goed komt.
In het ergste geval kun je nog afspreken om een slowfeeder met extra fijne mazen te gebruiken.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Paard met Cushing op onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:07

In principe voer je met een slowfeeder niet onbeperkt. Er is altijd hooi ter beschikking, maar in dat geval is de slowfeeder (en de mazen van het net) de beperkende factor.

Overleg eventueel met stalgenoot of er 2 soorten hooi gevoerd kunnen worden? Je kunt wat 'rijker' hooi voeren met een kleinere maas bijvoorbeeld en een deel armer hooi met een normale maas? Dan moeten ze meer moeite doen voor het rijkere hooi (wat je wel in een beperkte hoeveelheid aanbied) en het armere hooi zit dan nog steeds in een slowfeeder, maar wordt in ieder geval onbeperkt aangeboden.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:20

Ik zou zelf eerder problemen zien in het gras dan in het hooi, maar ik zou er ook voor kiezen het hooi te testen. Als Pavo nog steeds die quickscan aanbiedt is dat wel een mooie optie denk ik?

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard met Cushing op onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:45

Mijn ervaring is het niet het hooi dat bij Cushing snel HB veroorzaakt. Het grootste probleem in de winter is de suikerstapeling in kortgras tijdens koud zonnig weer, beter staat een paard met Cushing op een zandpaddock.
Hooi in slowfeeders is prima, een paard met Cushing heeft voldoende goede voeding nodig. Ons oudje moesten we met seniorenslobber bijvoeren omdat die aan hooi alleen niet genoeg had.
Let ook op de vacht, een lange Cushing-vacht lijkt warm maar is van slechte kwaliteit en niet altijd goed waterdicht, dekens bieden dan een uitkomst.