Krachtvoer afbouwen

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Frummels

Krachtvoer afbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-18 11:37

Hoi allemaal,

Mijn bijna 3 jarige mini appaloosa krijgt tot op heden Fibra Premium gevoerd. Twee keer per dag een kleine portie.
Ik merk dat hij wat te vet begint te worden, dus ik wil het krachtvoer wat terugbrengen. Hoe kan ik dit het beste afbouwen? Hij krijgt natuurlijk al niet erg veel (denk twee porties van 120-130 gram per dag; dus totaal 250 gram), maar het lijkt mij ook niet zo handig om hem opeens op een klein handje voer te zetten?

Verder krijgt hij nu 4 porties voordroog per dag, dit wordt binnenkort onbeperkt hooi. Hij heeft een stal met stro bedekking (dit eet hij niet) en met ruime stenen uitloop en komt elke dag nog even op de zandpaddock. Hij verricht weinig/geen intensieve arbeid. Ik longeer hem 1 keer per week een kwartiertje a 20 minuten, wandel 1 a 2 keer per week een half uur tot een uur met hem en 1 keer per week doen we 20 minuutjes wat grondwerk in stap.

Hoe kan ik het beste zijn voer afbouwen? Hoeveel gram zouden jullie hem geven en gedurende welke periode? :) Naar welke portiegrootte ik uiteindelijk toe wil, weet ik niet. Ik vind het belangrijk om gewoon goed te kijken naar hoe hij eruit ziet en zich gedraagt.

IngridM

Re: Krachtvoer afbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:46

Kym, ik zou dan overgaan op een vitaminebrok. Hoeven ze maar heel weinig van maar weet je wel zeker dat hij alles binnenkrijgt. Als hij nu paar handjes Fibra krijgt, krijgt hij nu ook niet voldoende vitaminen/mineralen binnen.

Er zijn veel goede; bv Vitalbix, VS200, Marstall Force, noem maar op.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:42

Is het geen optie om zijn ruwvoer beperkter aan te bieden? Niet zo zeer minder maar bijvoorbeeld in een hooinet/slowfeder met ernaast een vitaminebrok?
Zo'n kleine hoeveelheid zou ik trouwens zo durven omzetten naar vitaminebrok. Lijkt me alleen sterk dat hij daar echt te dik van wordt, denk meer samen met teveel ruwvoer.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-18 13:04

IngridM schreef:
Kym, ik zou dan overgaan op een vitaminebrok. Hoeven ze maar heel weinig van maar weet je wel zeker dat hij alles binnenkrijgt. Als hij nu paar handjes Fibra krijgt, krijgt hij nu ook niet voldoende vitaminen/mineralen binnen.

Er zijn veel goede; bv Vitalbix, VS200, Marstall Force, noem maar op.

Ik geef de Fibra portie zoals aanbevolen voor Pep zijn gewicht en arbeid. Zou hij dan toch te weinig binnen krijgen?

Vitaminebrok is ook wel een optie ja, ga ik eens naar kijken.

twinducklin schreef:
Is het geen optie om zijn ruwvoer beperkter aan te bieden? Niet zo zeer minder maar bijvoorbeeld in een hooinet/slowfeder met ernaast een vitaminebrok?
Zo'n kleine hoeveelheid zou ik trouwens zo durven omzetten naar vitaminebrok. Lijkt me alleen sterk dat hij daar echt te dik van wordt, denk meer samen met teveel ruwvoer.

Hij komt strakjes (morgen) in een groep te staan, dus ik kan het hooi helaas niet beperkter aanbieden omdat ze allemaal van een grote baal eten.

Ik denk niet dat hij dik wordt van het ruwvoer. Voorheen kreeg hij onbeperkt vet kuil met een handje Fibra per dag en toen was hij erg slank. Dus ik speel liever eerst wat met de hoeveelheid krachtvoer dan minder ruwvoer.
Toen we van stal wisselde en hij hooi of voordroog in (te) kleine porties/hoeveelheden kreeg ipv kuil ben ik meer Fibra gaan voeren omdat hij erg mager werd. Nu dus op de nieuwe stal weer wat meer porties ruwvoer, dus wil weer minderen met Fibra omdat ik merk dat ie vet wordt.

Maar ik zou dus gewoon kunnen overgaan naar vitaminebrok denken jullie?

De hoeveelheid Fibra is trouwens gewoon gebaseerd op het voeradvies van de leverancier. :j
Maar vitaminebrok vind ik zeker wel een goede dus daar ga ik even naar kijken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:50

Oh ja ik zat met "handje Fibra" in mijn hoofd :-)
Áls hij krijgt wat hij moet hebben zit het met vitamines wel goed natuurlijk.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-18 16:05

IngridM schreef:
Oh ja ik zat met "handje Fibra" in mijn hoofd :-)
Áls hij krijgt wat hij moet hebben zit het met vitamines wel goed natuurlijk.

Haha, nee bedoelde dat ik hem nu niet opeens op een handje kan zetten. :D Kreeg hij 'vroegâh' wel maar toen had ie onbeperkt vet kuil. }:0

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:46

Jahoor lijkt me geen probleem en hen over te zetten.

Mijn ruin krijgt voer na werk. Bij geen / licht werk krijgt hij vitamine brok + 2 handjes muesli voor de smaak. Als hij meer gewerkt heeft krijgt hij 1/2 tot 1 schep muesli. Zijn grotere hoeveelheden nog als jij geeft.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie