Wel of geen hooinet of hooitas?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wendie1992

Wel of geen hooinet of hooitas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-18 17:44

Hallo bokkers,

Wat zijn jullie ervaringen met een hooinet of hooitas?
Ik had gelezen dat paarden door het "onnatuurlijk eten van het hooi, en het trekken" last kunnen krijgen van rug en nek?
Ik zat er eerst aan te denken om een hooitas in mijn paard z'n box te hangen, maar na de dingen die ik er overlees, betwijfel ik of het wel zo goed is...

Wat zijn jullie ervaringen/kennis?

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:37

Mijn paard heeft al meer dan 5 jaar een Little Bit Hooitas in haar stal hangen. Ik vind het echt ideaal. Kan zo'n 12kg hooi in en mijn paard kan daar de hele nacht onbeperkt van eten. Hooi wat op de grond valt laat ze liggen dus ze heeft echt de voorkeur om uit de tas te eten.
Ook is de tas super makelijk te vullen.

Shalimar

Re: Wel of geen hooinet of hooitas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:44

Ik heb een hele tijd een slowfeeder net gehad, maar merkte onlangs dat hij slijtage aan de voortanden kreeg, je zag echt een geultje. Ben toen maar gestopt met het hooinet.

Hilary

Re: Wel of geen hooinet of hooitas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:00

Wij voeren al het hooi in hooinetten, maar die liggen in een bak, ze hangen niet (behalve in de schuilstallen als het veel regent). We gebruiken de netten overigens om het knoeien met hooi te verminderen, niet omdat ze langzaam moeten eten.

Oy with the poodles, already

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:29

Hilary schreef:
Wij voeren al het hooi in hooinetten, maar die liggen in een bak, ze hangen niet (behalve in de schuilstallen als het veel regent). We gebruiken de netten overigens om het knoeien met hooi te verminderen, niet omdat ze langzaam moeten eten.

Hier een slowfeeder aan de muur om dezelfde reden. En zelfs dan trekken ze er soms nog uit voor de "lol" om er vervolgens op te plassen en daarna verontwaardigd aan de draad te gaan hinniken -O-

Ik heb zelf nog niet het idee gehad dat er rugproblemen van kunnen komen, maar soms zie je ze wel in de meest bizarre posities staan voor het allerlaatste beetje :') Wat ik vooral merk is dat ze het eruit trekken in een plukje en dan dat plukje "gewoon" opeten.

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:21

ik heb een hooitas van little bit. die heb ik zo laag vastgemaakt in de stal dat de tas bijna op de grond ligt. zo kan mijn pony er in een gewone houding uit eten. ( ring op zo'n 40-50 cm van de grond, en met een riempje maak ik de tas door de handvaten vast daar aan )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:23

Ik heb hooinetten met verschillende maasgroottes. Sommige van mijn netten hebben 45 mm mazen, andere 30mm. En dat gaat al jaren lang prima. Ze eten zodat ze er met hun hoofd recht voor staan, pas voor het laatste beetje kantelen ze hun hoofd. Zo eet een paard nou eenmaal. Een paard is een vezeleter en voor takjes, bast en dergelijke moeten ze hun hoofd ook iets opzij doen vaak. Voor grazen uiteraard niet, maar een paard wat kan kiezen eet niet uitsluitend gras.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie