Supplement voor stijf sportpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PerleB

Supplement voor stijf sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 10:30

Hoihoi Bokkers!

Je hebt paarden met veel souplesse in hun lijf en dan heb je... ahum... Billy :')
Ik zal de situatie eventjes schetsen:

wat merk ik op?
- als ik zijn achterbenen op til voor hoeven uit te krabben, hoor ik regelmatig krakgeluiden. Het lijkt vanuit de kogels te komen maar dat weet ik niet zo zeker. Het komt ook af en toe voor dat zijn kogels ‘op slot staan’ lijken te staan, vooral rechts achter.
- tijdens het longeren hoor ik soms ook krakgeluiden. Ik kan niet benoemen vanwaar dat komt.
- is redelijk stijf in zijn beweging (vooral in zijgangen merk ik dit). Kost hem veel tijd en moeite in zijn lichaam om de oefeningen te kunnen doen.
vb: appuyement, stappirouette
- Bij zware training merk ik echt dat hij de dag erna rust nodig heeft om weer te herstellen. Dan voelt hij nog strammer en stijver dan anders.

Wat doe ik al?
- voer een supplement bij voor spieropbouw (NAF M power)
- heb hem ook een tijdje NAF M fit (sneller herstel na training) bijgegeven maar ik merkte niet echt verschil, dus ben daar ook mee gestopt.
- in – en uitstappen doe ik altijd 10 minuten.
- ik probeer minstens 1x in de week een staptraining te doen aan de hand: over balkjes stappen, ook verhoogd, zodat het spronggewricht wat soepeler wordt. Ook om de kracht op te bouwen. Doe dan ook aan achteruitstappen, achterbenen aanspreken, …
- Dry needling om het halfjaar om de pijnpunten weg te halen
- Krijgt elke dag 2 scheppen lucerne (op aanraden van de DA zodat hij geen eiwit te kort krijgt)
- Komt elke dag 2x uit zijn box (S’ ochtends: paddock/stappen aan de hand, s’ avonds rijden/actieve rust). Ik zou liever zien dat hij wat vaker/langer buiten kan, maar dat ligt momenteel niet in mijn mogelijkheden.
- Paard is voor de rest helemaal kern gezond (bloedwaarden zijn ok, hoeven zijn ok, tanden zijn recent onderzocht) en het zadel past ook goed.
- Meestal train ik hem 2 dagen achter elkaar, daarna heeft hij een dag rust. Bij hele zware trainingen krijg hij om de dag actieve rust (licht longewerk, stappen aan de hand, losrijden)

Wat zou ik graag willen?
Ik heb het idee dat ik hem nog méér kan ondersteunen door middel van een goed supplement of voer. Alleen weet ik niet dewelke. Ik hoopte dat jullie, Bokkers, mij hiermee konden helpen.

- Geen krakgeluiden meer (vooral knie en kogels denk ik)
- meer souplesse doorheen het lijf
- sneller herstel

Welke oplossingen heb ik al bedacht?
- duivelsklauw maar zou niet geschikt voor wedstrijdpaarden.
Ik rijd op provenciaal niveau. Hier heb ik nog nooit meegemaakt dat ze bloed afnemen. Of geld dit alleen voor internationale wedstrijden?
- Glucosamine, wat ze geven aan oudere paarden om soepel te blijven. Maar is dit ook geschikt voor een 11 jarig paard?

Ik ben dus vooral opzoek naar een supplement/voer dat mijn paard kan helpen voor meer souplesse in zijn gewrichten en spieren. Daarnaast ook voor sneller herstel.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:42

Het zou natuurlijk handig zijn om uit te sluiten waar de stramheid vandaan komt, is het bv. slijtage, artrose etc. dan zal je heel anders moeten gaan handelen, en er naast een supplement ook je training en intensiteit van de training op moeten aanpassen.
Als ik even snel naar je training kijk denk ik dat het te maken kan hebben met verzuring van de spieren.
2 dagen achtereen intensief training lijkt mij in dat geval niet ideaal.
Je zou wat kunnen geven om hem te helpen afvalstoffen af te voeren, ook zijn daar therapieën voor, denk bv. Aan acupressuur, dry needling en cranio sacraal therapie. ( je noemt zelf al dry needling)
Naast supplementen en therapieën is het natuurlijk vooropgesteld dat je paard zoveel mogelijk vrije beweging heeft, dus geen 24/7 stalleven

NinaCharlie

Re: Supplement voor stijf sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:46

Waar komt dat stramme vandaan? Daar zou ik naar laten kijken. Een gezond paard is niet stram en als het zo erg is dan gaat een poedertje daar ook niet mee helpen. Verder ligt de oplossing toch waarschijnlijk ook grotendeels bij het stalmanagement. Als je zelf de marathon loopt en de dag er na op een klein oppervlakte moet staan (ik neem even een gemiddelde stal 10m2) dan word je daar zelf ook niet soepeler van als je eenmaal eindelijk je benen kan strekken. Meer buitenstaan is nu eenmaal goed voor ze. Rondscharrelen, beetje ravotten met anderen, houden zichzelf een stuk soepeler. En dan bedoel ik niet een paddock van 5 bij 5.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:49

