Ideetjes gevraagd voor mager paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ideetjes gevraagd voor mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:43

Ik heb een kwpn merrie van 1.60 en ze is inmiddels 33 jaar. Wat en hoeveel we haar ook voeren, ze blijft mager en lijkt zelfs wat magerder te worden.
Ze krijgt seniores priores, 3.5 kilo droog afgemeten en een kilo speedibeet per dag, aangemaakt met water komt dit op een aardige hoeveelheid en er gaat wat lijnzaadolie door.
Verder krijgt ze onbeperkt fijn hooi, waar ze goed van eet. In de winter heeft ze een warme deken en ook wordt ze gewoon ontwormd en komt de tandarts, alhoewel dit weinig nut meer heeft aangezien bijna alles is weg gesleten.
De zomer komt er aan en ipv lekker dik te worden van gras, is dit bij haar niet het geval.
Moet ik gewoon accepteren dat ze magerder wordt of is er iets wat jullie te binnen schiet wat ik eventueel nog kan proberen. Moet de priores qua kilos verder omhoog, elke kilo worst aangelengd met 3 liter water, dus het volume is al aardig groot.
Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-04-18 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Ideetjes gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:47

SP mag evt nog omhoog. Een kilo ongeweekt per 100 kilo paard mogen ze dacht ik hebben (staat wel op de zak). Je hooi is dan evt extra. Maar dan weet je iig dat je qua voedingsstoffen en energiegift goed zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:49

eilleen333 schreef:
SP mag evt nog omhoog. Een kilo ongeweekt per 100 kilo paard mogen ze dacht ik hebben (staat wel op de zak). Je hooi is dan evt extra. Maar dan weet je iig dat je qua voedingsstoffen en energiegift goed zit.

We gaan naar de 4 kilo sowieso, maar omdat we er ook nog minstens een kilo speedibeet doorgooien weet ik niet of het goed is om nog meer SP te geven. Zeker omdat je SP niet maar ongelimiteerd kan geven, dacht ik.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:50

misschien afvallen door pijn, heb je dit al gecheckt? Sommige paarden zijn erg hard en daar zie je niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:02

mystery1980 schreef:
misschien afvallen door pijn, heb je dit al gecheckt? Sommige paarden zijn erg hard en daar zie je niks aan.


Nee het is geen pijn, het is niet een harde, als ze pijn heeft, geeft ze dit wel aan.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ideetjes gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:05

Als ze bijna geen tanden meer heeft, kan het mede daar aan liggen. Spijsvertering begint immers in de mond.
En verder accepteren dat alles eindig is, ook het (waardig) leven van deze merrie. Daarmee bedoel ik niet dat je haar moet laten inslapen omdat ze mager(der) begint te worden, maar ik bedoel dat je je ogen niet moet sluiten voor datgene wat onvermijdelijk eens staat te gebeuren: afscheid nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:20

rien10 schreef:
Als ze bijna geen tanden meer heeft, kan het mede daar aan liggen. Spijsvertering begint immers in de mond.
En verder accepteren dat alles eindig is, ook het (waardig) leven van deze merrie. Daarmee bedoel ik niet dat je haar moet laten inslapen omdat ze mager(der) begint te worden, maar ik bedoel dat je je ogen niet moet sluiten voor datgene wat onvermijdelijk eens staat te gebeuren: afscheid nemen.


Ze krijgt SP vanwege de slijtage van de tanden en kiezen en zeer fijn hooi waar ze heel wat van naar binnen werkt op een dag :) Dus weet niet of het de kiezen en tanden zijn waar de magerte nu opeens door komt.

Ik sluit mijn ogen zeker niet voor de eindigheid van het leven. Het staat voor de deur, daar ben ik mezelf zeer goed van bewust. Maar tante gallopeert nog door de wei en heeft de glans nog in haar oogjes en zolang ze dat heeft, gaan we vanzelf proberen haar in een zo goed mogelijke conditie te houden. Maar hoe ouder ze wordt, des te moeilijker het wordt. Vandaar mijn vraag of iemand nog een idee heeft, waar ik zelf nog niet op gekomen ben :)

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:22

Slobber voeren? Dat hoeft ze bijna niet te kouwen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:24

Tja- mais.

We hebben er bij ons op stal een paar zonder tanden, 30-40 jarigen, en die doen het goed op het bijvoeren van mais, en bietenpulp (niet speedibeet, maar met melasse)

Edit: gehakselde mais bedoel ik overigens, die is alleen erg zuur, dus ze moeten er even voorzichtig in opgebouwd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:26

rien10 schreef:
Slobber voeren? Dat hoeft ze bijna niet te kouwen.

SP is een soort slobber die tevens ook ruwvoeder vervangt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:28

khirshanta schreef:
Tja- mais.

We hebben er bij ons op stal een paar zonder tanden, 30-40 jarigen, en die doen het goed op het bijvoeren van mais, en bietenpulp (niet speedibeet, maar met melasse)

Edit: gehakselde mais bedoel ik overigens, die is alleen erg zuur, dus ze moeten er even voorzichtig in opgebouwd worden.


Oh! Is speedibeet niet een goede pulp? Dat wist ik niet. Mais geef ik liever niet vanwege koliek, vandaar de bietenpulp. Ik kan ook gewoon de bietenpulp voor koeien halen, is dat beter?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ideetjes gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:33

Er is níets mis met speedibeet, er zit weinig suiker in, mede omdat er geen melasse in verwerkt wordt. Voor sommige paarden is dat heel goed, anderen hebben meer baat bij wat meer melasse/suiker (melasse is 50% suiker)

Bij ons wordt bietenpulp met zemelen gevoerd 's ochtends, buiten (dus verdeeld over zo'n 10 uur) krijgen ze mais, hooi en wortels (wanneer ze er zijn). Wanneer ze op stal gezet worden hebben ze hooi en mais. Rond 23.00 krijgen ze muesli/brok en nog eens hooi.

Daar doen zelfs de 40 jarigen en tandlozen het goed op.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Ideetjes gevraagd voor mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:40

De organen van oude paarden hebben over het algemeen ook een verminderde capaciteit. Daar zou ik, zeker in deze periode van het jaar een kuurtje drainage compositum tegenaan gooien zodat de organen weer wat meer op kunnen nemen. Qua voeding doe je volgens mij al het mogelijke al.

cissy

Berichten: 19834
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:41

Is je merrie getest op ppid?

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:41

Een schep merriebrok erbij? Kan ook gewoon geweekt worden.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ideetjes gevraagd voor mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:42

Dat ja! Goed idee! Daar komen ze meestal snel wat van bij

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:44

Misschien kan je wat je nu voert aanvullen met Pavo 18+?
Dit is een muesli die je zowel droog als geweekt kan voeren. Hij is afgestemd op de behoeften van een ouder paard.

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 19:54

Wat ik een nadeel van sp vind is dat het een ruwvoervervanger is.
Er zit zowat niks in aan eiwit,vitamines etc.
Dus ben je daarnaast nog eiwitten nodig en in elk geval nog iets van vitaminebrokken
Ik zou kijken of je zeker de helft kunt gaan vervangen door een goede grasbrok.
Of eventueel geweekte grasbrok er bij gaan geven. Even kijken of je paard het wel op kan allemaal.
Het vult wel flink al die slobbers.

Wel rustig aan mee beginnen,meeste oudere paarden moeten er wel even aan wennen.
Maar ik heb een grasbrok die ik gewoon via een boer heb,zit 20% eiwit in en merk dat dat enorm helpt.
Vervang anders de speedibeet door een grasbrok?

Lijnzaadolie, geef ik ook.
maar mij is toch geadviseerd om niet teveel te doen omdat veel olie wel zou laxeren en dat is voor de opname van de voedingsstoffen niet goed is mij verteld?

Verder, al iets van lucernebrok geprobeerd? Of een esparcette?
Ik heb er een staan van nu 31 dacht ik,die geef ik nu ook wat lucerne bij
Die krijgt dat naast de grasbrok en sp,en heb het idee dat ze daar wel wat van bijtrekt.

Hier krijgen ze overigens ook allemaal marstall force er nog bij als vitaminekorrel.

Oh ja, kijk ook even op voervergelijk,kun je diverse voeders naast elkaar zetten en kijken waar veel eiwitten in zitten.
Hdb het idee dat ze daar wel flink van mogen als ze ouder zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:21

khirshanta schreef:
Er is níets mis met speedibeet, er zit weinig suiker in, mede omdat er geen melasse in verwerkt wordt. Voor sommige paarden is dat heel goed, anderen hebben meer baat bij wat meer melasse/suiker (melasse is 50% suiker)

Bij ons wordt bietenpulp met zemelen gevoerd 's ochtends, buiten (dus verdeeld over zo'n 10 uur) krijgen ze mais, hooi en wortels (wanneer ze er zijn). Wanneer ze op stal gezet worden hebben ze hooi en mais. Rond 23.00 krijgen ze muesli/brok en nog eens hooi.

Daar doen zelfs de 40 jarigen en tandlozen het goed op.

Zemelen kan ik zeker proberen,de maïs ben ik huiverig voor, maar ik ga morgen langs de Welkoop voor koeienpulp!
Wortels kan ze niet kauwen of ik moet ze raspen. Is ook zowat..lol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:22

cissy schreef:
Is je merrie getest op ppid?


Nee, maar het zou me niet verbazen.
Ik ga haar niet meer door de medische mallemolen gooien.

Ze heeft verder geen honger hoor en is juist nog erg vrolijk en levenslustig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:24

different1 schreef:
Een schep merriebrok erbij? Kan ook gewoon geweekt worden.


Merriebrok doet helaas niets voor haar, hebben we al geprobeerd, toen ze jaren terug bij moest komen. En het weekt ook rot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:24

meiske1577 schreef:
Misschien kan je wat je nu voert aanvullen met Pavo 18+?
Dit is een muesli die je zowel droog als geweekt kan voeren. Hij is afgestemd op de behoeften van een ouder paard.

Ik zal er eens naar kijken

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ideetjes gevraagd voor mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:27

Hier krijgen ze rustig 2x3 scheppen en 1x2 scheppen SP per dag

SunnyHorse
Berichten: 1257
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Ideetjes gevraagd voor mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:29

Is de omega 369 van subli misschien ook wat ter aanvulling? Het is niet de olie, maar heeft een vastere vorm, zeer zacht van structuur, denk ook goed te doen voor de tandelozen onder ons.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Ideetjes gevraagd voor mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:32

Maislijnzaad brok misschien? Kan je ook geweekt geven.