Als medische oorzaken (atrose?) Uitgesloten is..Is het bijgeven van Magnesium een optie? Of is hij hierop een keer bloed getest? Zeker bij grote gift lucerne zie je vaak overschot calcium wat magnesium verdringt ...een tekort kan zorgen voor een spanning in het lichaam..als meer vrije beweging niet mogelijk is, wat denk ik wel zeker verbetering zou kunnen geven ...is het misschien wel een optie om na het uitstappen nog korte tijd vrij te bewegen? Ipv gelijk stilstand?

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 10:55

Kan het zijn dat hij artrose heeft? Droogstaande gewrichten? Botchips? Spat? Bloedwaarden niet in orde?
Probeer de oplossing niet te zoeken in supplementen maar zorg eerst dat hij lichamelijk helemaal in orde is en dat je je voerschema op orde hebt. Kijk daarna eens heel kritisch naar je trainingsschema, misschien rij je hem niet op de optimale manier en rij je hem in de verzuring.
En kijk daarna eens naar supplementen. Supplementen zijn ter ondersteuning van... en niet om problemen om te lossen.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 11:00

Hoi iedereen, ik snap jullie reacties allemaal. Ik kan hem misschien best een laten nakijken door een DA ivm artrose ect. Bloedwaarden zijn 6 maanden geleden nog nagekeken en die waren in orde.

Wel wil ik jullie er even op wijzen dat ik niet vroeg om tips, of andere dingen die ik het beste kan doen maar om advies ivm een supplement dat kan helpen tegen stijfheid en sneller herstel, bedankt! :)

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:04

Is dit plots of heeft hij dit al langer? Want dat kan ik niet echt uitmaken.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:06

[quote="PerleB"]Hoi iedereen, ik snap jullie reacties allemaal. Ik kan hem misschien best een laten nakijken door een DA ivm artrose ect. Bloedwaarden zijn 6 maanden geleden nog nagekeken en die waren in orde

Maar is hij toen ook getest op vitamines/mineralen ? Wordt nl niet standaard getest..vaak alleen vit e /selenium

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 11:07

Valerie_91 schreef:
Is dit plots of heeft hij dit al langer? Want dat kan ik niet echt uitmaken.

Stijfheid en stram zijn heeft hij altijd al gehad. Het is een paard met heel weinig souplesse in zijn lichaam. Geen elastiekje zoals de vele dressuurpaarden.
Het kraken is niet altijd. Het is bijvoorbeeld nu weer lang geleden dat ik het heb gehoord, tot deze maandag.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:09

Women2 schreef:
Kan het zijn dat hij artrose heeft? Droogstaande gewrichten? Botchips? Spat? Bloedwaarden niet in orde?
Probeer de oplossing niet te zoeken in supplementen maar zorg eerst dat hij lichamelijk helemaal in orde is en dat je je voerschema op orde hebt. Kijk daarna eens heel kritisch naar je trainingsschema, misschien rij je hem niet op de optimale manier en rij je hem in de verzuring.
En kijk daarna eens naar supplementen. Supplementen zijn ter ondersteuning van... en niet om problemen om te lossen
.

Dat advies krijg je.... Zoek eerst het probleem. en kijk daarna hoe je je paard kan ondersteunen met supplementen. Supplementen zijn niet ontwikkeld om problemen te verdoezelen of op te lossen.
Het is een aanvulling op de voeding en training, geen invulling.

PS: heb je even een pb gestuurd

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:19

PerleB schreef:
Hoi iedereen, ik snap jullie reacties allemaal. Ik kan hem misschien best een laten nakijken door een DA ivm artrose ect. Bloedwaarden zijn 6 maanden geleden nog nagekeken en die waren in orde.

Wel wil ik jullie er even op wijzen dat ik niet vroeg om tips, of andere dingen die ik het beste kan doen maar om advies ivm een supplement dat kan helpen tegen stijfheid en sneller herstel, bedankt! :)

Met alle respect; maar dan had je gewoon enkel om een supplement moeten vragen voor stijfheid en de rest van het hele verhaal weg moeten laten.
Dat heeft dan ook geen waarde

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 11:20

Hoi,

Ik gebruikte een tijdje een supplement van Grand Meadows voor mijn paard. Ik bestelde dat via Pardoes Aurora. Mijn paard heeft door een blessure even stilgestaan en was daardoor wat stijf. Om hem een beetje opweg te helpen heb ik dit gegeven.
Ik kan je niet vertellen of het echt helpt omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Aan de longe merkte ik dat hij wat kleine ongemakken had. Volgens de da door de boxrust. Het herstel is best vlot gegaan. Dus wie weet heeft het spul geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:51

Water naar de zee dragen hoor.
Wel tips voor een supplement maar het stalmanagement niet willen aanpassen.
Arm
Dier.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:56

Je zou glucosamine kunnen proberen? Maar ik zou zeggen zorg dat hij in de zomer eens lekker 24/7 buiten kan staan. Kijken of je naar een paar maanden verschil merkt. Paarden zijn bewegingsdieren, daar is hun lichaam voor gemaakt. Niet voor stil staan, dus je kan je wel voorstellen dat bijna de hele dag stilstaan grote invloed heeft op het gehele mechanisme van het paard. :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:07

Glucosamine kun je prima bij geven, ook aan jongere paarden.

Alleen denk ik dat je zelf al de oplossing aan draagt: meer bewegen! Rust roest. Als je paard 12 uur stilstaat op zijn 12m2 boxje en jij stapt hem 10 minuten warm, dat is gewoon onvoldoende. Ga zelf eens een halve dag stil zitten, echt stil en dan na 10 minuten opwarmen een flinke workout doen. Dan ben je zelf ook stijf. Paarden zijn gemaakt om te bewegen, de hele dag. Sommigen zullen wat beter tegen stilstaan kunnen dan anderen, maar de jouwe geeft duidelijk aan dat het voor zijn lichaam niet zo prettig werkt.

Heb je naast dry needelen wel eens een goede fysio geprobeerd?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:20

PerleB schreef:
- Komt elke dag 2x uit zijn box (S’ ochtends: paddock/stappen aan de hand, s’ avonds rijden/actieve rust). Ik zou liever zien dat hij wat vaker/langer buiten kan, maar dat ligt momenteel niet in mijn mogelijkheden.

Jammer dat dit niet mogelijk is. Ik durf er op te wedden dat hier namelijk de oplossing ligt...
Paard heeft dus ook geen beschikking tot een wei? Enkel een paddock? :? Klinkt niet heel paard-waardig.

Felien1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:23

Audevard ekyflex mobility

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 13:29

Vitamine E en selenium, glucosamine en MSM en inderdaad magnesium.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 14:11

Anoniem schreef:
Water naar de zee dragen hoor.
Wel tips voor een supplement maar het stalmanagement niet willen aanpassen.
Arm
Dier.

Ik vind jou reactie erg ongepast. Het is niet dat het stalmanagement niét wil aanpassen, het is niet in mijn mogelijkheid.

Paris_ schreef:
PerleB schreef:

Jammer dat dit niet mogelijk is. Ik durf er op te wedden dat hier namelijk de oplossing ligt...
Paard heeft dus ook geen beschikking tot een wei? Enkel een paddock? :? Klinkt niet heel paard-waardig.

Paard heeft enkel in de zomer beschikking tot de wei. Staleigenaar heeft niet zoveel weides en wilt zijn weides laten herstellen in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:15

Dat mag jij vinden.
Ik vind de manier waarop jij paard stalt, ongepast.
Alsof het de enige stalling in je omgeving is?
Maar succes met je stijve paard verder.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:41

Dan zou ik lekker opzoek gaan naar een andere stalling. Je paard wordt er zo niet beter op; stilstaan roest

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:45

Met een supplement krijg je dit niet opgelost. Maar dit las je al in de reacties hierboven :)
10min in-en uitstappen is ook veel te weinig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:51

Welke omgeving woon je dan?
Wellicht dat er iemand op Bokt zit met een goede tip voor een stal waar ze meer buiten kunnen.

Ik weet hoe lastig het is een goede stal te vinden en dat oordelen over een ander heel makkelijk is. ;)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:10

Sowieso eerst de oorzaak achterhalen...

Wat je wel kunt doen is natuurlijk kijken of die goed op bijvoorbeeld glucosamine reageert (doe dit in combinatie met msm voor de opname) en dan zul je binnen enkele weken al effect moeten merken.

En waarom duivelsklauw precies? Anders eens kijken naar curcuma? Dat wordt niet gezien als doping. (weet niet of je het om dezelfde reden wilt geven, maar hier zitten twijfelen tussen die 2 ;))

Verder je geeft hem nu vanalles voor de spieren, maar wat je wil gaan geven is meer voor gewrichten. Eventueel magnesium (werkte bij die van mij super voor zijn spieren..) Vitamine E is natuurlijk ook altijd goed.

Bij mijn paard werkte veel binnen staan ook echt heel slecht op zijn spieren/gewrichten. Liep stijf, vaak kreupel door de stijfheid. Toen van stal gewisseld waar ze wel veel buiten komen en een totaal ander paard! Kan er niet iets geregeld worden?

En je mag hier geen reclame maken denk ik... Maar kijk even naar de aanbevolen hoeveelheid en wat er in de supplementen ook daadwerkelijk zit ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:11

Ik heb goede ervaringen met souplesse mix van de Paardendrogist.
Misschien eens kijken of dat wat is.,